تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,051 |
رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در بین دانشجویان | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 4، شماره 14، اسفند 1391، صفحه 61-78 اصل مقاله (347.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحیده باباخانی* 1؛ مریم ممی پور2 | ||
1عضو هیأت علمیگروه مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرو دانشجوی دکتری، مشاوره، علوم و تحقیقات تهران | ||
2مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، گروه زبان انگلیسی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی»رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در میان دانشجویان«صورت گرفت.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود.به همین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های مشاورهو باستان شناسی که در سال تحصیلی91-90در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مشغول به تحصیل بودند؛ 156دانشجو بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و بر اساس رشته تحصیلی در دو گروه قرار گرفتند.سپس جهت بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات تفکر انتقادی پیتر هانی اجتماعی گروه نمونه، مقیاس های،هوش هیجانی بار-آنوادراک تعاملات اجتماعی کارل آر گلاس بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت. در پایان داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی و رگرسیون به وسیله نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که یک همبستگی و رابطه قوی بین این دو متغیر هوش هیجانی و ادراک تعاملات اجتماعی؛ و بین تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعی وجود دارد.همچنین تحلیل یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی:هوش هیجانی؛ تفکر انتقادی؛ ادراک تعاملات اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |