تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,621 |
بررسی انسانگونهانگاری خدا در آثار سنایی و عطار از دیدگاه استعارۀ شناختی و عرفانی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 75، فروردین 1402، صفحه 21-40 اصل مقاله (526.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیدا پایدار1؛ جهاندوست سبزعلیپور2؛ خدابخش اسداللهی* 3؛ ثوراله نوروزی داودخانی4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.نویسنده مسئول: kh.asadollahi1@gmail.com | ||
4استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، خلخال، ایران. | ||
چکیده | ||
امور معنوی، مقدس و دینی از اموری هستند، که همواره بشر برای فهم آنها ناچار از بهکارگیری استعاره است. این خاصیت ذهن بشر است که نمیتواند امور مفهومی و انتزاعی را بدون کمکگرفتن از امور مصداقی و فیزیکی بشناسد. امروزه علوم شناختی از جمله زبانشناختی شناختی، بسیاری از استعارههای بهکاررفته زبان انسان را تحلیلکرده و نشاندادهاست که انسان چگونه پاره از امور هستی را درکمیکند. هدف این پژوهش بررسی استعارة انسانمدارانه در مورد خداوند است، تا با رویکرد شناختی نشاندهد چگونه خدا در ذهن دو تن از شاعران زبان فارسی، یعنی سنایی و عطار، مفهومسازی شدهاست. برای این منظور از دیوان این دو شاعر، تمام ابیاتی که در آنها اعمال و صفات انسانی برای خدا قیدشده، استخراجگردیده و با نگاشت هرکدام در مقاله ذکرشدهاست. نتیجه این پژوهش نشانمیدهد، در ذهن این دو شاعر به طور مشترک خدا: پادشاه، معشوق، صنعتگر، میزبان، ساقی و جنگجو است و علاوهبر این در ذهن سنایی خدا: آرایشگر، بنّا، نانوا، نویسنده، راهنما؛ و در ذهن عطار هم خدا: صیاد، شعبدهباز، آئینهبند، فرمانده، بافنده و نقاش است. در این پژوهش چهره، میان/ کمر، زلف، لب، مردمک چشم، دهان و ... از اعضایی هستند که همراه با شواهدی برای اثبات استعارة بدنمندی از آنها استفادهشدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
استعارة مفهومی؛ انسانانگاری؛ بدنمندی؛ خدا؛ سنایی؛ عطار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |