تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,227,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,266,332 |
تبیین مدل عملکرد تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت با میانجیگری راهبردهای شناختی یادگیری در دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 13، شماره 39، اسفند 1400، صفحه 27-38 اصل مقاله (591.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حجت مهدوی راد1؛ ولی الله فرزاد* 2؛ شیرین کوشکی3 | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران – ایران. | ||
2دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران – ایران | ||
3دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران – ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین مدل عملکرد تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت با میانجیگری راهبردهای شناختی یادگیری در دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک شهر تهران است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک بودند که از آن میان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 470 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از، پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001) و مقیاس استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991) بودند. داده های پژوهش با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمام مدلهای متغیرهای پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بودند. در مدل مفروض اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی با میانجی گری راهبردهای شناختی یادگیری دارای اثر کامل (0/025) و اثر مستقیم (0/155) و اثر غیرمستقیم (-0/140) غیرمعنادار بود. اثر خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجی گری راهبردهای شناختی یادگیری دارای اثر کامل (0/382) و اثر مستقیم (0/351) معنادار بود، اما اثر غیرمستقیم (0/018) غیرمعنادار است. اثر خودکارآمدی تحصیلی، با عملکرد تحصیلی در سطح 5 درصد معنادار بود. نتایج نشان داد، متغیر خودکارآمدی تحصیلی اثر معناداری بر عملکرد تحصیلی دارد و می تواند 38 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کند. از متغیر خودکارآمدی تحصیلی معلمان و مشاوران و والدین می توانند برای تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهره ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اهداف پیشرفت؛ راهبردهای یادگیری شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |