تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,634 |
رابطه بین ریسک پذیری، ارزش شرکت و قضاوت مدیریت از سود | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 2، شماره 5، فروردین 1402، صفحه 139-162 اصل مقاله (761.77 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jdaa.2023.699871 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
میثم محمودزاده1؛ امیررضا کیقبادی* 2؛ مهناز نوجوان3؛ فریبا سلطانی4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه حسابداری، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه حسابداری، ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه حسابداری، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاین، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده با توجه به فضای بازار رقابتی که همگام با شرایط کنونی اقتصادی و بحرانهای مالی است، انتظارات سرمایهگذاران از وضعیت سودآوری شرکت نقش بسزایی در نحوه تصمیمات آنها دارد، بنابراین بررسی رویکرد قالب بر نحوه پیشبینی سود آتی شرکت توسط مدیریت با توجه به میزان ریسکپذیری شرکت و بهتبع نمایش ارزش شرکت، در اعمال این تصمیمات دارای اهمیت بوده و پرداختن به آن ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ریسکپذیری، ارزش شرکت و قضاوت مدیریت از سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای این منظور اطلاعات مربوط به ۱۱۱ شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران گردآوری و با استفاده از رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان میدهد که بین ریسکپذیری و پیشبینی سود مدیریت رابطه معناداری وجود ندارد و بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی سهام شرکت رابطه معناداری وجود دارد. نتایج نشان میدهد اگر شرکت ریسکپذیر باشد ارزش آتی آن افزایش خواهد یافت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: ریسکپذیری؛ ارزش شرکت؛ قضاوت مدیریت از سود؛ ارزش آتی سهام | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رابطه بین ریسکپذیری، ارزش شرکت و قضاوت مدیریت از سود
چکیده با توجه به فضای بازار رقابتی که همگام با شرایط کنونی اقتصادی و بحرانهای مالی است، انتظارات سرمایهگذاران از وضعیت سودآوری شرکت نقش بسزایی در نحوه تصمیمات آنها دارد، بنابراین بررسی رویکرد قالب بر نحوه پیشبینی سود آتی شرکت توسط مدیریت با توجه به میزان ریسکپذیری شرکت و بهتبع نمایش ارزش شرکت، در اعمال این تصمیمات دارای اهمیت بوده و پرداختن به آن ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ریسکپذیری، ارزش شرکت و قضاوت مدیریت از سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای این منظور اطلاعات مربوط به ۱۱۱ شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران گردآوری و با استفاده از رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان میدهد که بین ریسکپذیری و پیشبینی سود مدیریت رابطه معناداری وجود ندارد و بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی سهام شرکت رابطه معناداری وجود دارد. نتایج نشان میدهد اگر شرکت ریسکپذیر باشد ارزش آتی آن افزایش خواهد یافت. واژههای کلیدی: ریسکپذیری، ارزش شرکت، قضاوت مدیریت از سود، ارزش آتی سهام.
1- مقدمه سود یکی از اقلام مهم و اصلی صورتهای مالی است که توجه استفادهکنندگان صورتهای مالی را به خود جلب میکند. سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، مدیران، کارکنان شرکت، تحلیلگران، دولت و دیگر استفادهکنندگان صورتهای مالی از سود بهعنوان مبنایی جهت اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری، اعطای وام، سیاست پرداخت سود، ارزیابی شرکتها، محاسبه مالیات و سایر تصمیمات مربوط به شرکت استفاده میکنند (ﻣﺸﺎﯾﺦ و ﺷﺎﻫﺮﺧﯽ، 1386). اطلاعات ارائهشده توسط شرکت و درنتیجه سود، مبتنی بر رویدادهای گذشته شرکت است؛ اما سرمایهگذاران، نیازمند اطلاعاتی راجع به آینده شرکت میباشند. تا بر اساس آن و با اتکا به پیشبینی بازده سهام، قیمت سهام، ارزش شرکت، ورشکستگی، ریسک و ... در خصوص سرمایهگذاری خود برنامهریزی مناسب را اعمال نمایند. یکی از دیدگاههای موجود در این مورد، ارائه صرفاً اطلاعات تاریخی و جاری توسط واحد تجاری است، البته بهنحویکه سرمایهگذاران بتوانند خود پیشبینیهای مربوط به آینده انجام دهند. دیدگاه دیگر این است که مدیریت با در دست داشتن منابع و امکانات به انجام پیشبینیهای قابلاعتماد بپردازد و با انتشار عمومی این پیشبینیها، کارایی بازارهای مالی را افزایش دهد (خواجه محمود، 1391). بااینحال تصمیمگیری درباره انتخاب بین دو دیدگاه بالا مشکل به نظر میرسد. از یکسو تمامی سرمایهگذاران قدرت تحلیل اطلاعات جاری جهت پیشبینی درست و دقیق را ندارند و از سوی دیگر به دلیل اینکه مبلغ سود میتواند با مدیریت سود، ایجاد سود های غیرعملیاتی و مواردی نظیر آن دستکاری شود، بنابراین قابلاتکا بودن مبلغ کلی سود در فرآیند تصمیمگیری با تردید مواجه است. اکنون اگر سود به اجزای آن تفکیک شود، امکان دستیابی به نتایجی متفاوت وجود خواهد داشت. این موضوع باعث بهبود توان پیشبینی سود و افزایش توان سود در توضیح قیمت و بازده سهام میشود؛ بههرحال تحقیقات مختلف، به نتایج متضادی در این مورد رسیدهاند (بولو و همکاران، 1391). با توجه به فضای بازار رقابتی که همگام با شرایط کنونی اقتصادی و بحرانهای مالی است، انتظارات سرمایهگذاران از وضعیت سودآوری شرکت نقش بسزایی در نحوه تصمیمات آنها دارد، رویکردی که موجبات بروز چالشهای مدیریتی و تأثیرگذار در نحوه اقدام به تصمیمات میگردد؛ بنابراین بررسی رویکرد قالب بر نحوه پیشبینی سود آتی شرکت توسط مدیریت با توجه به میزان ریسکپذیری شرکت و بهتبع نمایش ارزش شرکت، در اعمال این تصمیمات دارای اهمیت بوده و پرداختن به آن ضروری به نظر میرسد. بر این اساس این پرسش قابلطرح است که چه رابطهای بین سطوح پیشبینی سود مدیریت با ارزش و ریسکپذیری شرکتهای بزرگ وجود دارد؟
2- مبانی نظری پژوهش یکی از ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺣﺴﺎﺑﺪاری تعریفشده، اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﯿﺪ و ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﺑﺮای سرمایهگذاران ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ارزش اوراق ﺑﻬﺎدار و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری میباشد. اﻃﻼﻋﺎت ارائهشده توسط شرکت و درنتیجه ﺳﻮد، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ روﯾﺪادﻫﺎی گذشته است؛ اﻣﺎ سرمایهگذاران ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ راﺟﻊ ﺑﻪ آﯾﻨﺪه شرکت نیاز دارﻧﺪ ﺗﺎ رﯾﺴﮏ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺧﻮﯾﺶ را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﻨﺪ. سودهای پیشبینیشده ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺑﺴﯿﺎری از کشورها در زﻣﺮه اﻓﺸﺎء داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻗﺮار دارند. در ایران پیشبینی ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺳﻮد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ 30 روز ﻗﺒﻞ از شروع ﺳﺎل ﻣﺎﻟﯽ ﺟﺪﯾﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ حسابرس نسبت ﺑﻪ آن ﺣﺪاکثر 20 روز ﭘﺲ از اراﺋﻪ ﺗﻮﺳﻂ ناشر صورت میپذیرد (دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﯾﯽ اﻓﺸﺎی اﻃﻼﻋﺎت، 1384). در کتابشناسی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺎﻟﻲ، رﻳﺴﻚ و ﺑﺎزده دو رﻛﻦ اﺻﻠﻲ تصمیمگیری ﺑﺮای سرمایهگذاریاند و ﻫﻤﻮاره ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺑﺎزدﻫﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﻳﺴﻚ، ﻣﻌﻴﺎری ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای سرمایهگذاری است (راعی و تلنگی، 1385). ﻫﺪف سرمایهگذاران از اﻧﺠﺎم سرمایهگذاری، ﺑﻪ حداکثر رسانیدن ﺛﺮوت ﺧﻮد میباشد و در ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ ﻫﺪف ﺳﻌﻲ میکنند در داراییهایی ﻛﻪ ﻧﺮخ ﺑﺎزده ﺑﺎﻻ و رﻳﺴﻚ ﻧﺴﺒﺘﺎً پایینتری دارﻧﺪ، سرمایهگذاری کنند. اﮔﺮ سرمایهگذاران قادر باشند رﻳﺴﻚ و ﺑﺎزده داراییها را ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺻﺤﻴﺢ پیشبینی ﻛﻨﻨﺪ در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺧﻮاﻫﻨﺪ توانست در ﻣﻮرد ﺧﺮﻳﺪ، ﻧﮕﻬﺪاری و ﻳﺎ ﻓﺮوش اوراق ﺑﻬﺎدار بهدرستی تصمیمگیری ﻧﻤﺎﻳﺪ و از اﻳﻦ ﺧﻮد را ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻛﻨﻨﺪ (فروغی و مظاهری، 1392). هر مدیر در تصمیمگیریهای خود به نحوی با پیشبینی سود سروکار دارد. برخی از این پیشبینیها ساده و برخی دیگر پیچیده و مشکل است. همچنین، پیشبینیها میتوانند برای دورههای کوتاهمدت یا درازمدت انجام گیرند (الوانی و میرشفیعی، 1386). دربند 47 بیانیه شماره 1 هیئت استانداردهای حسابداری مالی بیانشده است که سرمایهگذاران، بستانکاران و دیگران از سود برای ارزیابی توان سودآوری، توان پرداخت سود سهام، پیشبینی سود های آتی و ارزیابی ریسک سرمایهگذاری در شرکت، یا دادن اعتبار به شرکتی استفاده میکنند. همچنین، شواهد تحقیق باتاچاریا و فانی (1999) نشان میدهد عملکرد مدیران بر اساس سود ارزیابی میشود و سود حسابداری مبنای محاسبه پاداش مدیران است (مهدوی و رستگاری، 1386). یکی از ابزار تعامل مدیران شرکت با بازار، ارائه اطلاعات در مورد پیشبینی سود شرکت است که بدینوسیله شرکتها میتوانند رفتار بازار را تحت تأثیر قرار دهند. در شرایط حاضر بسیاری از سهامداران فردی حضوری فعال در بورس اوراق بهادار تهران داشتهاند که تا حدود زیادی تصمیمات خود را بر مبنای اطلاعات منتشره اتخاذ مینمایند. اگرچه انتظار میرود مدیران شرکتها پیشبینیهای خود را با نهایت دقت به اطلاع بازار برسانند؛ اما به هر صورت عملکرد واقعی شرکتها در بسیاری از موارد با اطلاعات مالی پیشبینیشده تفاوت قابلتوجهی دارد که این موضوع تحت عنوان دقت پیشبینی سود توسط مدیران شرکتها قابلبررسی است (غلامی، 1394). در سالهای اخیر، توجه روزافزون به بحث ارزشهای شرکت در قالب عناوینی چون ارزش (ثروت) سهامداران (راپاپرت، 1986؛ کاپلند، 1994؛ جنسن، 2000)، ارزش ذینفعان (فریمن، 1984)، ارزش مشتری (مورفی و همکاران، 1996)، اصول اخلاقی تجارت (والسکوز، 1998؛ فورت، 2001)، مسئولیتهای اجتماعی شرکت (کارول، 1999)، نگهداشت محیطزیست (تسیدل، 1993؛ تن برونسل و همکاران، 2000) و نیز حقوق شهروندی (یولینو، 1999) شده است. دیدگاه رایج این است که ارزش شرکت بر پایهی ارزشها و استانداردهای اخلاقی مدیران و کارکنان شکل میگیرد. همچنین اگر شرکت را بهعنوان ساختار تصنعی در نظر بگیریم، پس قاعدتاً میتوان گفت ارزشهای آن از ارزشها و اولویتهای ذینفعان و سازندگانش منتج شده است. این بدان معناست که ارزشهای واحد تجاری به دنبال درونی ساختن ارزشهای ذینفعان واحد تجاری شکل میگیرد. تعیین ارزش شرکت ازجمله عوامل مهم در فرآیند سرمایهگذاری است (توماسن، 2004). ارزش شرکت را میتوان وزنی دانست که تصمیمگیران سازمان هنگام اخذ تصمیم به اهداف و نتایج مختلف میدهند. برخی از این اهداف عبارتاند از سودآوری و بازدهی سهام واحد تجاری، ارزش مشتری (رضایت مشتری) رشد واحد تجاری، رضایت شغلی کارکنان، رضایت و رفاه عرضهکنندگان، برخورداری از عملکرد مناسب اجتماعی و ... (برادران حسنزاده و بهرامی، 1392). بااینحال، جنسن ومکلینگ (1986) طی مطالعاتی ضمن به چالش کشیدن نظری بیتأثیر بودن توزیع مالکیت سهام شرکت بر ارزش شرکت بیان کردند که ارزش شرکت تابعی از چگونگی تخصیص سهام بین افراد درونی (نظیرمدیران) و بیرونی (نظیر سهامداران نهادی) شرکت است. اینان ابراز داشتند که تملک بیشتر سهام توسط هیئتمدیره سبب بهبود ارزش شرکت میشود (سال افروز و همکاران، 1395). در کنار این، ارزش شرکت را میتوان در یک مفهوم کلاسیک بهعنوان "عقایدی برای شرکتها که کمک میکنند از بین ابزارها و اهداف بدیل انتخابهایی را داشته باشند"، یا بهصورت فنیتر "وزنی که تصمیمگیران شرکت در هنگام تصمیمهای خود به اهداف بدیل نسبت میدهند" تعریف کرد. اهداف بدیل میتواند شامل سودآوری از دید حسابداری، بازدههای سهام، ارزش برای مشتریان، سهم بازار، رشد شرکت، رضایت کارکنان یا معیارهایی از عملکرد اجتماعی شرکت (همانند تصویر شرکت، تأثیر زیستمحیطی و درآمد مالیاتی) باشد (پروازه، 1395). به عقیده حساس یگانه (1384) نیز رفتار شرکت میتواند بهصورت موازنهای بین این علایق بدیل یا (بهطور رسمیتر) بهصورت بیشینهسازی مورد انتظار تابع ارزش شرکت که برحسب دامنهای از متغیرهای هدف بالقوه تعریفشده است، مدلسازی شود. در مفهوم عملی، آنچه اهمیت دارد این است که آیا متغیرهای هدف بالقوه بر رفتار شرکت تأثیر دارند؟ و اگر چنین است، این تأثیر چگونه است؟ اگر شرکت را بهعنوان یک مصنوع قانونی در نظر بگیریم بهخودیخود فاقد هرگونه ارزشی خواهد بود؛ بنابراین ارزشهای آن باید از خارج، یعنی از طریق ذینفعان اصلی، تعیین شوند. با اینکه ممکن است متغیرهای ارزشی بهصورت ابزار و هدف در نظر گرفته شوند، اما طبقهبندی آنها بدین شکل ناممکن است. شاید رویهی استاندارد این باشد که خلق ارزش برای سهامداران بهصورت هدف کلی در نظر گرفته شود و متغیرهایی همچون سهم بازار، کارایی هزینه، رضایت مشتری و تضمین محصول بهعنوان ابزارهایی برای آن هدف مدنظر قرار داده شود؛ اما برخی مدیران ممکن است تضمین محصول و رضایت مشتری را بهخودیخود بهعنوان اهدافی مدنظر قرار دهند. برخی نیز ممکن است خلق ارزش برای سهامداران را بهعنوان یک شرط لازم برای سهامداران بپردازند و دیدگاههای خود را از طریق استدلال اینکه امنیت محصول و رضایت مشتری ابزارهای آن هستند، توجیه کنند (حساس یگانه، 1384). در قالب محاسباتی نیز ارزش شرکت همان ارزش بازار حقوق صاحبان سهام است که از حاصلضرب تعداد سهام در جریان شرکت در قیمت هر سهم در پایان سال مالی به دست میآید (محمودآبادی، 1385). با توجه به اهمیت ریسک و ریسکپذیری برای سرمایهگذاران بهمنظور نصمیم گیری بهتر و تأثیر پیشبینی سود توسط مدیریت بر آن و همچنین ارتباط آن باارزش آتی سهام شرکت بررسی ارتباط بین ریسک و پیشبینی سود توسط مدیریت و ارزش آتی سهام شرکت حائز اهمیت میباشد.
3-پیشینه پژوهش 3-1-پیشینه خارجی بین لی (2021) در مقالهای به بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش، ارزش شرکت سودآوری و ریسک شرکت را بررسی نمود. در این تحقیق دادههای پانلی 497 شرکت از سالهای 2007 الی 2016 مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد رابطه منفی و معنیداری بین سرمایه در گردش و ارزش شرکت و سودآوری و ریسک وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که مدیران شرکت در مدیریت سرمایه در گردش برای سودآوری و کنترل ریسک باید بین اهدافشان یک معامله برقرار نمایند. یاغی شی و همکاران (2019) به مطالعه پیامدهای اقتصادی پیشبینی سود مدیریت در سالهای 1998 تا 2017 پرداختند و بهطور خاص، به بررسی اثرات چندگانه ویژگیهای پیشبینیهای مدیریت (وقوع، دفعات، دقت، اعتبار و شهرت) بر روی ریسک و ارزش شرکت پرداختند. برای اندازهگیری ریسک از پنج معیار تفاوت قیمت پیشنهادی خریدوفروش، ریسک ورشکستگی، ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک و جمع ریسک استفاده نمودند. همچنین نتایج نشان داد با این حال که ارائه پیشبینی سود مدیریت با دفعات، دقت و اعتبار بیشتر ارائهکننده یک منافع حاشیهای در ارزش شرکت است. فانگ (2019) نقش دقت پیشبینی مدیریت را در برآورد خطای پیشبینی سود مدیریت موردمطالعه قرارداد. وی در پژوهش خود به این نتیجه رسید که رابطهای با اهمیت و منفی بین دقت پیشبینی و خطای پیشبینی هست. این یافتهها با این فرضیه سازگار است که پیشبینیهایی خوشبینانه است که با سطح کمتری از دقت پیشبینی همراه باشد. همچنین این رابطه برای پیشبینیهای با افق زمانی طولانیتر، قویتر است. به عقیده ایتنر و میشل[5] (2017)، مدیران در کنار برنامهریزی سرمایهگذاری برای آینده شرکت با استفاده از سود پیشبینیشده، از این ابزار جهت مدیریت ریسک و بهبود وضعیت مالی شرکت استفاده میکنند. اینان پس از بررسی نمونهای شرکتهای تجاری ایالاتمتحده آمریکا ابراز داشتند که ارتباط معناداری میان پیشبینی سود مدیریتی و ریسک شرکت وجود دارد. حارجوتو و لاکسمانا[6] در سال 2016 به بررسی رابطه و تأثیر میان متغیرهایی همچون ریسکپذیری و ارزش شرکت پرداخت. وی، برای رسیدن به این هدف پس از تدوین فرضیات خود، تعداد 1718 شرکت در ایالاتمتحده در طول سالهای 2011-1998 را با استفاده از آمارههای توصیفی و استنباطی همچون فراوانیها، میزان همبستگی و تغییرپذیری و رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرارداد. در نهایت، یافتهها نشان داد که باوجود مکانیسمهای کنترلی، میان ارزش شرکت و ریسکپذیری رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین ارزش شرکت متأثر از ریسکپذیری شرکت هست. ایمهاف و سیوی[7] در پژوهشی در سال 2014 به بررسی متغیرهای پیشبینی سود مدیریتی، افشای داوطلبانه، ریسکپذیری و ارزش شرکتهای بزرگ پرداختند. بدینسان، آنها پس از نمونهگیری، 2017 شرکت (13171 شرکت-سال) را در فاصله زمانی سالهای 1998 تا 2008 انتخاب و با بهکارگیری مدلهای مناسب هدف و آزمونهایی مانند همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به بررسی فرضیات مطرحشده پرداختند. در نهایت، یافتهها نشان داد که سیستم افشای بالا ممکن است تمایل مدیران را به سرمایهگذاری در پروژههای بزرگ کاهش دهد. همچنین بین ریسکپذیری شرکت و ارزش شرکت رابطه معناداری وجود دارد. در مقابل رابطهای منفی بین پیشبینی سود مدیریت و ریسکپذیری شرکتهای بزرگ وجود دارد. جرمیاس و جانی[8] (2014) تحقیقی تحت عنوان ریسکپذیری شرکت، ارزش شرکت و سطح پیشبینی سودهای مدیریتی انجام دادند. آنان در تحقیق خود نشان دادند که سطح پیشبینی سودهای مدیریتی با ریسکپذیری شرکت رابطه منفی دارد. همچنین بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی شرکت نیز رابطه معناداری وجود دارد. لطفی وکیلآبادی و همکاران[9] (2013) پس از تجزیهوتحلیل 81 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران در بازه 6 ساله (2006-2011) اظهار میدارند که یک رابطه منفی میان سود پیشبینیشده مدیریت و هزینه سرمایه وجود دارد. از سوی دیگر یک رابطه مثبت میان سود پیشبینیشده مدیریت و بازده سهام وجود دارد. فورستر و همکاران (2013) پس از مطالعه روی 2123 شرکت که در فاصله زمانی میان 1998 الی 2008 فعالیت داشتهاند بدین نتیجه دست یافتند که میان پیشبینی سود مدیریت و انواع ریسکهای شرکت (ریسک ویژه، نوسانات بازده سهام، بتا و توزیع تقاضا) رابطه منفی معناداری وجود دارد. پیشبینی سود مدیریت نیز بهطور مثبت با ارزش شرکت در ارتباط است. همچنین مشخص گردید که پیشبینی سود مدیریت بر ارزش شرکت نهتنها از طریق کاهش ریسک شرکت بلکه از طریق تغییر در نگرش سرمایهگذاران در مورد جریانهای نقدی آتی، تأثیر میگذارد. گراهام و همکاران[10] (2009) بر این باورند که شرکتهایی که با احتمال بیشتری به سود مورد انتظار و از پیش تعیینشده دست مییابند، فراوانی پیشبینی سود بیشتری دارند از این جهت، فراوانی پیشبینی، هم محتوای اطلاعاتی و هم بهموقع بودن اطلاعات را تأمین میکند و درنتیجه بر واکنش سرمایهگذاران به پیشبینیهای منتشرشده تأثیرگذار است و محرکی برای تصمیمات سرمایهگذاری آنان محسوب میشود.
3-2-پیشینه داخلی علینقیان (1399) به بررسی رابطه خطای پیشبینی سود و ریسک مالی و تجاری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس تهران پرداخت. در تحقیق وی ریسک غیر سیستماتیک بر اساس دو معیار ریسک یعنی ریسک مالی و تجاری بررسی شد. ریسک مالی بر اساس سه معیار نسبت اهرمی، نسبت جاری و کل داراییها سنجیده شد. نتایج بررسی رابطه خطای پیشبینی سود را با دو متغیر نسبت اهرمی و داراییها تأیید نمود؛ اما ارتباط رابطه خطای پیشبینی با نسبت جاری نامشخص بود و امکان قضاوت قبلی در مورد آن رابطه وجود نداشت؛ اما در کل، با توجه به اینکه دو معیار از سه معیار مربوط به ریسک مالی توان پیشبینی خطای پیشبینی سود هر سهم رادارند میتوان نتیجه گرفت بین ریسک مالی و خطای پیشبینی سود ارتباط وجود دارد و در شرکتهایی که ریسک مالی بالایی دارند بهاحتمالزیاد در برآوردن پیشبینی سود خود با مشکل مواجه هستند. در مورد ریسک تجاری از دو معیار میانگین نوسانات دو سال سود هر سهم و نسبت سود تقسیمی استفاده شد. بررسیها در این مورد نشان داد که هر دو معیار ارتباط معنیداری با خطای پیشبینی سود دارند؛ بنابراین، بین ریسک تجاری و خطای پیشبینی سود هر سهم نیز ارتباط وجود دارد. اکبری (1399) متغیرهای مؤثر بر اعتبار پیشبینیهای سود توسط مدیریت را در دوره زمانی 85 تا 96 موردبررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اولاً اعلام خبر منفی (سود پیشبینیشده کمتر از گذشته) نسبت به خبر مثبت واکنش بیشتری در قیمت سهام ایجاد مینماید بهعبارتدیگر میزان باور و اعتماد خبر منفی نزد کارگزاران بازار نسبت به خبر مثبت بیشتر است. ثانیاً اندازهی شرکت در میزان باور و قبول سود پیشبینیشده، نزد سرمایهگذاران دارای تأثیر بیشتری است. همچنین صحت و تحقق پیشبینیهای گذشته بر روی باور پیشبینیهای آینده مؤثر است. علاوه بر این پیشبینیهای میاندوره نسبت به پیشبینیهای سالانه، واکنش بیشتری را در قیمت سهام ایجاد مینماید و نهایتاً اینکه وجود یا عدم وجود تعدیل در پیشبینیها بر روی باور و اعتبار پیشبینیهای بعدی تأثیرگذار نیست، این امر بدین معنی است که سرمایهگذاران به پیشبینیهای حاوی خبر مثبت، پیشبینیهای انجامشده توسط شرکتهای کوچک، پیشبینیهای انجامشده توسط شرکتهایی که درگذشته دارای انحراف زیادی بوده و پیشبینیهای سالیانه به دیده شک و تردید مینگرند وازدید آنها احتمال خطای پیشبینی در این شرکتها بیشتر است. فخاری(1397) طی پژوهشی به بررسی اثر تعدیلکنندگی راهبری شرکتی بر ارتباط بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود پیشبینیشده توسط مدیریت پرداخت، برای این منظور دادههای مربوط به 70 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوریشده و مورد واکاوی قراردادند، یافتهها نشان میدهد که رقابت در بازار محصول دارای اثر منفی بر کیفیت سود پیشبینیشده توسط مدیریت، بوده و این ارتباط در شرکتهای دارای راهبری شرکتی قوی کاهش مییابد. بهعبارتدیگر در شرکتهایی که از درجه راهبری شرکتی بالاتری برخوردارند، اثر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود پیشبینیشده، مثبت است. آذرنیاد (1395) طی پژوهشی به بررسی تأثیر دفعات پیشبینی هر سهم بر نقد شوندگی، هزینه سرمایه سهام عادی و ارزش شرکت پرداخت. برای این منظور، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران را در بازه زمانی 1388 تا 1393 که بالغبر 111 شرکت بودهاند، مورد واکاوی قرارداد. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات شرکتهای موردنظر نشان داد که سود پیشبینیشده بهعنوان یکی از معیارهای مهم و تأثیرگذار در ارزش شرکت میباشد. به این صورت که با افزایش در دفعات بازنگری در این متغیر، ارزش شرکت نیز افزایش پیدا میکند. غلامی (1394) طی تحقیقی رابطه میان ریسکپذیری و ارزش آتی شرکتهای و سطح پیشبینی سود مدیریت و ریسکپذیری شرکت و همچنین تأثیر سطح پیشبینی سود مدیریت بر رابطهی بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی شرکت پرداخت. برای این منظور شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران را در بازه زمانی 1388 تا 1393 مورد تجزیهوتحلیل قرارداد. در مجموع یافتهها چنین نمایان ساخت که بین ریسکپذیری و ارزش آتی شرکت و همچنین بین سطح پیشبینی سود مدیریت و ریسکپذیری شرکت رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این، سطح پیشبینی سود مدیریت بر رابطۀ میان ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی شرکت تأثیرگذار نیست. صالح نژاد و وقفی (1394) بهمنظور بررسی تأثیر سود توسط مدیریت بر ریسک و ارزش شرکت، 110 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 الی 1392 را مورد تجزیهوتحلیل قراردادند. به همین منظور از ضریب بتا بهعنوان معیار ریسک سیستماتیک و از شاخص کیوتومیان بهعنوان معیار ارزش شرکت استفاده نمودند. نتایج بیانگر این مطلب بود که پیشبینی سود هر سهم بر ارزش شرکت تأثیر معناداری دارد لکن این پیشبینیها بر ریسک شرکت بیتأثیر است. ملکیان و شایستهمند (1394) پس از مطالعه روی 127 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 تا 1392 بدین نتیجه دست یافتند که اندازه و استقلال هیئتمدیره و نفوذ مدیرعامل بر ریسکپذیری شرکتها تأثیرگذار بوده لکن شواهدی حاکی از تأثیر مدت تصدی و دوگانگی نقش مدیرعامل بر ریسکپذیری مشاهده نگردید. هدف اصلی پژوهش کاظمی رهبر (1393)، بررسی تأثیر دقت پیشبینی سود بر اجزای هزینه سرمایه و ارزش شرکت بوده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی 1386 تا 1391 که متشکل از 137 شرکت بوده است، بیانگر وجود رابطه معنادار میان دقت پیشبینی سود مدیریت بر ارزش شرکت دارد. توکل نیا وتیرگری (1393) برای واکاوی ارتباط انحنایی بین اهرم مالی، سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت، 105 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سالهای 1386 تا 1390 با بهکارگیری از آزمون رگرسیون مورد تحلیل قراردادند. نتایج وجود ارتباط منحنی گونه بین سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت را تأیید نمود. سامان (1392) با بررسی 133 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 الی 1390 دریافت که میان خطای پیشبینی سود مدیریت و ارزش شرکت رابطهی معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، متغیر خطای پیشبینی سود مدیریت ازلحاظ شدت دارای بیشترین تأثیر منفی بر ارزش شرکت را دارد.
4- فرضیههای پژوهش با توجه به موضوع پژوهش و پیشینه و مبانی مطرحشده، فرضیههای زیر تدوینشده است: 1- بین ریسکپذیری شرکت و پیشبینی سود مدیریت رابطه وجود دارد. 2- بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی سهام شرکت رابطه وجود دارد.
5-روششناسی پژوهش حاضر از نظر طبقهبندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. همچنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. در این تحقیق، هدف تعیین میزان رابطه متغیرهاست. مقیاس اندازهگیری دادهها مقیاس نسبی است. روش تحقیق بهصورت استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمعآوریشده و در رد یا اثبات فرضیههای پژوهش از آزمون معناداری F در رگرسیون چندگانه بهوسیلهی نرمافزار EVIEWS و برای ایجاد پایگاه دادههای موردنیاز از نرمافزار EXCEL استفاده میشود.
5-1-جامعه و نمونه جامعهی آماری این تحقیق شامل تمامی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران که شرایط زیر را دارا باشند، میباشد:
درنهایت با توجه به محدودیتهای ذکرشده تعداد 777 سال–شرکت (111 شرکت) بهعنوان نمونه آماری انتخابشده است.
جدول 1: نمونه آماری
منبع: یافتههای پژوهشگر
5-2- مدلهای پژوهش مدلهای پژوهش بهصورت زیر برآورد شدهاند: EPS = β0 + β1RISK + β2ln_MKT + β3ROA + β4OCF + β5leverage + β6PAYOUT + β7ANNRET + β8INV + β9INST-HOLD + ε
VALUEt+1 = β0 + β1RISK + β2ln_MKT + β3ROA + β4OCF + β5leverage + β6PAYOUT + β7ANNRET + β8INV + β9INST-HOLD + ε 5-3-متغیرهای پژوهش با توجه به اطلاعات پژوهش متغیرها به شرح ذیل میباشند: · متغیر مستقل(RISK) ریسک سیستماتیک: ریسک سیستماتیک درجه تغییرات بازده یک سرمایهگذاری خاص نسبت به تغییرات بازده مجموعه سرمایهگذاری بازار است و با شاخص β اندازهگیری میشود.· متغیر کنترلی(EPS) سود پیشبینیشده مدیریت: برای محاسبه این متغیر از میزان سود هر سهم پیشبینیشده توسط مدیریت استفاده میگردد.(Value) ارزش شرکت: برای محاسبه ارزش شرکت از نسبت ارزش بازار خالص داراییها تقسیمبر ارزش دفتری خالص داراییها استفاده میگردد.(ln_MKT) ارزش بازار شرکت: لگاریتم ارزش بازار شرکت در زمان t.· متغیر کنترل:ROA)): بازده داراییها: از نسبت تقسیم سود بهکل داراییها به دست میآید.(OCF) نسبت خالص جریان نقد عملیاتی شرکت: نسبت خالص جریان نقد عملیاتی شرکت تقسیمبر جمع کل داراییها.(Leverage) اهرم مالی: نسبت کل بدهیها بهکل داراییها.(PAYOUT) نسبت سود سهام پرداختی: نسبت سود سهام پرداختی بهکل سود شرکت در سال t.(ANNRET): بازده سالانه سهام شرکت(INV) مخارج سرمایهای: از نسبت تغییر در داراییهای سرمایهای شامل اموال، ماشینآلات و تجهیزات.(INST-HOLD) نسبت سهامداران نهادی: متغیر سهامداران نهادی مطابق تعریف بند 27 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار در این تحقیق بانکها، شرکتها و هر شخص حقیقی یا حقوقی که بیش از 5 درصد سهام منتشرشده را در دست داشته باشد.
6-یافتههای پژوهش 6-1-آمار توصیفی بهمنظور بررسی و تجزیهوتحلیل آماره دادهها، ابتدا اطلاعات مربوط به آمارههای توصیفی متغیرهای وابسته و توضیحی در جدول 2 ارائه میگردد تا شمایلی کلی از دادههایی که در پژوهش مورد تحلیل واقعشدهاند، به دست آید، سپس در ادامه به تجزیهوتحلیل کل دادهها از طریق آزمونهای مناسب پرداخته میشود.
جدول 2: آمار توصیفی متغیرهای مورداستفاده در مطالعه
منبع: یافتههای پژوهشگر
6-2-آزمون وایف (شدت هم خطی بین متغیرهای مستقل و کنترلی) برای بررسی شدت هم خطی بین متغیرهای مستقل و کنترلی تحقیق از عامل تورم واریانس و تولرانس[11] استفادهشده است. همانطور که در جدول 3 مشخص است، عامل تورم واریانس کلیه متغیرهای مستقل و کنترلی تحقیق زیر 5 میباشد که بیانگر عدم وجود هم خطی شدید بین متغیرهای مستقل و کنترلی تحقیق میباشد.
جدول 3: آزمون VIF(شدت هم خطی بین متغیرهای مستقل و کنترلی)
6-3-ضریب همبستگی با توجه به نتایج ارائهشده در جدول زیر، همبستگی بین متغیرهای مستقل تااندازهای نیست که بتوان آن را بهعنوان همبستگی شدید تلقی نمود. لذا میتوان از آن چشمپوشی نمود و مدل ارائهشده برای مطالعه حاضر را با همهی متغیرهای ذکرشده برای آن برآورد کرد.
جدول 4: نتایج آزمون ضریب همبستگی
6-4-آزمون ریشه واحد مانایی پیش از برآورد مدل، لازم است ایستایی تمام متغیرهای مورداستفاده در تخمینها، مورد آزمون قرار گیرد، برای این منظور لازم است به نحوی ایستایی جمعی متغیرها آزمون شود که در این پژوهش از آزمون لوین، لی و چو[12] استفادهشده است. همانگونه که از جدول 5 قابلمشاهده است، تمامی متغیرها بر اساس روش لوین مورداستفاده، فرضیه صفر آزمون مبنی بر وجود ریشه واحد رد شده و بر این اساس متغیرهای مورداستفاده در این پژوهش در سطح مانا میباشند. لازم به یادآوری است ازآنجاکه متغیرها در سطح، مانا میباشند لذا نیازی به آزمون هم انباشتگی برای آنها نخواهد بود.
جدول 5: نتایج آزمون مانایی و ریشه واحد متغیرهای پژوهش
منبع: یافتههای پژوهشگر
با توجه به تأثیر مهم ناهمسانی واریانس بر برآورد، انحراف معیار و استنباط آماری، لازم است تا قبل از پرداختن به هرگونه تخمین وجود و یا عدم وجود ناهمسانی واریانس تحقق یابد. جدول 6 نتیجه آزمون واریانس ناهمسانی مدل مورداستفاده در این پژوهش را نمایش میدهد.
جدول 6: نتایج حاصل از ناهمسانی واریانس
منبع: یافتههای پژوهشگر
نتایج حاصل از آزمون بروش پاگان در جدول 6 آورده شده است. بررسی آماره آزمون انجامشده برای مدل پژوهش نشان میدهد که ازآنجاکه احتمال محاسبهشده کمتر از 05/0 میباشد لذا فرضیه صفر مبنی بر واریانس همسانی جملات اخلال پذیرفته نمیشود؛ و مدل دارای ناهمسانی واریانس میباشد ازاینرو برای حل مشکل از روش حداقل مربعات تعمیمیافته استفاده میشود.
با توجه به ادبیات تحقیق موجود و نیز ماهیت فرضیههای تحقیق در این پژوهش از دادههای ترکیبی استفادهشده است. بهمنظور تعیین مدل مناسب برای آزمون فرضیات از آزمونهای چاو (آزمون F لیمر) استفادهشده است. در این تحقیق بهمنظور آزمون فرضیات از سه مدل رگرسیونی استفاده میشود. الف) آزمون F لیمر جدول 7 نتایج آزمون لیمر را به تصویر میکشد، ازآنجاکه میزان احتمال محاسبهشده برای مدل فرضیههای تحقیق کمتر از 05/0 میباشد، لذا فرض صفر این مدل مربوط به پولینگ بودن رد میشود؛ و مدل پانل به مدل پولینگ ارجحیت دارد. لذا از آزمون هاسمن برای انتخاب بهترین روش تخمین از میان روشهای اثرات ثابت و اثرات تصادفی استفاده میشود.
ب) آزمون هاسمن بر اساس نتایج آزمون F لیمر، ماهیت پانل بودن دادهها برای مدل تأیید شد، آنگاه با استفاده از آزمون هاسمن برای انتخاب بهترین روش تخمین از میان روشهای اثرات ثابت و اثرات تصادفی تصمیمگیری میشود. چون سطح احتمال مدل اول کمتر از 05/0 است لذا برای برآورد مدل روش اثرات ثابت به روش اثرات تصادفی ارجحیت دارد؛ اما برای مدل دوم چون سطح احتمال بیشتر از 05/0 است لذا برای برآورد مدل روش اثرات تصادفی به روش اثرات ثابت ارجحیت دارد.
جدول 8: نتایج آزمون هاسمن
6-7-تخمین مدل پژوهش و آزمون فرضیهها در این قسمت از پژوهش با توجه به آزمونهای صورت گرفته و همچنین بررسی ناهمسانی واریانس برای مدل پژوهش و مشخص شدن روش تخمین، به تخمین مدل و آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته خواهد شد. نتایج تخمین مدل اول تحقیق
جدول 9: نتایج حاصل از برازش مدل اول
منبع: یافتههای پژوهشگر
نتیجه مدل تحقیق آماره F بیانگر معنیداری کلی ضرایب مدل و آماره دوربین واتسون با عدد 08/2 نشاندهنده نبود خودهمبستگی در بین اجزای اخلال است. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیلشده مدل فوق به ترتیب عبارتاند از 90 درصد و 87 درصد است؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در معادله رگرسیونی مزبور، تنها حدود 87 درصد از تغییرات متغیر وابسته از سوی متغیرهای مستقل و کنترل تبیین میشوند. نتیجه فرضیه اول: بین ریسکپذیری و پیشبینی سود مدیریت رابطه معناداری وجود دارد. ضریب متغیر مستقل ریسکپذیری منفی میباشد؛ اما با توجه به سطح معنیداری 59/0 (بیشتر از سطح خطای در نظر گرفتهشده 05/0) رابطه معناداری با پیشبینی سود مدیریت ندارد. متغیر کنترلی ارزش بازار، بازده داراییها، اهرم مالی و نسبت مالکان نهادی با توجه به سطح معنیداری کمتر از 05/0 و ضریب مثبت، رابطه معنادار مستقیمی با پیشبینی سود دارند اما نسبت خالص جریان نقد عملیاتی، بازده و مخارج سرمایهای با پیشبینی سود ندارند.
نتایج تخمین مدل دوم تحقیق
جدول 10: نتایج حاصل از برازش مدل دوم
منبع: یافتههای پژوهشگر
نتیجه مدل تحقیق آماره F بیانگر معناداری کلی ضرایب مدل و آماره دوربین واتسون با عدد 81/1 نشاندهنده نبود خودهمبستگی در بین اجزای اخلال است. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیلشده مدل فوق به ترتیب عبارتاند از 9 درصد و 3/7 درصد است؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در معادله رگرسیونی مزبور، تنها حدود 3/7 درصد از تغییرات متغیر وابسته از سوی متغیرهای مستقل و کنترل تبیین میشوند. نتیجه فرضیه دوم: بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی سهام شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ضریب متغیر مستقل ریسکپذیری شرکت منفی میباشد و با توجه به سطح معنیداری 02/0 (کمتر از سطح خطای در نظر گرفتهشده 05/0) رابطه معنادار معکوسی با ارزش آتی سهام دارد. به عبارتی با افزایش ریسک شرکت، ارزش آتی سهام کاهش مییابد. متغیر کنترلی بازده داراییها، اهرم مالی و بازده سهام با توجه به سطح معناداری کمتر از 05/0 و ضریب مثبت، رابطه معنادار مستقیمی با پیشبینی سود دارند اما نسبت خالص جریان نقد عملیاتی، نسبت مالکان نهادی نسبت پرداخت سود و مخارج سرمایهای با پیشبینی سود رابطه معناداری ندارند. ارزش بازار شرکت با توجه به سطح معنیداری کمتر از 05/0 و ضریب منفی، رابطه معنادار معکوسی با پیشبینی سود دارد.
7-بحث و نتیجهگیری یکی از اهداف حسابداری و تهیه صورتهای مالی، دادن اطلاعاتی سودمند برای تصمیمگیری است. در بیانیه 4 هیئت اصول حسابداری، یکی از اهداف عمومی صورتهای مالی، فراهم آوردن اطلاعات بهمنظور کمک به پیشبینی سود آتی واحد تجاری ذکرشده است. سود یکی از اقلام مهم واصلی صورتهای مالی است که توجه استفادهکنندگان صورتهای مالی را به خود جلب میکند. پیشبینی این رقم توسط مدیران واحدهای اقتصادی به سرمایهگذاران کمک شایانی در تصمیمگیریهای خریدوفروش سهام مینماید. از طرفی وجود پدیده عدم اطمینان در بازار و نبود اطلاعات باعث میشود مدیران نسبت به آینده با تردید نگاه کرده و میل کمتری به پیشبینی سود و افشای آن داشته باشند (شباهنگ، 1381). هر مدیر در تصمیمگیریهای خود به نحوی با پیشبینی سود سروکار دارد. برخی از این پیشبینیها ساده و برخی دیگر پیچیده و مشکل است. همچنین، پیشبینیها میتوانند برای دورههای کوتاهمدت یا درازمدت انجام گیرند (الوانی و میرشفیعی، 1386). یکی از ابزار تعامل مدیران شرکت با بازار، ارائه اطلاعات در مورد پیشبینی سود شرکت است که بدینوسیله شرکتها میتوانند رفتار بازار را تحت تأثیر قرار دهند. در شرایط حاضر بسیار از سهامداران فردی حضوری فعال در بورس اوراق بهادار تهران داشتهاند که تا حدود زیادی تصمیمات خود را بر مبنای اطلاعات منتشره اتخاذ مینمایند. اگرچه انتظار میرود مدیران شرکتها پیشبینیهای خود را با نهایت دقت به اطلاع بازار برسانند اما به هر صورت عملکرد واقعی شرکتها در بسیاری از موارد با اطلاعات مالی پیشبینیشده تفاوت قابلتوجهی دارد که این موضوع تحت عنوان دقت پیشبینی سود توسط مدیران شرکتها قابلبررسی است (غلامی، 1394). هدف اصلی این تحقیق رابطه بین ریسکپذیری، ارزش شرکت و قضاوت مدیریت از سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار. قلمرو زمانی موردمطالعه در این تحقیق، یک بازه 7 ساله 1394 الی 1400 میباشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش که از اطلاعات مالی 111 شرکت با استفاده از نرمافزار EVIEWS انجامشده است به شرح ذیل میباشد: هدف اصلی این تحقیق رابطه بین ریسکپذیری، ارزش شرکت و قضاوت مدیریت از سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار میباشد. نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول نشان داد بین ریسکپذیری و پیشبینی سود مدیریت رابطه معناداری وجود ندارد. ضریب متغیر مستقل ریسکپذیری منفی میباشد؛ اما با توجه به سطح معنیداری 59/0 (بیشتر از سطح خطای در نظر گرفتهشده 05/0) رابطه معناداری با پیشبینی سود مدیریت ندارد. نتایج آزمون فرضیه اول پژوهش با نتایج پژوهش مشکی و عاصی ربانی (1390)، طریقی (1392)، غلامی (1394)، ابراهیمینژاد (1394)، صالحنژاد و وقفی (1394)، افروز و همکاران (1395) مطابقت دارد اما با پژوهشهای فورِستر و همکاران (2009)، جرمیاس و جانی (2014)، ایمهاف و سیوی (2014) وایتنر و میشل (2017) مخالف میباشد. نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم نشان داد بین ریسکپذیری شرکت و ارزش آتی سهام شرکت رابطه معناداری وجود دارد. در سالهای اخیر، توجه روزافزون به بحث ارزشهای شرکت در قالب عناوینی چون ارزش (ثروت) سهامداران (راپاپرت، 1986؛ کاپلند، 1994؛ جنسن، 2000)، ارزش ذینفعان (فریمن، 1984)، ارزش مشتری (مورفی و همکاران، 1996)، اصول اخلاقی تجارت (والسکوز، 1998؛ فورت، 2001)، مسئولیتهای اجتماعی شرکت (کارول، 1999)، نگهداشت محیطزیست (تسیدل، 1993؛ تن برونسل و همکاران، 2000) و نیز حقوق شهروندی (یولینو، 1999) شده است. دیدگاه رایج این است که ارزش شرکت بر پایهی ارزشها و استانداردهای اخلاقی مدیران و کارکنان شکل میگیرد. همچنین اگر شرکت را بهعنوان ساختار تصنعی در نظر بگیریم، پس قاعدتاً میتوان گفت ارزشهای آن از ارزشها و اولویتهای ذینفعان و سازندگانش منتج شده است. این بدان معناست ارزشهای واحد تجاری به دنبال درونی ساختن ارزشهای ذینفعان واحد تجاری شکل میگیرد. تعیین ارزش شرکت ازجمله عوامل مهم در فرآیند سرمایهگذاری است (توماسن، 2004). ارزش شرکت را میتوان وزنی دانست که تصمیم گیران سازمان هنگام اخذ تصمیم به اهداف و نتایج مختلف میدهند. برخی از این اهداف عبارتاند از سودآوری و بازدهی سهام واحد تجاری، ارزش مشتری (رضایت مشتری) رشد واحد تجاری، رضایت شغلی کارکنان، رضایت و رفاه عرضهکنندگان، برخورداری از عملکرد مناسب اجتماعی و ... (برادران حسنزاده و بهرامی، 1392). هنگامیکه فرد در موقعیتهای ریسک دار همراه با چند بدیل مواجه میشود، بدیلی که دارای بالاترین ارزش مورد انتظار_مجموع حاصلضرب هر پیامد در احتمال وقوع آن_است، انتخاب میکند. در چنین شرایطی "تئوری مطلوبیت" میتواند مبنایی برای توضیح و پیشبینی رفتار افراد قرار گیرد. این تئوری بیان میکند که افراد بهمنظور بهینه کردن ارزش مورد انتظار خود که با عنوان مطلوبیت مطرح میشود، تلاش کرده و بین مطلوبیت و یا ثروت رابطه برقرار میکنند. نتیجه این پژوهش با نتایج پژوهش غلامی (1394)، ابراهیمینژاد (1394)، راجرزواستاکن (2005)، هیرست و همکارانش (2008)، جرمیاس و جانی (2014)، حارجوتو و لاکسمانا (2016) مرتبط میباشد
[1]- گروه حسابداری، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران. maysammahmoudzadeh@gmail.com [2]- گروه حسابداری، ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول Acc1388@gmail.com [3]- گروه حسابداری، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاین، ایران. nojavanmahnaz@gmail.com [4]- گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. f.soltani@staff.sharif.ir [5]Ittner& Michels [6]Harjoto& Laksmana [7]Imhof& Seavey [8]Jermias [9]Lotfi Vakil Abad [10]Graham [11]Tolerance [12]Levin, Lee and Chu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |