تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,546,381 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,618,032 |
تصویر رنگ در غزلهای سعدی | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 15، شماره 56، تیر 1402، صفحه 363-389 اصل مقاله (431.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1953932.2450 | ||
نویسندگان | ||
سلیمه دارائی1؛ تقی امینی مفرد* 2؛ کبری نودهی2 | ||
1دانشجوی دکتری ادبیات غنایی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
چکیده | ||
رنگها بیانگر احساسات و عواطف است و ویژگیهای درونی افراد را منعکس مینماید. گاه هنرمندان از رنگها و عناصر رنگین در تصویرسازیهای عاشقانه خویش بهره برده، تجربیات عاطفی و ادراکات ذهنی خود را به کمک صنایع ادبی و شیوههای بلاغی همچون تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز و غیره به گونهای هنری و گیرا ارائه میدهند. سعدی نیز از این گونههای بیانی بهرههای فراوان برده است. جستار حاضر به تبیین تصویر رنگ در غزلیات سعدی به شیوه توصیفی _ تحلیلی پرداخته و تصاویر مربوط به رنگ و تشبیهات و استعارات مربوط بدانها را در سیصد و شصت غزل سعدی بررسی نموده است. دستاورد این پژوهش نشان میدهد که از میان پنج رنگ سیاه، سفید، سرخ، زرد و سبز که تصاویر معانی و دقایق ذهنی شعر سعدی را بهتر مینمایاند، رنگ سرخ بالاترین بسامد و رنگ سبز کمترین کاربرد را داشته است. همچنین، شاعر با استفادۀ غیرمستقیم از رنگهای اشیاء رنگین و رنگ پدیدهها در ارائه تصویر رنگ بهره برده است. این تصاویر رنگین بیانگر قدرت کلام، نگاه زیبابین و توانایی سعدی در بهرهگیری از صورخیالی مانند تشبیه و استعاره در ایجاد تصاویر است که سبب دلنشینی، فصاحت، تأثیر و جذابیت کلامش میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر؛ غزل؛ رنگ؛ سعدی؛ توصیف | ||
مراجع | ||
کتابها اسماعیل پور، ابوالقاسم (1377) اسطوره، بیان نمادین، تهران: سخن. براهنی، رضا (1385) طلا در مس، تهران: زمان. پیر بایار، ژان (1376) رمزپردازی آتش، ترجمه جلال ستاری، تهران: مرکز. خرمشاهی، بهاءالدین (1375) حافظنامه، تهران: نشر علمی و فرهنگی. خلف تبریزی، محمد حسین (1343) برهان قاطع، به اهتمام محمد معین، تهران: زوار. دهخدا، علی اکبر (1377) لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران. ستاری، جلال (1376) مدخلی بر رمزشناسی، تهران: مرکز. سعدی، مصلح الدین (1389) دیوان غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، جلد 1، تهران: مهتاب. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1395) صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگه. شمیسا، سیروس (1377) فرهنگ اشارات ادبیات فارسی، تهران: فردوسی. عقیلی علوی شیرازی، محمدحسین بن محمدهادی (1371) مخزنالأدویه، تهران: آموزش انقلاب اسلامی. فتوحی، محمود (1386) بلاغت تصویر، تهران: سخن. فرزان، ناصر (1375) رنگ و طبیعت، تهران: تهران. لوشر، مارتین (1369) روانشناسی رنگها، ترجمه منیره روانیپور، تهران: آفرینش. معین، محمد (1375)، فرهنگ معین، تهران: امیر کبیر. مقالات الشاهر، عبدالله. (2002). الأثر النفس للون، موقف الادبی، (379). بیرانوند، نسرین، آریان، حسین، کاظم خانلو، ناصر. (1395). نماد رنگ و حسآمیزی آن در تصویرسازیهای اخوان ثالث. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 8(27)، 91-122. صفری، جهانگیر، زارعی، فخری. (1389). بررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی. مطالعات زبانی و بلاغی، 1(2)، 81-108. .doi: 10.22075/jlrs.2017.1786 نیکوبخت، ناصر، و قاسمزاده، سیدعلی. (1384). زمینههای نمادین رنگ در شعر معاصر (با تکیه و تأکید بر اشعار نیما، سپهری و موسوی گرمارودی). نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، 18(پیاپی 15)، 209-238. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |