تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,330,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,460 |
امکان سنجی تحقق مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران مقطع متوسطه در شهر کرج | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 9، شماره 33، آذر 1396، صفحه 139-160 اصل مقاله (399.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحیده نیامهر* 1؛ فاطمه پرسته2؛ وحیده علیپور3 | ||
1کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2استادیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران. (نویسنده مسئول | ||
3استادیار دانشگاه پیام نور. | ||
چکیده | ||
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان سنجی تحقق مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران مقطع متوسطه در شهر کرج با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق را مدیران دوره اول و دوم مقطع متوسطه در مدارس دولتی و غیر دولتی دخترانه و پسرانه شهر کرج به تعداد 528 نفر تشکیل می دهد که بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 223 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور -1 کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. -2 استادیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج – ایران. (نویسنده مسئول ) -3 استادیار دانشگاه پیام نور. 132 / امکان سنجی تحقق مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران مقطع متوسطه در شهر کرج سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مدرسه محور استفاده گردید. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه مورد تأیید متخصصان موضوعی قرار گرفته است. 0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش / پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 83 t های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(کولموگروف- اسمیرنوف، خی دو و تک متغیره) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نظرات پاسخ گویان در خصوص امکان تحقق مدیریت مدرسه محور در مدارس متوسطه شهر کرج در حد گزینه متوسط بوده است. نتایج همچنین نشان داد که امکان تحقق مدیریت مدرسه محور در ابعاد (نظام نظارت و کنترل، مشارکت پذیری، تفویض اختیار) در حد گزینه پایین تر از سطح متوسط و در ابعاد (نظام تصمیم گیری، ارزیابی عملکرد و پاداش، استقلال مالی) بالاتر از سطح متوسط قرار دارد که به لحاظ آماری نیز معنادار است. کلید واژهها: مدیریت مدرسه محور، مدیران مدارس متوسطه، تصمیم گیری، ارزیابی عملکرد و پاداش، استقلال مالی، نظام نظارت و کنترل، مشارکت پذیری، تفویض اختیار | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: مدیریت مدرسه محور؛ مدیران مدارس متوسطه؛ تصمیم گیری؛ ارزیابی عملکرد و پاداش؛ استقلال مالی؛ نظام نظارت و کنترل؛ مشارکت پذیری؛ تفویض اختیار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |