تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,556 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,645,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,700,814 |
اندیشهی ضداقتدارگرایی از منظر پسازمدرن در آموزش معماری | ||
سیاست گذاری شهری و منطقه ای | ||
دوره 2، شماره 5 - شماره پیاپی 1، فروردین 1402، صفحه 102-118 اصل مقاله (232.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
آرزو زندی محب* 1؛ حسین اردلانی2؛ کیمیا مظهری3؛ فاطمه رفعتی4 | ||
1گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشگاه آزاد همدان | ||
3گروه معماری، دانشگاه سوره، تهران ایران. | ||
4دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه دوره مدرن و پیش از آن بهدنبال یافت حقیقت و روش ثابت در بحث آموزش است، موجب اقتدار و ثبات اندیشه میشود. با مطالعات انجام شده مخالفت اندیشمندان پستمدرن با فراروایتها و اقتدارگرایی در مکتوبات مشهود است. در مقابل آن روشهای دیالکتیکی و گفتمانی، ارزش گذاری به نظر فراگیر و ضداقتدارگرایانه مورد تایید اندیشمندان پستمدرن قرار گرفت. هدف تحقیق کشف، فهم و توصیف روشی ضداقتدارگرایی برای ارتقاء کیفیت آموزش معماری با بهرهگیری از روشهای آموزشی پستمدرن در معماری است. چه راهکارهایی را میتوان از اندیشههای تعلیم و تربیت پستمدرن در برنامه ریزی درسی معماری استفاده کرد؟ پرسش تحقیق میباشد.روش تحقیق توصیفی_تحلیلی است ابتدا توصیف روش آموزش و برنامهدرسی پستمدرن مطرح شد،سپس به تحلیل و تبیین روشهایی برای ارتقاء کیفیت آموزش معماری پرداخته شد، گردآوری اطلاعات با تکیه بر اسناد، مکتوبات و مطالعات کتابخانهای است.چارچوب نظری بر اساس نظریه آموزش ضداقتدارگرایی و روشهای آموزش و برنامه ریزی پستمدرن تدوین گردید و سپس آموزش معماری، بطورخاص، در دوره پستمدرن بررسی میشود در نهایت راهکارهایی جهت ارتقاء این امر بیان شد.با توجه به مطالعات،مخالفت با فراروایتها و ساختارهای آموزشی نمایان میشود، مطالعات مقاله درجهت تعریف ساختار کلی در آموزش نیست بلکه با تعریف ساختارهای متعدد در آموزش معماری برای افزایش انعطافپذیری و افزایش کیفیت آموزش معماری، خردهساختارهای آموزشی جهت بهبود آموزش معماری مطرح میشود. پیشنهاد میشود،برای گسترش دیالوگ دانشجو و استاد و شناخت محیط و مصرفکنندهها با استفاده از مرکزیتزدایی قوانین و تغییرسرفصلهای آموزشی در استانها و اقلیمهای متفاوت وبراساس شیوههای ساختمانسازی، برنامه ریزی در جهت آموزش بهتر معماری انجام میشود. خودآفرینی از اهداف اصلی طراحی معماری و روش آموزش پست مدرن را میتوان با تمرکز کمتر بر قدرت استاد و تمرکز بیشتر بر روی توانایی فردی دانشجویان در آتلیههای آنرا اتقاء داد.آموزش مشارکتی و گروهی، براساس نظریه مسئولیت مشترک، انتقال دانش توسط اساتید و خود انشجویان انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ضداقتدارگرا؛ آموزش معماری؛ پساز مدرن؛ برنامه درسی؛ دیالوگ | ||
اصل مقاله | ||
Ahanchian MohammadReza, 2012, Education in Postmodern Conditions, Tahuri Publications, Tehran. (in Persian) Ahanchian Mohammadreza, 2016, academic decline and its relationship with the philosophical foundations of modern education, Journal of Psychology and Educational Sciences. Akbari Elham, Sajjadi Seyed Mahdi, Imani Mohsen, 2013, authoritarianism in education from a postmodern point of view and its critique based on Islamic teachings, Jihad University Publications, Tehran branch. (in Persian) Beiramipour, A., Bakhtiar Nasrabadi, H., & Hashemi, S. H. (2010). Post modernism and modification in curriculum. New Educational Approaches , 5(1), 31-64. (in Persian) Cahoone, Lawrence E. (2003). From Modernism to Postmodernism: An Anthology. Malden , MA:Blackwell Publishing. Davari Ardakani, 2013, Postmodern Thought, Sokhon Publications, Tehran. (in Persian) Ebrahim, E., Behesti, S., & Keshavarz, S. (2010). A Critical examination of the educational viewpoints of Derrida. New Educational Approaches , 5(1), 149-170. (in Persian) Eslami, Gholamreza and Mandgari Kazem, 2014, Architecture education and training of architects, articles of the first conference on spirituality and art education, Research Institute of Islamic Culture and Art, Art Academy, Tehran. (in Persian) Farahini Farahani, M. (2010), Postmodernism and Education, Aizh Publications, Tehran. Farmahini Farahani, M. (2004). The Study of Educational View of Postmodernism With Emphasis on Foucault and Derrida sThoughts. Teaching and Learning Research, 1(1), 51-68. (in Persian) Javidi KalateJafarabadi, Tahera, & Aali, Marzieh. (2008). The foundations of postmodernism anthropology and its educational implications. The Mirror of Knowledge, Volume 8, Number 23, 165 to 184. (in Persian) Jencks, C. A. (2001). The language of post-modern architecture. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 37(2). Khaleelee, S., & Hoseynee, A. (2010). The status of creativity in post-modern educational thoughts. The Journal of New Thoughts on Education, 6(4), 9-22. doi: 10.22051/jontoe.2010.216. (in Persian) Malpas, S. (2004). The postmodern. Routledge. Manteghi, Morteza. (2011). Investigating the effect of creativity education on preschool and elementary school students. Curriculum Research, 2(1), 1-28. doi: 10.22099/jcr.2012.1940. (in Persian) Namazian Ali, 2012, surveying the process of architectural education system in related disciplines in the United States and Canada, Architecture Education Conference, University of Tehran, Fine Arts Campus, Tehran. (in Persian) Navai Kambiz, 2012, We don't write dictation: discussion about how to interest architecture students in educational activities in this field, Architecture Education Conference, University of Tehran, Fine Arts College, Tehran. (in Persian) Nesbitt, K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture:: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Princeton Architectural Press. Pakseresht, m, (2006). Educational theories and theory-making challenges in Iranian education system. Educational Innovations, 6(2), 125-148. (in Persian) Qadri Mustafa, Izadi Samad, Hosseini Fatemeh, 2013, the necessity of revising the curriculum with an emphasis on the postmodern curriculum, the fourth conference of the Philosophy of Education Association of Iran-philosophical foundations of transformation in the education system of Iran. (in Persian) Slattery, P. (2012). Curriculum development in the postmodern era: Teaching and learning in an age of accountability. Routledge. Ward, G. (2010). Understand Postmodernism: Teach Yourself. Teach Yourself. Yousefi Alireza, 2013, our postmodern education and training, Mouad Islamic Publications, Qom. (in Persian) Zandimoheb, A., Dejdar, O., & Talischi, G. (2020). Codification conceptual framework of education for students in architecture Primary design studios: A qualitative content analysis. Haft Hesar Journal of Environmental Studies, 9(33), 5-22. (in Persian) Zimran Mohammad, 2011, Michel Foucault: Knowledge and Power, Hermes Publishing House, Tehran. (in Persian)
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |