تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,706 |
نقش ویژگی های سازمان یادگیرنده در مدیریت تعارض درآموزش وپرورش ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 5، شماره 17، آذر 1392، صفحه 117-140 اصل مقاله (248.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رمضان جهانیان* 1؛ ایرج ساعی ارسی2؛ مهناز محمدی بیدهندی3 | ||
1استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج،البرز،ایران.(نویسنده مسئول) | ||
2استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر،زنجان،ایران. | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد ،رشته مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج،البرز،ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف اصلی این پژوهش ، بررسی نقش ویژگی های سازمان یادگیرنده در مدیریت تعارض درآموزش وپرورش ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی است،که به روش توصیفی از نوع همبستگی اجرا شد.جامعه آماری پژوهش ، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رباط کریم، به تعداد 576 نفر می باشد که به کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 230 نفر به عنوان نمونه انتخابشدند.برای گرد آوری داده ها از دو نوع پرسشنامه استاندارد استفاده شد.یکی پرسشنامه سازمان یادگیرنده مایکل مارکواردت ترجمه محمدرضا زالی ( 1385 ) ودیگری پرسشنامه مدیریت تعارض لایل سوسمن و سام دیپ بر اساس نظریه کیث دبلیو ( 1989 ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده.نتایج پژوهش نشان داد که:بین ویژگی های سازمان یادگیرنده و سبک مدیریت تعارض درآموزش وپرورش ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی درابعاد رقابت ، همکاری ، گذشت ، اجتناب و مصالحه رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد. همچنین نشان دادکه، مدارس ابتدایی در برخورد با تعارض به ترتیب از سبک های همکاری،اجتناب،گذشت،رقابت،مصالحه استفاده می کنند. واژه های کلیدی : سازمان یادگیرنده، مدیریت تعارض،آموزش وپرورش،مدارس ابتدایی | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی : سازمان یادگیرنده؛ مدیریت تعارض؛ آموزش وپرورش؛ مدارس ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |