تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,149 |
اثربخشی بسته آموزشی معنویت و رضایت از زندگی بر شادکامی خانوادههای کودکان استثنایی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 12، شماره 36، تیر 1399، صفحه 54-62 اصل مقاله (827.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خالد رشتیانی1؛ مریم اکبری* 2؛ حمزه احمدیان3؛ یحیی یاراحمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: حضور کودک استثنایی در هر خانواده ای ساختار آن را تحت تأثیر قرار میدهد بطوری که معنویت میتواند نقش مهمی در روند زندگی والدین این کودکان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنویت و رضایت از زندگی بر شادکامی خانوادههای کودکان استثنایی انجام شده است. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش طرح شبهآزمایشی پیش-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی خانوادههای دارای کودکان استثنایی شناسایی شده شهر سنندج بودند که 80 نفر از آنان در دو گروه 40 نفری آزمایش و کنترل با روش هدفمند انتخاب شدند. آموزش معنویت بر روی گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای اجرا گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد شادکامی (OHI) آکسفورد (1989) جمعآوری شده است. پایایی آزمون نیز از طریق آلفای کرونباخ مقدار 86/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از شاخصهای آمار توصیفی، شامل میانگین و انحراف معیار و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس یکراهه استفاده شده است. یافتهها: دادههای کمی تفاوت معناداری را بین نتایج دو گروه نشان میدهد. آموزش معنویت و رضایت از زندگی با توجه به پتانسیلی که خانوادههای دارای کودکان استثنایی دارند تأثیر معنی داری بر شادکامی آنان دارد (05/0 = p). نتیجه گیری: آموزش معنویت و رضایت از زندگی به خانوادههای کودکان استثنایی میتواند زمینه افزایش شادکامی را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ معنویت؛ رضایت از زندگی؛ خانوادههای کودکان استثنایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |