تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,276,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,330,614 |
تأثیر درمان فعالسازی رفتاری بر درماندگی آموختهشده و سرسختی روانشناختی در زنان افسرده | ||
مطالعات اسلامی ایرانی خانواده | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1401، صفحه 83-93 اصل مقاله (696.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/iifs.2023.1976417.1067 | ||
نویسندگان | ||
سیده فرناز کیائیان موسوی1؛ عبدالله مفاخری* 2؛ علی محمدزاده ابراهیمی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور ، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه بجنورد ، خراسان شمالی ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: زنان افسرده دارای مشکلات روانشناختی هستند که برای کاهش آن نیاز به مداخلاتی همچون فعالسازی رفتاری میباشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر درمان درمان فعالسازی رفتاری بر درماندگی آموختهشده و سرسختی روانشناختی در زنان افسرده بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به افسردگی شهر بابل بود که در سال 1399 به کلینیکهای رواندرمانی سطح شهر بابل مراجعه کرده بودند. 30 نفر از کسانی که در پرسشنامه افسردگی بک نمره متوسط به بالا کسب کردند، بهصورت دردسترس انتخاب شدند و در 2 گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه مداخله طی 8 جلسه تحت درمان فعالسازی رفتاری بر اساس پروتکل لیهی، هالند و مک گین (2011) به صورت گروهی هفته ای یکبار و بهمدت 90 دقیقه قرار گرفتند اما در مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. پرسشنامه درماندگی آموختهشده کوینلس و نلسون(1988) و سرسختی روانشناختی اهواز کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده (1999) در مورد آنها اجرا شد. بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی و تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS-23 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنیداری در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان فعالسازی رفتاری بر درماندگی آموختهشده (24/49 = F) و سرسختی روانشناختی (58/17 = F) در زنان افسرده تاثیر داشت (001/0 P<). میزان این تأثیر در متغیر درماندگی آموختهشده بر اساس مجذور ضریب اتا برابر با 52 درصد و در متغیر سرسختی روانشناختی برابر با 37 درصد بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، فعالسازی رفتاری می تواند برای کاهش مشکلات روانشناختی زنان افسرده و افزایش سرسختی آنها، مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ درماندگی آموخته شده؛ زنان؛ سرسختی روانشناختی؛ فعالسازی رفتاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |