تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,378,065 |
مقایسه خودکارآمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در بین زنان مردان دبیر | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 9، شماره 32، شهریور 1396، صفحه 161-186 اصل مقاله (354.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بانودخت نجفیان پور* 1؛ رقیه محرمی2 | ||
1عضو هئیت علمی دانشکده روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. البرز « نویسنده مسئول » | ||
2homa.moharrami@gmail.com ، 2. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه روانشناسی، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودکار آمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در زنان و مردان دبیر شاغل در آموزش و پرورش است. روش: روش توصیفی از نوع علی مقایسهای و تعداد 200 نفر از دبیران شهر تهران با استفاده از دو روش نمونهبرداری در دسترس و هدفمند با همتاسازی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی کاپرارا و استکا ( 2007 )، پرسشنامه امنیت روانی زارع و امین پور ( 1390 ) و مقیاس حس شوخ طبعی تورسون و پاول ( 1997 ) مورد آزمون قرار T گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون استودنت استفاده شد. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد بین دو گروه دبیران زن و مرد در ابعاد najafianpour@kiau.ac.ir. عضو هئیت علمی دانشکده روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. البرز « نویسنده مسئول » .1 homa.moharrami@gmail.com ، 2. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه روانشناسی، کرج، ایران 162 / مقایسه خودکارآمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در بین زنان و مردان دبیر 0 وجود دارد. بررسی میانگین های ابعاد / خودکار آمدی ادراک شده تفاوت معناداری در سطح 05 خودکار آمدی دو گروه نشان داد که مردان در مدیریت عاطفه منفی میانگین بالاتری کسب نموده اند و زنان در ابعاد ابراز عاطفه مثبت و خود کار امدی همدلی ادراک شده میانگین بالاتری کسب نمو ده اند. اما در بعد خودکارامدی اجتماعی در دو گروه، به لحاظ آماری تفاوت معنادار نبود. در مقایسه 0/ میانگین دو گروه در متغیر های احساس امنیت و شوخ طبعی نیز تفاوت معناداری در سطح 05 وجود دارد و در هر دو متغیر مذکور، مردان در مقایسه با زنان نمرات بالاتری کسب نموده اند. نتیجه گیری: در مجموع یافته های این مطالعه تاکید می کنندکه زنان دبیر در محیط های اموزشی هیجانات مثبت کمتری را نسبت به مردان تجربه می کنند. کلیدواژه ها: احساس امنیت، خودکار آمدی، دبیر، زنان، شوخ طبعی، مردان | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: احساس امنیت؛ خودکار آمدی؛ دبیر؛ زنان؛ شوخ طبعی؛ مردان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |