تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,548 |
ارزشیابی و سنجش محتوای کتاب زبان سوم دبیرستان از منظر معلمان | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 5، شماره 17، آذر 1392، صفحه 189-222 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی نوروزی* 1؛ عباس بابایی2؛ سمیه صیادی شهرکی3 | ||
1نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی | ||
3دانشجوی کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان | ||
چکیده | ||
چکیده از آنجایی که کتاب درسی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در تحقق اهداف آموزشی ایران، نقش مهم و اساسی را ایفا میکند، بر این اساس در پژوهش حاضر به ارزشیابی و سنجش محتوای کتاب زبان سوم دبیرستان از منظر معلمان پرداخته شد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل دو بخش است: بخش اول شامل کتاب زبان انگلیسی سوم متوسطه است که با استفاده از مدلهای تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. بخش دوم شامل گروهی از دبیران زبان انگلیسی(مرد,زن) بود که بطور تصادفی و با استفاده از نمونهگیری خوشهای از سطح استان اصفهان چهار منطقه (ناحیه 5اصفهان، شاهین شهر، خوانسار وفریدن) انتخاب شد.ند . 73 دبیر زبان 32 مرد و 41 زن ) در این مناطق مشغول به تدریس بودند که از تمامی آنها به عنوان نمونه ) برای جمع آوری اطلاعات تحقیق استفاده شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته به در سطح توصیفی و spss جمع آوری نظرات آنها پرداخته و سپس دادهها با استفاده از نرم افزار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادهها حاکی از این بود که در کتاب، روند ساده به 14 درصد از دبیران روند کتاب را از ساده به / مشکل و اصل همتاسازی رعایت نشده و فقط 2 مشکل میدانند، عناصر اصلی تشکیل دهنده موضوعات کتاب مورد توجه قرار نگرفته ولی اصل تنوع و دشواری تا حدی رعایت شده بود. همچنین محتوا به لحاظ دعوت به پژوهش، تاحدودی قابل قبول است. با توجه به یافتهها می توان نتیجه گرفت که مؤلفان برنامهدرسی برای کمک به درک فراگیران، باید به توالی و وسعت موضوعات درسی توجه کنند و با ارائه پیشسازماندهنده (برخی مطالب کلیدی کتاب مذکور) در کتب سالهای پایینتر روند یادگیری، جذب و انطباق مطالب را تسهیل دهند تا فراگیران در طی گذراندن مقاطع تحصیلی متوجه پیوستگی بین مطالب شوند و راهکار یادگیری و چگونگی یادگیری خود را بیابند. واژه های کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب زبان انگلیسی، دبیرستان. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: تحلیل محتوا؛ کتاب زبان انگلیسی؛ دبیرستان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |