تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,319,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,369,624 |
طراحی مدل سیاست سرمایهگذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد با رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 17، شماره 62، فروردین 1402، صفحه 317-340 اصل مقاله (909.35 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2023.700138 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سید محسن عباسیان محسنی،1؛ محمود مدیری* 2؛ کیامرث فتحی3؛ سیده محبوبه جعفری4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه مدیریت صنعتی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده یکی از عواملی که میتواند بر بهبود کسب مزیت رقابتی در صنعت فولاد مؤثر باشد، تبیین سیاستهای کارآمد برای تسریع در جذب سرمایهگذاری است. این تحقیق با رویکرد آمیخته ترکیبی کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، عوامل سیاست سرمایهگذاری با روش تحلیل محتوا استخراج و توسط پنل تخصصی خبرگان به روش دلفی فازی انتخاب شدند و در بخش کمی، مدل با رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع شکل گرفت. دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی به دست آمد. جامعه تحقیق، خبرگان شامل مدیران ارشد صنعت فولاد و به تعداد 20 نفر با روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج بخش کیفی نشان داد که عوامل سیاست سرمایهگذاری برای رقابتپذیری در 14 دسته قرار دارند که بر اساس یافتههای مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع، عوامل «قوانین و مقررات دولتی»، «استقرار استانداردها در صنعت»، «استراتژی رقابتی صنعت»، «ساختار مالی صنعت»، و «خطمشی سرمایهگذاری» میتواند سطح بالاتری از مزیت رقابتی را برای صنعت فولاد افزایش دهد که اهمیت سیاستهای کلان را برجسته میکند. از سوی دیگر، سیاستهای سرمایهگذاری برای «مدیریت دانش»، «تحقیق و توسعه»، «قابلیتهای بازاریابی»، و «مدیریت ریسک» تابع عوامل کلان سیاستهای سرمایهگذاری هستند که منجر به کسب مزیت رقابتی میگردد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: سیاست ها، سرمایه گذاری، مزیت رقابتی، مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع. طبقه بندی JEL : E22؛ J08؛ L41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طراحی مدل سیاست سرمایهگذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد با رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع
چکیده یکی از عواملی که میتواند بر بهبود کسب مزیت رقابتی در صنعت فولاد مؤثر باشد، تبیین سیاستهای کارآمد برای تسریع در جذب سرمایهگذاری است. این تحقیق با رویکرد آمیخته ترکیبی کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، عوامل سیاست سرمایهگذاری با روش تحلیل محتوا استخراج و توسط پنل تخصصی خبرگان به روش دلفی فازی انتخاب شدند و در بخش کمی، مدل با رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع شکل گرفت. دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی به دست آمد. جامعه تحقیق، خبرگان شامل مدیران ارشد صنعت فولاد و به تعداد 20 نفر با روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج بخش کیفی نشان داد که عوامل سیاست سرمایهگذاری برای رقابتپذیری در 14 دسته قرار دارند که بر اساس یافتههای مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع، عوامل «قوانین و مقررات دولتی»، «استقرار استانداردها در صنعت»، «استراتژی رقابتی صنعت»، «ساختار مالی صنعت»، و «خطمشی سرمایهگذاری» میتواند سطح بالاتری از مزیت رقابتی را برای صنعت فولاد افزایش دهد که اهمیت سیاستهای کلان را برجسته میکند. از سوی دیگر، سیاستهای سرمایهگذاری برای «مدیریت دانش»، «تحقیق و توسعه»، «قابلیتهای بازاریابی»، و «مدیریت ریسک» تابع عوامل کلان سیاستهای سرمایهگذاری هستند که منجر به کسب مزیت رقابتی میگردد. واژههای کلیدی: سیاست ها، سرمایه گذاری، مزیت رقابتی، مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع. طبقه بندی JEL : E22, J08, L41 1- مقدمه فولاد یکی از پرکاربردترین محصولات صنعتی در جهان است (محبوب و جونگوانیچ[5]، 2019)، که تقاضای جهانی آن رو به رشد است (او ای سی دی[6]، 2019)، و با توجه به اینکه صنعت فولاد دومین صنعت صادرات غیر نفتی کشور پس از پتروشیمی میباشد و اینکه فولاد چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش، کاربردیترین فلز بوده و تقریبا 95 درصد فلزات تولید شده در سراسر جهان را فولاد و آهن تشکیل می دهند فولاد در دنیای امروز نقش تعیین کننده و استراتژیکی دارد (شفیعی و همکاران، 1399). همین امر موجب شده تا رقابت در این زمینه در بین کشورها، به شدت افزایش یابد. به گونه ای که دو کشور چین و هند به سرعت برنامه ریزی ها را برای ایجاد سرمایه گذاری ها جهت تولید برتر در جهان از سر گرفته اند (حنفی[7] و همکاران، 2019). صنعت فولاد ایران نیز، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را برای افق ۱۴۰۴ هدفگذاری کرده است تا به رشد بالای 6 درصد در تولید ناخالص داخلی برسد، اما تحقق این هدف به سرمایهگذاری فشرده و ایجاد زیرساختها (گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، 1398) و ایجاد زنجیره ارزش خوشه ای صنعت نیاز دارد (حنفی و همکاران، 2019). به طور کلی، هر کشوری تا حد زیادی به سرمایه گذاری نیاز دارد. چرا که رقابت تقریباً در همه صنایع به شدت وجود دارد. از این رو، بنگاه ها موظف هستند برای رقابت پذیری، بر سرمایه گذاری ها تمرکز کنند تا به مزیت رقابتی دست یابند (سینگ[8] و همکاران، 2018). کاهش موجودی سرمایه بر رقابت پذیری اقتصادها تأثیر میگذارد (هیکی[9] و همکاران، 2020). اهمیت ایجاد مزیت رقابتی از سرمایه گذاری ها در ادبیات تحقیق مشخص شده است. هدف بلندمدت شرکت ها در بازارهای رقابتی، بهبود یا دفاع از موقعیت رقابتی خود و کسب مزیت نسبت به رقبا است (کرل و ماتوک[10]، 2009). جهت رقابت پذیری در صنایع، دولت ها باید برای ایجاد فضای مناسب کسبوکار، یک چارچوب سیاست مناسب را تهیه کنند، چرا که عملکرد ضعیف صنایع، به دلیل سیاست های ناکارآمد موجود و شرایط محیطی است (سینگ و همکاران، 2018). دولت ها برای صنعتی کردن بخش تولید داخلی و خارجی، باید یک استراتژی مناسبی برای مقاوم کردن صنعت داشته باشند. بر طبق نظریه پورتر[11] (1990)، نقش دولتها در رقابتپذیری همچنان موضوعی مورد بحث است (آگوسمن آریس[12] و همکاران، 2019). دولتها باید سیاستهای عمومی را برای تشویق شرکتهای خصوصی برای تخصیص سرمایه به کار گیرند (واسکز کوردانو و پریاله زوالوس[13]، 2021). سیاست هایی که باعث افزایش سرمایه گذاری میشود، رشد اقتصادی را فراهم میآورد (اقتصاد اروپا[14]، 2016) و ضعف فعالیت های سرمایه گذاری موجب بحران مالی و اقتصادی میگردد. از این رو ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و تسریع در توزیع مجدد منابع برای تقویت رقابت بسیار مهم است (بانک سرمایه گذاری اروپا[15]، 2016). سرمایهگذاری در صنایع، محرک اصلی تولید در آینده است. بدون سرمایه گذاری، حفظ تولید امکان پذیر نیست. کشورهایی که منابع معدنی بیشتری دارند، برای جذب سرمایه ها باید تمایل بیشتری داشته باشند. جو سرمایه گذاری یک کشور، تعیین کننده اولیه رقابت پذیری است (واسکز کوردانو و پریاله زوالوس، 2021). ادبیات موجود نشان میدهد که عدم قطعیت سیاست اقتصادی با افزایش ارزش گزینه سرمایهگذاری در آینده، سرمایهگذاری سرمایهای را کاهش میدهد (هارا[16] و همکاران، 2022). سیاست اقتصادی یک عامل تعیینکننده کلیدی در موقعیت رقابتی بخش صنایع است، که به موجب آن اقدامات متناسبی باید صورت گیرد (جانکووسکا[17] و همکاران، 2021). سیاستگذاران باید سیاست های صنعتی را از منظر نوآوریها، فناوریها، طراحیها و رقابتپذیری بازار یکپارچه کنند تا کشور به اهداف خود برسند (راجاگوپال و زلاتف[18]، 2017). کیفیت حاکمیت نهادی و کیفیت محیط کسب و کار نقش اصلی را در رقابت پذیری کشورها ایفا میکند. زمانی که شرایط تقاضای داخلی نسبتاً پیچیده است، شرکتهای داخلی باید واکنش نشان دهند و ظرفیتهای تولیدی خود را بهبود بخشند (بونتمپو[19]، 2022). رقابت سیستمی اقتصاد، تا حد زیادی تحت تأثیر عواملی مانند صداقت دولت، بار مالیاتی و آزادی سرمایهگذاری قرار دارد (روژک[20]، 2021). یافتهها نشان میدهد که شوکهای سیاست پولی روی سرمایهگذاریها اثر میگذارد (کاراییانی[21]، 2022). نتایج نشان میدهد که نیاز به دستیابی شایستگیها و منبع کنترل، بهطور چشمگیری رقابتپذیری شرکت را افزایش میدهد (بیسواس[22]، 2022). در برخی از کشورهای جهان سوم، دولت ها برای رونق بخشیدن به صنایع معدنی خود، مشوق های انگیزشی همچون کاهش مالیات برای تشویق سرمایه گذاران اختصاص دادند (حنفی و همکاران، 2019). تعامل سیاست، کاهش هزینه و توسعه فناوری منجر به تغییر سریع در صنایع شده و باعث میشود و موجب واکشن ها از سوی سیاست گذاران میشود (آر ای ان 21[23]، 2018). سرمایه گذاری ضعیف، مانع از رشد بالقوه بلند مدت میشود، نوآوری و تغییر تکنولوژی را محدود میکند و بر بهره وری تأثیر منفی میگذارد. که یک برنامه سرمایه گذاری میتواند نقش مهمی در تقویت مجدد رشد اقتصادی داشته باشد (بردازی و قزی[24]، 2018). آنچه که موجب هدایت و جزء پیشران های اقتصاد محسوب میشود، رقابت و رقابت پذیری در بازارها میباشد. از این رو، رقابت پذیری در کانون توجه سیاستگذاران در سطوح مختلف در بخش های مختلف صنایع در دنیا بوده است (خاکپور، 1396). مزیت رقابتی به معنای تشدید فضای رقابتی بازار است (راسخی، 1397). یک مزیت، هنگامی ویژه است که یک سازمان را قادر میسازد با استفاده از منابع و شایستگی های خود، برای مشتری ارزش ایجاد کند (فردوسی[25] و همکاران، 2019). در اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه عموماً این عقیده پذیرفته شده است که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برای رشد کل اقتصاد ضروری است و در عین حال یک امر مهم است (بوچکوا و ملوزین، 2016). تحقیقات مرتبط با رقابت پذیری شرکت ها از طریق سرمایه گذاری در مطالعات قبلی بررسی شده است. با این حال، شکاف های مربوطه در دانش وجود دارد. در مطالعات گذشته، محققین بیشتر بر تاثیرگذاری سیاست های سرمایه گذاری کلان بر مزیت رقابتی متمرکز بوده اند. در حالی که محققین (حنفی و همکاران، 2019؛ سوکومار[26] و همکاران، 2020) تاکید کرده اند که فعالیت های سرمایه گذاری شرکتی نیز بر مزیت رقابتی میتواند مؤثر باشد که نتایج آن در تحقیقات گذشته کامل نشده است. علاوه بر این، چگونگی روابط و ساختارمندی تاثیرات سیاست ها بر مزیت رقابتی در صنعت فولاد مشخص نشده است و مدیران با این دغدغه روبرو هستند که چگونه میتوانند رقابت پذیری صنعت فولاد را از طریق سیاست های سرمایه گذاری بهبود دهند. بنابراین، هدف اصلی مقاله پاسخ به سوال های پژوهشی زیر است:
2- مبانی نظری 2-1 سیاست های سرمایه گذاری سرمایهگذاری یک امر ضروری و حیاتی در جهت رشد و توسعه اقتصادی هر کشور است. برای اینکه وجوه الزم جهت سرمایه گذاری فراهم آید، باید یک سری منابع برای تامین سرمایه وجود داشته باشد(داودی و همکاران، 1401).دولتها، باید برای ایجاد یک صنعت تولیدی مقاوم در برابر بحرانها، استراتژیهایی را در نظر بگیرند تا از این طریق بتواند سرمایه گذاران را جذب کند. دولتها باید از طریق انتقال فناوری، آشنایی با روشهای جدید، آموزش و مهارتهای مدیریتی بهتر و تامین سرمایه کافی، رشد صنعت تولید را تشویق کند. همه این عوامل باعث افزایش کارایی و کیفیت در تولید میشود (آگوسمن آریس و همکاران، 2019). سرمایهگذاری در حال حاضر اولویت بالایی برای کشورها، برای رشد بعد از بحران اقتصادی و ایجاد شغل دارند (اقتصاد اروپا، 2016). مطالعه تجربی نشان داده است که ساختار نهادهای سیاسی، نقش اساسی در جذب سرمایه گذاری در زیرساختها ایفا میکند. این مطابق با چارچوب رقابتپذیری است که توسط مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی شده بود. رقابت ملی یک مفهوم پیچیده و پویا است که از پایههای کلان و خرد اقتصادی ایجاد ارزش و رونق فراتر میرود (کیگوندو و اوروتیراپاتی[27]، 2010). سیاستهای سرمایهگذاری به قوانین، مقررات و شیوههای یک کشور مربوط میشود که به طور مستقیم سرمایهگذاری را فعال یا دلسرد میکند و منافع عمومی سرمایهگذاری را تقویت میکند (او ای سی دی، 2011). سیاستهای صنعتی و توسعه تجارت، شاخصهای بهم پیوستهای هستند که بر رشد اقتصادی یک کشور تأثیر میگذارند. چنین سیاستهایی به شرکتها کمک کرده تا هزینه های تولید خود را کاهش داده و قیمتهای رقابتی را در بازارهای بینالمللی ارائه دهند تا در بازارهای جهانی بمانند. سیاستگذاران، در جستجوی اصلاحات صنعتی در کشورهای در حال توسعه هستند تا بتوانند نوآوریهای تولیدی و رقابت در بازار را ایجاد کنند (راجاگوپال و زلاتف، 2017). اولین مرحله فرآیند تصمیمات سرمایهگذاری، تجزیه و تحلیل داراییها است که شامل ارزشیابی و تجزیه و تحلیل انواع داراییهای مالی است. برای ارزشیابی داراییهای مالی ابتدا ویژگیهای دارایی مختلف و عوامل اثر گذار بر آن ها شناسایی و سپس به منظور تعیین قیمت آنها با استفاده از یک مدل ارزشیابی، قیمت گذاری میگرد(نیکخوه تریت و همکاران، 1401).
2-2- رقابتپذیری بر اساس نظریه چو[28] (1998)، رقابت پذیری به عنوان یک قدرت نسبی برای پیروزی در برابر رقبا در نظر گرفته میشود. رقابتپذیری به توانایی یک واحد اقتصادی برای آگاهی از موقعیت خود و اقدام برای بهبود آن موقعیت یا حفظ ثبات آن اشاره دارد. بر اساس این دیدگاه، بسیاری از محققان و متخصصان رقابت را از منظر بهره وری میبینند و هزینه ها را به عنوان یک عنصر مهم تلقی میکنند (ویلسون[29]، 2020). ریس و یوسچه[30] (2019) رقابت را به عنوان یک ساختار چند بعدی شامل علت (به عنوان محرک های رقابت)، نتیجه (به عنوان پیامد رقابت) و وسیله برای رشد اقتصادی در نظر گرفته میگیرید (ریس و یوسچه، 2019). رقابت در سطح صنعت، تحت تأثیر عملکرد رقابتی شرکتهایی که صنعت را تشکیل میدهند، و رقابت در سطح کشور، تحت تأثیر عملکرد صنایع آن کشور است (پاسکوچی[31]، 2018). هدف رقابت، افزایش بهره وری یک شرکت است (کیل[32] و همکاران، 2014). پورتر (1990) با پیروی از پارادایم ساختار-رفتار-عملکرد سازمان صنعتی، به این نتیجه رسید که چهار عنصر عوامل درونی، شرایط تقاضا، صنایع مرتبط و حمایت کننده و زمینه رقابت، برای تعیین رقابتپذیری کشورها با یکدیگر تعامل دارند. عوامل تولید، شامل منابعی مانند منابع فیزیکی، انسانی و مالی در دسترس واحدهای اقتصادی و همچنین کیفیت عمومی زیرساختهای ارائه شده توسط سیستمهای حمل و نقل، ارتباطات، آموزش و بهداشت میباشد (بونتمپو، 2022).
2-3- سیاست سرمایه گذاری و رقابت پذیری یک شرکت از طریق دو استراتژی رقابتی اصلی شامل رهبری هزینه و تمایز میتواند به مزیت رقابتی دست یابد. همچنین ارتقای کیفیت نیز میتواند منجر به مزیت رقابتی در سازمان ها شود (نعمتی و همکاران، 1392). ازدیدگاه پورتر نیز مزیت رقابتی به معنای داشتن هزینة کم تر، تمایز بیشتر، و تمرکز است (راسخی، 1397). پورتر (1990)، دلیل کسب مزیت رقابتی در برخی از کشورها را در سیاست گذاریها جستجو میکند و عنوان میکند که عوامل رقابتی توسط سیاستگذاران به خوبی توجه نشده است. پورتر نشان داد که سیاستهای دولت بر کسب مزیت رقابتی مؤثر میباشد (حنفی و همکاران، 2019). مطالعات نشان داده است که سرمایه گذاری، موجب رقابت شدید داخلی و بین المللی میشود و دولت ها باید در این زمینه از شرکتها جهت دستیابی به توانمندیهای نوآوری حمایت کنند (ژو[33] و همکاران، 2019). به طور مثال پرداخت یارانهها به شرکتها، موجب بهبود در سرمایهگذاریها و تمایل تولیدکنندگان به تعهد به سرمایهگذاریهای آینده بیانجامد. ارائه یارانه انگیزه سرمایهگذاری را بالا میبرد (سنتستاد و چرونوپولوس[34]، 2020). برخی از محققین، سیاستهای ترکیبی از حمایت از حقوق مالکیت معنوی و فیزیکی، و مشوقهای مالی و مالیاتی برای ارتقاء شرکتهای فراملی در نظر گرفته اند (راجاگوپال و زلاتف، 2017). دولت نقش حاکمیتی و سیاستگذاری کلان در اقتصاد را دارد که این نقش بیشتر به وظایف، برنامهریزی کلان، سیاستهای راهبردی، کنترل و تنظیم بازارها و توازن اقتصادی-اجتماعی تاکید دارد (محسنی زنوزی و اسماعیلی، 1393). به طور مثال، برنامه سرمایهگذاری پیشنهادی کمیسیون اروپا، پاسخی است به سیاست برای افزایش بلند مدت رقابت جهانی اتحادیه اروپا، که برای حفظ پتانسیل رشد اقتصادی و رفاه در آینده بسیار حیاتی است. بنابراین محرکهای سیاسی میتواند موقعیت رقابتی صادرکنندگان را در رشد اقتصاد بهبود دهد (برنت[35]، 2016). اقدامات سیاسی برای تقویت رشد اقتصادی و کاهش عدم تعادل به شدت مورد نیاز هستند (بردازی و قزی، 2018). کیفیت سیاستهای سرمایهگذاری یک کشور به طور مستقیم بر تصمیمات سرمایهگذاران تأثیر میگذارد، خواه کوچک باشد و چه بزرگ، داخلی یا خارجی. شفافیت، حمایت از دارایی و عدم تبعیض، از اصول اصلی سیاستهای سرمایهگذاری هستند که برای ایجاد یک محیط سرمایهگذاری با کیفیت برای همه تلاش میکنند (او ای سی دی، 2011).
2-4- مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع مدلسازی تفسیری-ساختاری، فرآیندی است که مدلهای ذهنی نامشخص و ضعیف سیستمها را به مدلهای قابل مشاهده و کاملاً تعریفشده تبدیل میکند که برای بسیاری از اهداف مفید هستند. تفسیر روابط در مدلسازی تفسیری-ساختاری نسبتاً ضعیف است. تفسیر روابط هدایت شده از نظر نحوه عملکرد آن وجود ندارد. در این راستا، مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع برای تفسیر پیوندها با استفاده از ابزار ماتریس تفسیری توسط سوشیل[36] (2012) توسعه داده شد. این مدل، نه تنها روابط متقابل بین متغیرهای شناسایی شده را از طریق گره ها و روابط به تصویر میکشد؛ بلکه تفکر علّی «چگونه» یا «به چه طریقی» یا منطق در پشت روابط بین عوامل را نیز به تصویر میکشد و نشان میدهد (سهگل و نسیم[37]، 2019).
3- پیشینه تحقیق مطالعه خانلری و همکاران (1397) در خصوص بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری در صنعت فولاد ایران نشان داد که شراکت و تواناسازنده های مدیریت دانش بر رقابت پذیری در صنعت فولاد تاثیر مثبت معنادار دارد. خاکپور و همکاران (1396) در طراحی مدل برای گونههای رقابت پذیر صنایع کوچک و متوسط به این نتیجه رسیدند که عوامل رقابتپذیری محصول بنیان، عوامل رقابتپذیری هزینههای کسب برتری در محیط کسب و کار، عوامل رقابتپذیری مرتبط با تأمینکنندگان و منابع، عوامل رقابتپذیری راهبردی و پیشبینی استراتژیک، عوامل رقابتپذیری مرتبط با مدیریت بنگاه، عوامل رقابتپذیری مرتبط با دولت و قوانین و مقررات وعوامل رقابتپذیری مرتبط با تقاضا و مشتریان بر رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط موثر است. گرشاسبی و همکاران (1395) در مطالعه ی خود نشان داد که تغییرات رقابتپذیری مبتنی بر تغییرات کارایی نهادهها و بازدهی سرمایهگذاری است. یافته های مطالعه محسنی زنوزی و اسماعیلی (1393) نشان داد که افزایش حضور دولت به صورت حاکمیتی در بلندمدت، توان رقابت پذیری کالاهای داخلی را با انواع مشابه خارجی افزایش میدهد. کیائو[38] و همکاران (2022) در تحلیل رابطه بین رهبری انعطافپذیر و سرمایهگذاری مستقیم خارجی، به این نتیجه دست یافتند که رهبران انعطاف پذیر تأثیر مثبتی بر سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری سرمایه انسانی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی خواهند داشت. همچنین، تأثیر مثبت رهبری انعطافپذیر بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در مواجهه با عوامل بیرونی، مانند شدت رقابتی صنعت و یارانههای دولتی، قویتر خواهد بود (کیائو و همکاران، 2022). مطالعات دیگر نیز نشان داد که رهبری دانش محور مستقیماً بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر میگذارد، در حالی که توسعه منابع انسانی تأثیر مستقیم معناداری بر مزیت رقابتی پایدار ندارد. علاوه بر این، رهبری دانش محور و توسعه منابع انسانی به طور غیرمستقیم بر مزیت رقابتی پایدار از طریق عوامل مؤلفه نوآوری سازمانی تأثیر گذار است (بانمای ریروی[39] و همکاران، 2021). ویلسون (2020) در مطالعه ی خود با عنوان «ایجاد رقابت در تولید پوشاک از طریق سیاست با رویکرد پویایی سیستم» نشان داد که دولت از طریق سیاست های توسعه استاندارد کیفیت، ایجاد نهادها، و تمرکز بر نیروی انسانی میتواند بر بازار، محصول و منابع تولیدی موثر باشد. به گونه ای با ارائه سیاست های مناسب میتواند جذابیت بازار و محصول را بهبود دهد و منابع دانشی را بیافزاید. سنستاد و کرونوپولوس (2020) در مطالعه سرمایهگذاری متوالی در فناوریهای انرژی تجدیدپذیر تحت عدم قطعیت سیاست به این نتیجه دست یافتند که عدم قطعیت فناوری، سیاست و قیمت انرژی بر تصمیم به سرمایه گذاری متوالی موثر است. عدم قطعیت فناوری در نوآوریها و عدم قطعیت سیاست در ارائه یا پس گرفتن احتمالی یارانه های دولتی، انگیزه سرمایهگذاری را تاثیر قرار میدهد. سوکومار و همکاران (2020) در مطالعه ارتباط بالقوه بین نوآوری های شرکتی و رقابت پذیری شرکت نشان دادند که هر چه شرکتها به فعالیتهای تحقیق و توسعهی خود متعهد باشند (مطابق با سطح هزینههای تحقیق و توسعه) و این فعالیتها مؤثرتر باشند، سطح رقابت پذیری شرکت ها بالاتر میرود. از این رو ضروری است که سرمایه گذاری های مؤثرتری در فعالیت های تحقیق و توسعه انجام شود تا شرکت ها رقابت پذیری خود را افزایش دهند. حنفی و همکاران (2019) سیاست سرمایه گذاری رقابت پذیری در صنعت ذوب آهن در اندونزی را تحلیل کرد و یافته های این مطالعه نشان داد که سیاست هایی مانند انگیزههای مالی مختلف برای هر ماده معدنی مختلف، عوارض صادرات و تعهدات اکتشاف برای افزایش رقابتپذیری صنعت ذوب موثر است. ژو و همکاران (2019) به بررسی تأثیر یارانه دولت و سرمایه گذاری تحقیق و توسعه بر رقابت مالی شرکتها پرداختند. یافته های این تحقیق نشان داد که شرکت ها باید سرمایه گذاری تحقیق و توسعه را افزایش دهند، مدیریت بودجه بلند مدت سرمایه گذاری تحقیق و توسعه را تقویت کنند و حمایت و نظارت دولت به منظور تقویت رقابت مالی افزایش یابد. باردازی و قز (2018) در مطالعه خود با عنوان «تجارت، رقابت و سرمایه گذاری»، به این نتیجه دست یافتند که سرمایهگذاری تجهیزات میتوان تأثیر عمده ای بر عملکرد صادرات یک کشور در کنار رقابت قیمت داشته باشد. یافته های مطالعه ی سینگ و همکاران (2018) با عنوان «عوامل مؤثر بر رقابتپذیری صنعت با رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری» نشان داد که «نقش دولت» و «بازار ارز» قدرت هدایت بالا و «در دسترس بودن منابع سرمایه» و «معیارهای بهرهوری» دارای قدرت وابستگی بالا در رقابتپذیری هستند. بوچکوا و ملوزین (2016) نیر در تحقیق خود نشان دادند که سرمایهگذاری پایدار در تحقیق و توسعه میتواند بر شاخص های اقتصادی منعکس شود و در نتیجه رقابت پذیری شرکت را تقویت کند.
4- روش شناسی تحقیق حاضر با هدف شناخت و تحلیل چگونگی تاثیرگذاری عوامل سیاست سرمایهگذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد با رویکرد های آمیخته ترکیبی از کیفی و کمی است. در رویکرد کیفی عوامل سیاست سرمایهگذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و با روش تحلیل محتوا استخراج شد. در روش تحلیل محتوا، ابتدا سوالهای باز مطرح شد و سپس نظرات خبرگان در غالب گزاره های کلامی از طریق کدگذاری باز استخراج شد و در ادامه عوامل با تکنیک کدگذاریهای محوری و انتخابی دسته بندی شدند و مدل اولیه تحقیق شکل گرفت. از روش تحلیل محتوا به دلیل کامل نبودن و توصیف بیشتر نظریهها و پژوهش های پیشین درباره سیاست سرمایهگذاری استفاده شده است. این روش معمولا بر اساس نظریهها و یا پژوهش های پیشین میباشد. هدف اینگونه تحقیقات، معتبر ساختن یا گسترش دادن چارچوب یا مدل مفهومی پژوهشهای قبلی یا نظریهها است (باغ میرانی و همکاران، 1396). همچنین، در مرحله طرح ریزی کردن فرآیند کدگذاری، از منبع دادهها و مطالعات و بررسیهای قبلی بهره گرفتهایم. جامعه تحقیق، خبرگان شامل مدیران ارشد صنایع فولاد کشور به تعداد 20 نفر و به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. معیار تعیین حجم نمونه، اشباع نظری بود. بدین گونه که با افزایش حجم نمونه، مفهوم جدیدی کشف نشد. خبرگان بر اساس معیارهای مانند داشتن سابقه مدیریت حداقل 10 سال، دارای سطح تحصیلات تکمیلی، آگاهی کامل به موضوع پژوهش و دارای انگیزه کافی برای پاسخگویی به سوالها، انتخاب شدند. در بخش کمی تحقیق، ابتدا هویت، مفهوم، اهمیت و ضروری بودن عوامل سیاستهای سرمایه گذاری استخراج شده در بخش کیفی بر اساس پرسش نامه با طیف 5 گزینه ای لیکرت (از فوق العاده مهم تا بسیار کم اهمیت) توسط خبرگان مشخص و سپس با روش دلفی فازی تحلیل شد. نظریه مجموعه فازی برای تبدیل ترجیحات زبانی متخصصان به مقادیر کمی با دقت بالای نتایج و عدم قطعیت کاربرد دارد (بوی[40] و همکاران، 2020). پس از اصلاح و تایید عوامل سیاستهای سرمایه گذاری، پرسش نامه مقایسات زوجی تهیه و خبرگان میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل بر یکدیگر به منظور کسب مزیت رقابتی بر اساس طیف 5 گزینه ای (تاثیر ندارد=0، تاثیر کم دارد=1، تاثیر متوسط دارد=2، تاثیر زیاد دارد=3، تاثیر خیلی زیاد دارد=4) مشخص کردند و سپس داده ها وارد تکنیک مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع شد و مدل شکل گرفت و روابط بین اجزای آن مشخص گردید. روایی پرسش نامه ها از نظر خبرگان به صورت صوری بررسی شد و خبرگان نظرات خود را در خصوص اصلاح، ادغام، اضافه و حذف اعلام کردند. برای پایایی پرسش نامه دلفی از روش ثبات و همگرایی استفاده شده است. در بخش ثبات، یکسانی پاسخ های متخصصان به سوال های پرسش نامه در دو دور متوالی بررسی شد و در بخش همگرایی، میزان توافق پاسخ دهندگان بر اساس قاعده پاره تو (قانون 80/20) استفاده شده است که توسط محققین دیگر مورد استفاده و تایید شده است (مدیری، 1399). بر این اساس، شاخص هایی انتخاب خواهند شد که اختلاف میانگین پاسخ ها بین دو مرحله کمتر از حد آستانه 2/0 و میانگین امتیاز نظرات آنها بیشتر از 8 باشد.
5- یافته های پژوهشگر یافته های حاصل از کدگذاری و تحلیل داده های بخش کیفی در جدول 1 آمده است. این یافته ها حاصل کدگذاری های مصاحبه با خبرگان در بخش کیفی و تحلیل آن ها به روش تحلیل محتوا میباشد. پس از شناسایی و استخراج عوامل، با استفاده از روش دلفی فازی میزان موثر بودن آن ها در کسب مزیت رقابتی مشخص شد. یافته های دلفی فازی نشان داد که دو عامل سرمایهگذاری «انعطافپذیری با محیط» و «فرهنگ سازمانی» به دلیل اهمیت غیر ضروری از دیدگاه خبرگان، از مدل اولیه حذف شدند.
جدول 1. زیرعوامل (مقولات) و عوامل استخراجشده به روش تحلیل محتوا
منبع: یافته های پژوهشگر برای طراحی مدل سیاست سرمایهگذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد بر اساس عوامل استخراج شده در بخش کیفی که در جدول 1 آمده است، از رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع استفاده شده است. خبرگان جهت ارتباط میان عوامل را به صورت به صورت بدون تاثیر(0)، تاثیر بسیار کم(1)، تاثیر کم(2)، تاثیر زیاد (3)، و تاثیر بسیار زیاد (4) مشخص کردند و ماتریس ساختاری روابط درونی به دست آمد که در جدل 2 نشان داده شده است.
جدول 2. ماتریس ساختاری روابط درونی
منبع: یافته های پژوهشگر
سپس، ماتریس دستیابی اولیه به صورت ماتریس با اعداد صفر و یک از روابط ماتریس خودتعاملی ساختاری به دست آمد. بر اساس حاصلضرب تعداد خبرگان (20 نفر) و حد متوسط پرسش نامه مقایسه زوجی با مقدار تاثیرگذاری زیاد (3)، مقدار حد آستان های برابر با 60 به دست آمد و مقدار تاثیرات ماتریس خودتعاملی ساختاری بر اساس آن سنجش و ماتریس دستیابی اولیه شکل گرفت. در ادامه، ماتریس دستیابی اولیه پس از بررسی انتقال پذیری به ماتریس دستیابی نهایی تبدیل شد. انتقال پذیری با توجه به این فرض شکل میگیرد که اگر عامل 1 با 2 در ارتباط باشد و 2 نیز با 3 مرتبط باشد، آنگاه لزوما 1 با 3 در ارتباط است. در این ماتریس قدرت و نفوذ و میزان وابستگی هر متغیر نشان داده شده است. جدول 3 ماتریس دستیابی سازگاری را نشان میدهد که در آن عوامل سازگار به صورت * مشخص شده است. به طور مثال، عامل «استقرار استانداردها در صنعت» بر «خط مشی سرمایهگذاری» تاثیر دارد و عامل «خط مشی سرمایهگذاری» بر «سیاست های مدیریتی و رهبری» تاثیر دارد، بر طبق اصل سازگاری، عامل «استقرار استانداردها در صنعت» بر «سیاست های مدیریتی و رهبری» تاثیر خواهد داشت که در جدول 3 این تاثیر به صورت 1 ستارهدار مشخص شده است.
جدول 3. ماتریس دستیابی پس از سازگاری
منبع: یافته های پژوهشگر
در ادامه، بعد از ماتریس نهایی عوامل به سطوح مختلف طبقه بندی شدند. یافتههای این بخش در جدول 4 آمده است. مقادیر این جدول از تعداد جمع اثرگذاریها (هدایت) و اثرپذیریهای (وابستگی) عوامل سیاستهای سرمایهگذاری بر سایر عوامل از ماتریس دستیابی پس از سازگاری به دست آمده است. به طور مثال، بر اساس داده های جدول 4، عامل قوانین و مقررات دولتی بر 12 عامل اثر میگذارد و از 1 عامل اثر میپذیرد. بنابراین از کسر تعداد اثرگذاری از اثرپذیری ها برای این عامل، مشخص شده است که این عامل در نهایت بر 11 عامل غیر از خود اثرگذار است. اثرگذاری های عوامل به صورت مثبت و اثرپذیری های آن ها به صورت منفی نشان داده شده است. سپس، عوامل بر اساس وابستگی های خود به یک سطح منتقل میشوند.
جدول 4. سطح بندی عوامل سیاست سرمایه گذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد
منبع: یافته های پژوهشگر
در ادامه، ماتریس روابط ساختاری در غالب مدل ساختاری شکل گرفت. شکل 1 مدل تفسیری-ساختاری را نشان میدهد که در نه سطح قرار دارد که بر یکدیگر اثر میگذارند.
شکل 1. مدل تفسیری-ساختاری ابعاد سیاست های سرمایه گذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد منبع: یافته های پژوهشگر
همانگونه که شکل 1 نشان میدهد، در بالاترین سطح مدل (سطح نهم) عوامل سیاست های سرمایه گذاری "استراتژی رقابتی صنعت"، "قوانین و مقررات دولتی" و در سطح هشتم، عامل "استقرار استانداردها در صنعت" قرار گرفته است که هدایت کننده برای کسب مزیت رقابتی است. این عوامل با یکدیگر ارتباط ندارند اما بر سطوح بعدی خود اثر میگذارند. این یافته ها نشان میدهد که سطح بالاتری از سیاست های کلان سرمایه گذاری میتواند مزیت رقابتی را بهبود دهد و اهمیت سیاستهای دولت را برجسته کند. در سطح اول، عامل «مزیت رقابتی» قرار دارد که حاصل روابط بین عوامل سیاست های سرمایه گذاری است. با تنظیم و بهبود سیاست های سرمایه گذاری میتوان انتظار داشت که صنعت فولاد به مزیت رقابتی دست یابد. به منظور تحلیل بیشتر عوامل، از تکنیک میک-مک[41] استفاده شده است. در این تحلیل، نوع عوامل بر اساس قدرت نفوذ با اثرگذاری و قدرت وابستگی در خوشه های چهارگانه ماتریس به صورت خودگردان، وابسته، متصل، و مستقل مشخص شده است. این یافته ها در شکل ؟؟ امده است:
شکل 2. سطح بندی ابعاد سیاست های سرمایه گذاری برای رقابت پذیری در صنعت فولاد با استفاده از روش MICMAC منبع: یافته های پژوهشگر
همانگونه که شکل 2 نشان میدهد، هفت عامل سیاست های سرمایه گذاری شامل "بهکارگیری تجهیزات فناورانه (8)"، " مدیریت منابع انسانی (9)"، "مدیریت دانش (10)"، "توان تحقیق و توسعه (11)"، "قابلیتهای بازاریابی (12) "، "مدیریت ریسک (13)"، و "مزیت رقابتی (14)" در خوشه وابسته قرار دارد. چرا که دارای قدرت هدایت کم و وابستگی قوی هستند. این عوامل عمدتا منتج به موفقیت در مزیت رقابتی میشوند که برای ایجاد آنها عوامل مستقل زیادی دخالت دارند. همچنین، هفت عامل سیاست های سرمایه گذاری شامل "خط مشی سرمایهگذاری (1)"، "ساختار مالی صنعت (2)"، "استراتژی رقابتی صنعت (3)"، "استقرار استانداردها در صنعت (4)"، "قوانین و مقررات دولتی (5)"، "استراتژی و سیاست های سازمانی (6)"، و "سیاست های مدیریتی و رهبری (7)" در خوشه مستقل قرار دارند که دارای قدرت هدایت قوی و وابستگی ضعیف است و نقشه راه کسب مزیت رقابتی را مشخص میکنند. در ادامه، به منظور تفسیر بیشتر روابط مشخص شده در شکل 2، از تفکر علّی و به صورت جامع استفاده شده است که به اصلاح مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع شناخته میشود. در این مدل، تفسیر تعامل بین عوامل بر اساس مدل ساختاری-تفسیری (شکل 2) به صورت روابط صفر و یک نشان داده شده است. سپس، از طریق پایگاه دانش خبرگان در قالب ماتریس تفسیری، رابطه های غیر مستقیم نیز شناسایی شدند و در ماتریس با ورودی 1 ایتالیک مشخص شده است. در پایگاه دانش، کارشناسان رابطه زمینهای بین هر جفت عوامل را تحلیل و طریقه رسیدن به متغیر وابسته را بیان کردند. جدول 5 ماتریس تعاملی جامع را نشان میدهد.
جدول 5. ماتریس تعاملی جامع
منبع: یافته های پژوهشگر
سپس، اطلاعات به دست آمده از ماتریس تعامل جامع، برای استخراج مدل تفسیری-ساختاری جامع استفاده شده است. تاثیرات عوامل با تفسیر ماتریس تعاملی در شکل 3 مشخص شده است. در این شکل روابط مستقیم به صورت و روابط غیر مستقیم به صورت مشخص شده است. در این مدل، خبرگان بعد از بررسی روابط، مشخص کردند که عامل «خطمشی سرمایهگذاری» از طریق ایجاد دستورالعملها و بخش نامههای اجرایی به منظور حمایت از سرمایه گذاری، میتواند بر «ساختار مالی صنعت فولاد» تاثیرگذار باشد. به طور مثال، دولتمردا میتوانند به منظور اجرایی شدن خط مشی، دستورالعمل های تشویقی به منظور حمایت های مای را اجرا کنند. «سیاستهای مدیریت و رهبری» میتواند از طریق آگاه یافتن مدیران از فرصتهای رقابتی در محیط کسب و کار، «استراتژی و سیاست های سازمانی» مناسبی را برای کسب موفقیت در مزیت رقابتی برنامهریزی کنند. همچنین، عامل «سیاستهای مدیریت و رهبری» از طریق ایجاد و افزایش حمایت از اقدامات مدیریت دانش، بر سرمایهگذاری «مدیریت دانش» اثر میگذارد. به طور مثال، سبک های رهبری و حمایت های مالی و معنوی آن ها، میتواند پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش را آسان کند. علاوه بر این، «سیاستهای مدیریت و رهبری» از طریق تصمیمهای استراتژیک مرتبط با محصولات و خدمات سازمان بر «کسب مزیت رقابتی» مؤثر میباشد. از طرف دیگر، «استراتژی و سیاست های سازمانی» هم میتواند از طریق تنظیم اهداف و استراتژیهای سازمانی بر «کسب مزیت رقابتی» تاثیرگذار باشد. این تاثیرگذاریها به صورت غیر مستقیم در مدل مشخص شده است.
شکل 3. مدل تفسیری-ساختاری جامع تاثیرگذاری عوامل سیاست سرمایهگذاری بر رقابتپذیری در صنعت فولاد منبع: یافته های پژوهشگر
6- نتیجه گیری و پیشنهادها سازمان های امروزی از جمله صنعت فولاد، برای رشد و کسب مزیت رقابتی به سیاست های سرمایه گذاری کارآمد در بخش های مختلف نیازمند است تا بتوانند با ایجاد وکسب منبع و شایستگی های لازم، به اهداف خود دست یابند. این تحقیق با درک عمیق در مورد اینکه چگونه سیاست های سرمایه گذاری میتواند منجر به مزیت رقابتی در صنعت فولاد شود، انجام شده است. این مطالعه، تلاش برای حل مسئله مزیت رقابتی صنعت فولاد با استفاده از عوامل تاثیرگذار سیاست های سرمایه گذاری است. بدین منظور، تحقیق حاضر در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان عوامل سیاست های سرمایه گذاری در 14 دسته استخراج و تبیین شد و سپس روابط علت و معلولی بین آن ها در غالب مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع در بخش کیفی با نظرات خبرگان انجام پذیرفت. یافته های بخش کیفی نشان داد که عوامل سیاست های سرمایه گذاری ها میتواند به طور کلی سیاست های کلان (بیرون سازمانی) و خرد (درون سازمانی) باشد. سیاست های کلان نیازمند توجه دولتمردان است که هدایت گر صنعت هستند و سیاست های درونی که نیازمند این است تا شرکت های فولاد کشور در این بخش سرمایه گذاری به صورت سرمایهای و مبتنی بر هزینه انجام دهند. یافته های بخش کمی در غالب مدلسازی تفسیری-ساختاری جامع نشان داد که برای بهبود رقابت پذیری صنعت فولاد، توسعه سیاست بالقوه «قوانین و مقررات دولتی»، «استراتژی رقابتی صنعت»، و «استقرار استانداردها در صنعت» برای افزایش رقابت پذیری صنعت به عنوان راهکار اول، لازم و ضروری است. چرا که این عوامل به عنوان تاثیرگذارترین هستند و مبنای مدل (در سطح نهم مدل) سیاست های سرمایه گذاری و نقشه راه دستیابی به مزیت رقابتی را برای صنعت فولاد مشخص میکند. این یافته نشان میدهد که سیاست های کلان اقتصادی و تصمیمهای دولتمردان و ارائه قوانین حمایتی در راستای استانداردهای جهانی میتواند در رقابت پذیری صنعت فولاد و صادرت آن به سایر کشورها کمک کند. مطالعات حنفی و همکاران (2019) نشان داده است که سیاست های حمایتی دولت منجر به افزایش رقابت پذیری میشود. ویلسون (2020) در مطالعه ی خود نشان داد که دولت از طریق سیاست های توسعه استاندارد کیفیت میتواند جذابیت بازار و محصول را بهبود دهد. در مطالعهی خاکپور و همکاران (1396)، عوامل رقابتپذیری مرتبط با دولت و قوانین و مقررات بر رقابت پذیری موثر است. همچنین سیاستهای مشوقهای مختلف مالی مانند «ساختار مالی صنعت» و «خط مشی سرمایهگذاری» برای دستیابی به مزیت رقابتی موثر میباشد. چرا که وجود خط مشی سرمایهگذاری میتواند ساختار مالی صنعت را به منظور توسعه رقابت بهبود دهد و بر «سیاست های مدیریتی و رهبری» و «استراتژی و سیاست های سازمانی» اثرگذار است. در این راستا مطالعه سنستاد و کرونوپولوس (2020) نشان داده است که یارانههای دولتی، انگیزه سرمایهگذاری را تاثیر قرار می دهد. ژو و همکاران (2019) نیز نشان دادن که حمایت و نظارت دولت موجب تقویت رقابت مالی میگردد. سینگ و همکاران (2018) نشان داد که نقش دولت و بازار ارز، قدرت هدایت بالا در رقابتپذیری دارد. سیاستهای «مدیریت و رهبری» به طور مستقیم بر «مدیریت منابع انسانی» و «بکارگیری تجهیزات فناورانه» و به طور غیر مستقیم بر «مدیریت دانش» موثر است. این یافته ها نشان میدهد که سرمایه گذاری مدیریتی و شیوه های رهبری میتواند نوع مدیریت منابع انسانی در غالب استخدام، پاداش، ارزیابی علمکرد بهبود دهد. حمایت های مالی و تصویب بودجه از طرف مدیران موجب پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری تجهیزات جهت کسب مزیت رقابتی میگردد. همچنین، حمایت مالی و معنوی مانند تفکر در خصوص افزایش اثربخشی اقدامات مدیریت دانش، موجب میشود تا سیاست ها و استراتژی های مدیریت دانش مشخص گردد. کائو و همکاران (2022) نشان دادند که رهبران انعطاف پذیر بر سرمایه گذاری سرمایه انسانی تأثیر مثبتی دارند. در این راستا، سکومارو همکاران (2020) بیان کرده اند که تلاشهای تحقیق و توسعه یک شرکت از طریق دانش قوی و با ایجاد یک فرآیند، آن ها را به سمت نوآوری و رقابت سوق میدهد. سیاست های مدیریت دانش به طور مستقیم بر «تحقیق و توسعه»، «قابلیتهای بازاریابی»، و «مدیریت ریسک» موثر است. این یافته ها نشان میدهد که سیاست «تحقیق و توسعه» به جهت نیاز به دانش جدید، به سیاست های «مدیریت دانش» وابسته است و از آن اثر میپذیرد. آلگرا[42] و همکاران (2013) عنوان کرده اند که مدیریت دانش به عنوان یک مکانیسم هماهنگ کننده مهم عمل میکند که منابع و قابلیت ها را به نوآوری متصل میکند. سرمایه گذاری در ابتکارات مدیریت دانش تأثیر قابل توجهی بر افزایش عملکرد نوآوری دارد. خانلری و همکاران (1397) نیز اذعان دارد که تواناسازنده های مدیریت دانش بر رقابت پذیری در صنعت فولاد تاثیر مثبت معنادار دارد. از طرفی دیگر، سیاستهای «مدیریت دانش» از طریق کشف دانش و اطلاعات در بازار بر «قابلیتهای بازاریابی» و با ایجاد و ارائه دانش معتبر و قابل اعتماد و دستیابی به اطلاعات جاری بر «مدیریت ریسک» تاثیر میگذارد و این سه سیاست به طور مستقیم از طریق ایجاد و افزایش قابلیت ها و نوآوری ها، خلق ارزش برای مشتری، کاهش تغیرات نامطلوب داخلی و محیطی و پاسخگویی سریع به محیط بر مزیت رقابتی صنعت فولاد موثر میباشند. محققین نشان داده اند که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و دارایی های نامشهود مانند دانش تأثیر قابل توجهی بر بهبود بهره وری و سودآوری شرکت دارد (سکومار و همکاران، 2020). بر مبنای مطالعه ژو و همکاران (2019)، شرکت ها به منظور رقابت مالی باید مدیریت بودجه بلند مدت سرمایه گذاری تحقیق و توسعه را تقویت کنند. از آن جایی که سه متغیر برای استراتژی رقابتی، قوانین و مقررات، و استقرار استانداردها در صنعت در سیاست سرمایه گذاری به منظور کسب مزیت رقابتی بیشترین تاثیر را دارد، بنابراین پیشنهادها در راستای بهبود این متغیرها و رسیدن به کسب مزیت رقابتی در صنعت فولاد به شرح زیر ارائه شده است: بهبود استراتژی رقابتی صنعت به دولتمردان توصیه میشود: (1). استراتژی مقابله با تحریم ها جهت برون رفت از رکود اقتصادی در صنعت فولاد، تدوین و ایجاد کنند. (2) به منظور ارائه سیاست های قیمتی مناسب برای محصولات فولاد، پیشنهاد میشود که مسئولین امر سیاست های کاهش هزینههای حمل و نقل را از طریق حمایت های سوختی و کاهش ناوگان های حمل و نقل فرسوده برنامه ریزی کنند. همچنین، روش های حمل و نقل نوین و کم هزینه را توسعه دهند. (3). پیشنهاد میگردد که دولت تعرفه بر واردات را با توجه به تغییرات محیطی و اقتصادی به روز رسانی کند تا قدرت رقابت برای صنعت فولاد در برابر محصولات خارجی به وجود آید. (4). به منظور رقابت و کسب ارزش افزوده بیشتر، دولت برنامه ریزی برای توسعه شبکه های لجستیک در کشور داشته باشد تا از محصولات صادراتی با محصولات خراجی توان رقابتی داشته باشند. برای بهبود قوانین و مقررات دولتی به منظور بهبود مزیت رقابتی در صنعت فولاد پیشنهاد میشود که دولتمردان واگذاری صحیح صنعت به بخش خصوصی را اهمیت قرار داده و حمایت کنند. همچنین، دولت قوانین مرتبط با تامین منابع مورد نیاز برای تولید را بازنگری کند. به طور مثال دولت میتواند قوانین خاصی را به منظور تامین انرژی لازم برای تولید محصولات فولاد از انرژی های تجدید پذیر ایجاد کند. به منظور بهبود استقرار استانداردها در صنعت فولاد پیشنهاد میگردد که صنایع فولاد از تجارب شرکت های خارجی به منظور بکارگیری قوانین و استانداردها استفاده کند. همچنین، دولتمردان به استانداردهای جهانی در صنعت فولاد اهمیت داده و اجرای قوانین مربوط به آن را الزام کنند. پیشنهاد بعدی این است که دولتمردان رویهها و اقدامات در صنعت را به منظور بهبود استانداردها بازنگری کرده و اقدامات اصلاحی انجام دهند. در نهایت به مدیران توصیه میشود به روابط موجود در مدل توجه کنند و اقدامات لازم را بر اساس روابط مشخص شده در مدل و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن ها برنامه ریزی کنند. این تحقیق با محدودیت تعمیم نتایج به سایر صنایع مواجه است. بنابراین، به محققین آتی پیشنهاد میشود تا مطالعه با موضوع حاضر را در صنایع دیگر نیز بررسی کنند. همچنین، بررسی موانع سرمایه گذاری در صنایع نیز میتواند به مدیران امر کمک کند. علاوه بر این، ارائه مدل استراتزی رقابتی بر مبنای اقیانوس آبی میتواند در کسب مزیت رقابتی در صنعت فولاد مثمر ثمر باشد.
[1]- گروه مدیریت صنعتی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایرانmohsen.abs95@gmail.com [2]- گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) M_Modiri@azad.ac.ir [3]- گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Fathi@azad.ac.ir [4]- گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. jafari.mahboobeh@gmail.com [5] Mahbub & Jongwanich [6] OECD [7] Hanafi [8] Singh [9] Hickey [10] Krell & Matook [11] Porter [12] Agusman Aris [13] Vásquez Cordano & Prialé Zevallos [14] European Economy [15] European Investment Bank [16] Horra [17] Jankowska [18] Rajagopal & Zlatev [19] Bontempo [20] Rojek [21] Caraiani [22] Biswas [23] REN21 [24] Bardazzi & Ghezzi [25] Ferdousi [26] Sukumar [27] Kiggundu & Uruthirapathy [28] Cho [29] Wilson [30] Reyes and Useche [31] Pascucci [32] Kiel [33] Zhu [34] Sendstad & Chronopoulos [35] Berndt [36] Sushil [37] Sehgal & Nasim [38] Qiao [39] Banmairuroy [40] Bui [41] Matrice d’Impacts croises-multiplication appliqúe an classment (MICMAC) [42] Alegre | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 261 |