تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,355,958 |
تاثیراعتیادبه شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و کاریابی دانشجویان علمی-کاربردی ا ستان تهران | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 8، شماره 28، شهریور 1395، صفحه 165-186 اصل مقاله (677.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سپیده علیزاده* 1؛ فهیمه السادات حقیقی2؛ ایرج ساعی ارسی3 | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
3استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرsaiearasi@gmail.com | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و کاریابی)باورهای کاریابی، فعالیت کاریابی و خودکارآمدی کاریابی(دانشجویان علمی-کاربردی استان تهران می باشد.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علمی–کاربردی استان تهران)5دانشگاه در شهر تهران) (4دانشگاه در شهرستان(در نیمسال اول95-94هستند که در مقطع فوق دیپلم و لیسانس مشغول به تحصیل می باشند.حجم نمونه تحقیق از طریق فرمول 1.کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. 2.دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج 3.استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرsaiearasi@gmail.com 166/اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-ر فتاری بر افزایشرضایت جنسی و زناشویی زوجین کوکران384نفر بدست آمده استکهازطریقنمونه گیری خوشه ای تصادفیانتخاب شدند.ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارداعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی یانگ)1999(و پرسشنامه استاندارد کاریابی صالحی)1384(می باشد.آلفای کلی متغیر کاریابی)79(%و اعتیاد به شبکه های اجتماعی)94(%بدست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی)توزیع فراوانی، درصدها،رسم نمودارها(و روشهای آمار استنباطی ناپارامتریک)توزیع دوجمله ای و اسپیرمن(با کمک نرم افزارspssبه دلیلنتایج آزمون کولموگروف که بیانگر توزیع غیر نرمال داده ها بوده است، استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد که:الف-دانشجویان علمی کاربردی به شبکه های اجتماعی اعتیاد دارند.ب-اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر منفی دارد یعنی هر چه قدر اعتیاد به شبکه های اجتماعی بیشتر باشد عملکرد تحصیلی کاهش پیدا می کند و افت تحصیلی دانشجویان بیشتر می شود.ج-اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر روی متغیر باورهای کاریابی و خودکارآمدی تاثیر ندارد ولی بر روی فعالیت کاریابی تاثیر و رابطه معناداری دارد. آگاه نمودن دانشجویان از عواقب اعتیاد به شبکه های اجتماعی و فرهنگ سازی برای مبارزه با این پدیده که در نهایت آسیب های خانوادگی،اجتماعی و اقتصادی را به همراه داردضروری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی:اعتیاد به شبکه های اجتماعی؛ عملکرد تحصیلی؛ کاریابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |