تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,356,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,396,116 |
تاثیر کارایی بازار کالا بر رشد اقتصادی در منتخبی از کشورهای آسیایی | ||
دو فصلنامه علمی - تخصصی اقتصاد توسعه و برنامه ریزی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 71-94 اصل مقاله (881.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نغمه هنرور1؛ همایون رنجبر* 2؛ سارا قبادی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی رشته علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقای کارایی و بهره وری بر پدیده های اصلی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع مانند کاهش سطح تورم، افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش سطح اشتغال و افزایش توان رقابتی تاثیر دارد. کارایی تبیین کننده میزان موفقیت یک واحد اقتصادی و یا یک کشور در استفاده بهینه از نهاده، برای تولید ستاده در قیاس با سایر واحدهای اقتصادی و سایر کشورها می باشد از این رو بررسی اثرات کارایی بر متغیرهای کلان اقتصادی اهمیت بالایی دارد. از این رو هدف این مطالعه تحلیل اثرات رکن کارایی بازار کالا در شاخص رقابت پذیری جهانی بر رشد اقتصادی با تاکید بر متعیرهای موثر بر این کارایی(تکنولوژی، تجارت و سرمایه گذاری) در کشورهای آسیایی با شاخص رقابت پذیری متوسط رو به بالا طی دوره ۲۰۱8- ۲۰۰۸ می باشد بدین منظور با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری تابلویی(PVECM) اثرات کارایی بازار کالا بر رشد اقتصادی این کشورها مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای مورد استفاده عبارتند از: رشد اقتصادی و بیکاری بعنوان متغیرهای هدف، کارایی بازار کالا بعنوان متغیر کنترل و تکنولوژی، تجارت و سرمایه گذاری بعنوان متغیرهای موثر بر کارایی بازار کالا. به طور کلی نتایج حاکی از این است که شوک مثبت این نوع کارایی(بهبود کارایی بازار کالا) در میان مدت و بلند مدت منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری می شود. همچنین نتایج نشان دادند که موثرترین متغیر بر کارایی بازار کالا سرمایه گذاری می باشد که این متغیر بیشترین تاثیر خود را بر کارایی بازار کالا در بلند مدت بر جای می گذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارایی بازار کالا؛ رشد اقتصادی؛ بیکاری؛ الگوی تصحیح خطای برداری تابلویی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی سالاری تقی، برزگر نکیسا،۱۳۹۱، "بررسی جایگاه بازرگانی ایران با تاکید بر شاخص رقابت پذیری جهانی"، اولین همایش ملی توسعه پایدار با دیدگاه بهبود محیط بازرگانی، ۶68-۶8۸.
ابریشمی حمید،۱۳۸۷، مبانی اقتصاد سنجی، جلد دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 768 صفحه.
امامی میبدی علی، ۱۳۷۹، اصول اندازه گیری کارایی، تهران، انتشارات موسسه مطالعات و بهره وری، 290 صفحه.
پژویان جمشید، فقیه نصیری مرجان، ۱۳۸۸، "بررسی اثرات رقابت پذیری بر رشد اقتصادی(رویکرد مدل رشد درونزا)، فصلنامه تحقیقات اقتصادی"، شماره ۱۳۲، 39-98.
تفضلى فریدون، ۱۳۷۵، تاریخ عقاید اقتصادى، تهران، نشر نی، 688 صفحه.
ثابت فاطمه، هنرور نغمه، رضائی علی، 1396، "بررسی اثرات بلند مدت تجارت بین الملل بر متغیرهای کامیابی اقتصادی در ایران"، دوفصلنامه علمی- تخصصی پژوهش های اقتصاد توسعه و برنامه ریزی، سال 6، شماره 1، 106-81.
خداداد حسینی حمید، آذر عادل، شاه طهماسبی اسماعیل،۱۳۹۰، "اندازه گیری کارایی نسبی مزیت رقابتی ایران"، نشریه مدیریت بازرگانی، شماره ۱۳، 112-91.
رحمانی تیمور،۱۳۸۱، اقتصاد کلان، تهران، انتشارات برادران، 264 صفحه.روز بهان محمود، ۱۳۷۳، تئوری اقتصاد کلان، تهران، انتشارات مولف، 272 صفحه.شاه آبادی بوالفضل، حیدری آرش،۱۳۹۰، "بررسی عوامل تعیین کننده شدت تحقیق و توسعه در کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته: رهیافت پانل دیتا"، مجله سیاست علم و فناوری، شماره13، 95-108.
صفریان شیوا، ۱۳۹۳، ارزیابی روابط متقابل بین کارایی بازار کالا و توسعه بازار مالی در فضای رقابت پذیری جهانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی.
نجارزاده رضا، تمنایی فر سیما، گلی یحیی،1391، "بررسی اثر آزادسازی تجاری بر بهره وری کل عوامل تولید در گروه منتخب کشورهای اسلامی"، فصلنامه اقتصاد مقداری(بررسی های اقتصادی سابق)، شماره 9،152-129.
وارث حامد، محمدی شاپور، پروندی یحیی،۱۳۹۱، "تاثیر رقابت پذیری جهانی(GCI) بر کامیابی اقتصادی کشورها: ارائه مدلی برای ارتقای رقابت پذیری ملی ایران"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره ۲۶، 48-25.
هنرور نغمه، رنجبر همایون، قبادی، سارا، 1399، "تحلیل و بررسی تاثیر کارایی بازار کالا بر کامیابی اقتصادی با تاکید بر متغیرهای موثر بر کارایی (مطالعه موردی: کشورهای آسیایی با شاخص رقابت پذیری متوسط روبه بالا)"، نشریه نظریه های کاربردی اقتصاد، دوره 7 شماره 3،52-29.هنرور نغمه، رنجبر همایون، قبادی، سارا، 1399، " بررسی رابطه بلند مدت بین کارایی بازار کالا و کارایی بازار نیروی کار در شاخص رقابت پذیری جهانی و متغیرهای کامیابی اقتصادی (رشد اقتصادی و بیکاری) در کشورهای منتخب آسیا"، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره 39، 75-30 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |