تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,380,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,413,969 |
شناسایی آسیب ها و استراتژی های مورد نیاز الگوی مدیریت چرخه عمر برای توسعه خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک پارسیان) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 17، شماره 63، تیر 1402، صفحه 335-354 اصل مقاله (681.58 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2023.702197 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سمیرا شفائی یامچلو1؛ اسماعیل حسن پور* 2؛ محمدحسین رنجبر3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین الملل قشم ،دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی،قشم ،ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده امروزه عوامل مختلف و دائما در حال تغییری موجب شده که بانک ها در راستای شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات سازگار با نیازهای آنان تلاش و توجه ویژه ای رامبذول نمایند.چنین چالش هایی بانک ها را به سمت شناخت جنبه های مختلف چرخه عمر محصول سوق داده است. در پژوهش حاضر با ارائه الگوی مدیریت چرخه عمر محصولات ،به شناسایی آسیب ها واستراتژی های مورد نیاز جهت توسعه خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شد.در این پژوهش جهت شناسایی تم های اصلی و فرعی مرتبط با آسیب ها و استراتژی ها در الگوی چرخه عمر محصولات بانکی، از روش تحلیل تم استفاده گردید که به منظور گرداوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه استفاده شد ، به این صورت که ابتدا با مطالعه کتابخانه ای ، ادبیات موضوعی الگوی چرخه عمر محصولات وخدمات جمع آوری شده وپس از شناسایی تعاریف چرخه عمر با استفاده از ابزار مصاحبه از مدیران و مسئولین شعب معتبر بانک پارسیان در شهر تهران به شناسایی تم های اصلی و فرعی الگوی چرخه عمرپرداخته شد.سپس نتایج در در چهار مرحله معرفی ،رشد ،بلوغ و افول محصولات دسته بندی شد و یافته های پژوهش منجر به شناسایی آسیب ها در چهار مرحله معرفی (2مضمون)، رشد (3 مضمون) ،بلوغ (3 مضمون)و افول (4 مضمون) و استراتژی های مورد نیاز چرخه عمر در چهار مرحله معرفی (2 مضمون) ، رشد (2 مضمون) ، بلوغ (2 مضمون) و معرفی محصولات بانکی(2 مضمون) گردید. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: مدیریت چرخه عمر، خدمات بانکی، تحلیل تم، صنعت بانکداری. طبقه بندی JEL : G21؛ G17؛ G20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسایی آسیب ها و استراتژی های مورد نیاز الگوی مدیریت چرخه عمر برای توسعه خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک پارسیان)
چکیده امروزه عوامل مختلف و دائما در حال تغییری موجب شده که بانک ها در راستای شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات سازگار با نیازهای آنان تلاش و توجه ویژه ای رامبذول نمایند.چنین چالش هایی بانک ها را به سمت شناخت جنبه های مختلف چرخه عمر محصول سوق داده است. در پژوهش حاضر با ارائه الگوی مدیریت چرخه عمر محصولات ،به شناسایی آسیب ها واستراتژی های مورد نیاز جهت توسعه خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شد.در این پژوهش جهت شناسایی تم های اصلی و فرعی مرتبط با آسیب ها و استراتژی ها در الگوی چرخه عمر محصولات بانکی، از روش تحلیل تم استفاده گردید که به منظور گرداوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه استفاده شد ، به این صورت که ابتدا با مطالعه کتابخانه ای ، ادبیات موضوعی الگوی چرخه عمر محصولات وخدمات جمع آوری شده وپس از شناسایی تعاریف چرخه عمر با استفاده از ابزار مصاحبه از مدیران و مسئولین شعب معتبر بانک پارسیان در شهر تهران به شناسایی تم های اصلی و فرعی الگوی چرخه عمرپرداخته شد.سپس نتایج در در چهار مرحله معرفی ،رشد ،بلوغ و افول محصولات دسته بندی شد و یافته های پژوهش منجر به شناسایی آسیب ها در چهار مرحله معرفی (2مضمون)، رشد (3 مضمون) ،بلوغ (3 مضمون)و افول (4 مضمون) و استراتژی های مورد نیاز چرخه عمر در چهار مرحله معرفی (2 مضمون) ، رشد (2 مضمون) ، بلوغ (2 مضمون) و معرفی محصولات بانکی(2 مضمون) گردید. واژههای کلیدی: مدیریت چرخه عمر، خدمات بانکی، تحلیل تم، صنعت بانکداری. طبقه بندی JEL : G21,G17, G20 1- مقدمه صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید و توام با تحولات، فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به موازات این تحولات، میزان انتظارات مشتریان از شبکه بانکی رشد داشته است، آن چنان که همه مشتریان خواهان دریافت خدمات متنوع و با کیفیت بالا، هستند. توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی و کسب مزیت رقابتی در جهان پویای امروز است.(قلی پور وهمکاران، 1401 ،248) در عصر حاضر توسعه ارزهای مجازی، بانکداری باز و بانکداری دیجیتال، بازار خدمات بانکی را به طرز چشمگیری دگرگون کرده است. فناوری مالی یکی از مواردی است که با ورود به حوزه بانکداری، بانکداری و خدمات آن را با تغییرات اساسی مواجه خواهد ساخت.(مومیوند و همکاران، 1401 ،175 ) امروزه، عواملی همچون دموگرافی مشتریان، رفتار مصرف کننده و نیازهای مشتریان، به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد. بانک ها به عنوان محیط تحقیق حاضر، نیازمند تغییر کامل در نگاه به هر یک از مشتریان به عنوان مقاصد بازاریابی می باشند و در این راستا، بایستی در سیاست های فروش و ارائه خدمات، خود را با نیازهای متغیر مشتریان سازگار نمایند. این چالش ها، بانک ها را به سمت شناسایی و تحلیل چرخه عمر محصولات و خدمات مالی از دیدگاه مشتریان سوق داده است. امروزه، بانک ها نیازمند شرح و تفسیر سود و زیان برای هر یک از مشتریان می باشند تا از این طریق، قابلیت توسعه روابط سودآور را با مشتریان ایجاد نمایند. (آنوپام جین، 2014 ،1) ارزیابی چرخه عمر محصولات بانکی، روشی برای ارزیابی عملکرد زیست محیطی از محصولات و خدمات بانک ها به شمار می رود. بر اساس استاندارد ایزو 14040 :2006، در چرخه عمر محصولات، یک محصول ممکن است به عنوان یک کالا یا خدمت تعریف شود (لومان کجائر و همکاران، 2016 ،95). استراتژی های بازاریابی در الگوی چرخه عمر محصولات روز به روز در حال پیشرفت می باشد و بسیاری از محققان از آن به عنوان راهکاری به منظور افزایش تلاش ها در جهت توسعه محصولات جدید با کنترل اثرات محیطی خطاب می کنند (سیمون لاکری، 2015 ،1). پیچیدگی خدمات و محصولات و همچنین ارائه خدمات متنوع در صنایعی از قبیل صنعت بانکداری، سازمان ها را با چالش هایی در جهت فعالیت در بازارهای با فناوری بالا و پیشرفته مواجه کرده است. این چالش ها، چرخه عمر محصولات و خدمات بانکی را حداقل از لحاظ تئوریک و نظری تحت تاثیر قرار داده است. از این رو، سازمان ها مجبور به سرمایه گذاری در زمینه موضوعاتی از قبیل مدیریت چرخه عمر محصولات می باشند، چرا که این فعالیت ها منجر به حمایت از مدیریت در سطح عملیات سازمانی شده و پیچیدگی های مدیریتی را در توسعه محصولات و خدمات جدید کاهش می دهد (هارالد سورینگ، 2014 ،166). بر این اساس در این تحقیق، محققین به دنبال شناسایی آسیب ها و استراتژی های مورد نیاز الگوی مدیریت چرخه عمر خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک پارسیان) بودند. 2-ادبیات نظری و پیشینه تحقیق در اقتصادهای بانک محور مانند ایران، نظام بانکی مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد و بخش بانکی از طریق تبدیل سپردهها به سرمایه گذاری مولد نقش مهمی را به عنوان واسطه مالی انجام می دهد، البته لازمه این موضوع کارا عمل نمودن بانکها می باشد. (طاهری و همکاران ،1401 ،214 ) امروزه مشتری به عنوان رکن اساسی بقاء، دوام، و پیشرفت یک سازمان در نظر گرفته میشوند که شکست یا موفقیت سازمان در دستیابی به اهدافش تا حد زیادی وابسته به این فاکتور است. همچنین، انسان به عنوان رکن اساسی توسعه، در چارچوب فعالیتهای گروهی و سازمانی خود ایفاگر نقش مهمی است، امروزه رشد و توسعه سازمانها در گرو بکارگماری صحیح تکنیک های حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است. از لحاظ تاریخی، توجه به عامل مشتری در کارایی بیشتری شرکتها از اواخر نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شدت گرفتهاست. از آن زمان تاکنون مدیران همیشه به دنبال راههایی برای بهبود عمکرد کارکنان و در نتیجه کارایی بیشتر سازمان در جهت نگهداری و جذب مشتریان بودهاند. کیفیت خدمات سازمان ها، به عنوان عاملی مهم و تأثیرگذار در افزایش کارآیی و اثربخشی شرکت ها، مفهومی است که نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه مدیریت و سازمان گذاشتهاست. در این راستا، شناسایی و علم به چرخه عمر محصولات و خدمات سازمان ها، می تواند در نوع ارائه خدمات به مشتریان در هر برهه از عمر محصول یاری رساند. نظام بانکی که در اقتصاد مبتنی بر بازار، یکی از اجزای مهم اقتصادی هر کشور است و مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد، از این امر مستثنی نیست. بانک های امروزی برای رقابت در محیط متلاطم امروز، ناچار از توجه ویژه به کیفیت خدمات خود هستند. این امر ماندگاری بیشتر مشتریان، جذب مشتریان جدید و بهبود عملکرد مالی و سودآوری را به دنبال خواهد داشت. در طی دهه های اخیر، شدت یافتن رقابت میان بنگاه های اقتصادی در جهت به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، توجه آن ها را به سمت شناخت دقیق تر و عمیق تر نیازها و خواسته های مش، بخش مهمی از صنعت خدمات را شکل می دهند (میشکین، 2008). چشم انداز خدمات مالی در جهان به سرعت در حال تغییر است (لاندل و همکاران، ،2009 ، 582). تغییرات تعدیلی، ساختاری و فناوری بسیاری در راستای حرکت به سوی یک محیط بانکداری جهانی یکپارچه تر در صنعت بانکداری دنیا اتفاق افتاده است (آنگور و همکاران، 2000 ،116).
1-2-خدمات مفهوم خدمات، به آن دلیل که از تنوع زیادی برخوردار می باشد، همواره در تعریف آن مشکلات زیادی وجود داشته است. آنچه این امر را پیچیده تر می کند، این حقیقت است که به دلیل نامحسوس بودن اکثر داده ها و ستاده ها، غالبا درک و تشخیص راه های انجام و عرضه خدمات آسان نیست. کلمه خدمت وسعت و تنوع معانی وسیعی دارد و این ویژگی به ابهام زیادی در مفهوم آن در متون مدیریتی منتهی می شود ( جونز، ، 959 2000). گرونروز (2001)، خدمت را به شکل ذیل تعریف می کند: « یک خدمت، فعالیت یا مجموعه ای از فعالیت های کم و بیش ناملموس است که معمولا و نه لزوما در تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات و یا منابع فیزیکی یا کالاها و یا سیستم های عرضه کننده خدمات صورت می گیرند، بلکه به عنوان راه حل هایی برای مشکلات مشتری ارائه می شوند. در بخش خدمات بانکی، ارزیابی کیفیت ارائه این خدمات حین فرایند خدمات انجام می شود. هر تماس مشتری به عنوان لحظه ای برای ایجاد اعتماد و فرصتی برای راضی یا ناراضی کردن به شمار می رود. از زمانی که نقش خدمات در زندگی روزمره آشکار شد، مقوله کیفیت ارائه خدمات نیز به عنوان مشخصه اصلی رقابت بین بانک ها و سایر سازمان ها مورد توجه قرار گرفت، به شکلی که توجه به نحوه ارائه این خدمات، بانک ها را از رقبایش متمایز ساخته و موجب کسب مزیت رقابتی می شود ( قبادیان وهمکاران، 2000 ،43) تمایل به ارائه خدمات بهتر به مشتریان، نقش مهمی در صنایع خدماتی نظیر خدمات بیمه ای، بانکی و ... ایفا می کند، چرا که کیفیت خدمات برای بقا و سودآوری بانک ها امری حیاتی به شمار می رود .( استفورد وهمکاران، 2000 ،426)
2-2 -چرخه عمر محصولات الگوی چرخه عمر محصولات، روشی است که در درک وضعیت فعلی محصولات به مشتریان کمک می کند. همه موجودات از قبیل انسان ها، گیاهان و حیوانات از چرخه عمر تولد تا مرگ برخوردار می باشند. بر اساس تئوری چرخه عمر، شرکت ها و سازمان های مختلف، از چرخه عمر متفاوتی در هر یک از مراحل عمر محصولاتشان با توجه به سیاست ها و استراتژی های متفاوتی که انتخاب می کنند، برخوردارند. برای مثال، در سازمان ها در مرحله رشد و بلوغ، از استراتژی های کنترل و انعطاف پذیری در محصولاتشان استفاده می کنند. شرکت های تجاری و سازمان ها در مرحله رشد بسیار انعطاف پذیر می باشند، در صورتی که با گذشت سن محصول یا خدمت، در بسیاری از موارد غیرقابل کنترل بوده و در مسیر افول قرار می گیرد .(رحیمی فلاح، 2015 ،51) چرخه عمر محصولات یک شرکت یا سازمان از جمله مفاهیم نوپایی است که طی چند دهه اخیر، وارد حوزه های مختلف سازمانی شده است. ( یان، 2010 ،2) الگوهای چرخه عمر محصولات بانکی، مفهومی ساده است که به مسائلی از قبیل درآمدهای جاری، هزینه ارائه خدمات بانکی به مشتریان و برنامه ریزی در هر یک از مراحل چرخه عمر محصولات می پردازد، اما با این وجود، با توجه به محیط رقابتی پیچیده ای که در بازار بانکداری امروز حاکم است، این مفهوم، کمی دشوارتر و پیچیده تر شده است. این موضوع در صنعت بانکداری می تواند به دلایل متفاوتی از این قبیل باشد:
به زعم سیمون لوکری (2015 ،1)، استراتژی بازاریابی چرخه عمر محصولات، به عنوان اتخاذ راهکارهایی در جهت توسعه محصولات جدید همراه با مدیریت تاثیرات محیطی بر روی محصولات در نظر گرفته می شود. بنا به نظر یانگ و همکاران (2007)، سازمان هایی که در زمینه ارائه محصولات به مشتریان فعالیت می کنند، می دانند که یک رویکرد مناسب برای کنترل پیچیدگی محصولات، مدیریت چرخه عمر آن محصولات می باشد. مدیریت چرخه عمر محصولات، رویکردی منسجم است که در آن به جمع آوری اطلاعاتی در مورد مشتریان، اقدامات و فرایندهای سازمانی و تکنولوژی های مرتبط با هر یک از مراحل چرخه عمر محصولات پرداخته می شود. به زعم بابک سهرابی و همکاران ( 1389 ،1)، مشتریان بخش جاری در حفظ و ارتقای جایگاه رقابتی بانک ها تاثیر بسزایی دارند. نتایج حاصل از تکنیک سلسله مراتبی نشان داده که مشتریانی که به تازگی در دسته مشتریان بانک ها قرار گرفته اند، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و بانک ها بایستی در بین این دسته، مشتریانی را که سعی در برقراری ارتباط بیشتر با بانک ها دارند، شناسایی و حفظ نمایند. رحیمی و فلاح (2015 ،1)، بر این باورند که چرخه عمر بانک ها، تاثیر معناداری در انتخاب استراتژی های متفاوت در توسعه خدمات بانکی دارد. و نیز ایلیاس و ساچتانی (2015 ،1)، بر این باورند است که در هر یک از مراحل معرفی، رشد، بلوغ و افول بانک های فعال در یونان، منابع مدیریت ارتباط با مشتری، تاثیر معناداری بر روی اقدامات مدیریت ارتباط با مشتریان داشته است.
1- چرخه عمر محصول / خدمت منبع: یافتههای پژوهشگر 3-روش تحقیق به منظور دستیابی به هدف تحقیق حاضر، از رویکرد پژوهش کیفی استفاده شد. در رویکرد کیفی برای درک و تبیین پدیده های اجتماعی از داده های حاصله از مصاحبه ها، مستندات، مشاهدات مشارکتی، مطالعات کتابخانه ای و ... استفاده می شود. این نوع پژوهش بر معنایی که افراد شرکت کننده در فرایند اجرای تحقیق از پدیده مورد مطالعه در ذهن دارند، تاکید می ورزد. مبانی معرفت شناسی پژوهش حاضر نیز به مکتب تفسیری – نمادین ها نزدیک تر است. از این رو، تحقیق حاضر از لحاظ هدف، بنیادی است و در دسته مطالعات میدانی قرار می گیرد. شیوه گرداوری داده ها نیز با استفاده از مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای بوده به گونه ای که داده های کیفی مورد جمع آوری قرار گرفتند. همچنین تحقیق حاضر از لحاظ نوع روش، در دسته مطالعات توصیفی – اکتشافی قرار می گیرد. از سویی شیوه اجرای پژوهش حاضر به صورت آمیخته می باشد. برای گردآوری اطلاعات لازم نیز روش مصاحبه مورد استفاده قرار گرفته است؛ برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای انجام گرفته نیز از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده شده است. . با توجه به ویژگی آزمایشی و یا غیرآزمایشی بودن تحقیقات، روش تحقیق حاضر، روش غیرآزمایشی و پیمایشی محسوب میشود. در تقسیم بندی دیگر، روش تحقیق را کتابخانهای و میدانی در نظر گرفتهاند که در تحقیق حاضر از هر دو این روش ها استفاده شد. (آذر و مومنی، 1390)
2- مدل روش شناسی پژوهش منبع: یافتههای پژوهشگر
4-جامعه و نمونه آماری 1-4-جامعة آماری جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، شامل مدیران و مسئولین شعب معتبر بانک پارسیان در شهر تهران می باشند. نمونه گیری در این پژوهش به صورت هدفمند انجام شد.حجم نمونه در روش تحلیل تم، نامشخص است و تا جایی که بتوان به اشباع نظری رسید، تعداد مصاحبه ها ادامه می یابد. در تحقیق کنونی برای انتخاب نمونههای تحقیق از روش نمونهگیری گلولهبرفی[4] استفاده گردید. در فرایند انتخاب یک نمونه، محققان کیفی میتوانند از روشی نمونهگیری گلولهبرفی استفاده کنند که در آن یک شرکت کننده در پژوهش، ما را به شرکت کنندگان دیگر یا گلولهبرفی هدایت میکند.
4-2-نمونه آماری و روش نمونهگیری 4-2-1 حجم نمونه در روش مصاحبه نمیتوان از قبل مشخص کرد که چه تعداد افراد بایستی در مطالعه ما انتخاب شوند تا پدیده مورد علاقه در مطالعه کیفی به طور کامل شناسایی شود. به طور ایدهآل ما به جمعآوری اطلاعات تا زمانی ادامه میدهیم که به نقطه اشباع[5] برسیم؛ جایی که دادههای جدیداً جمعآوری شده با دادههایی که قبلاً جمعآوری کردهایم تفاوتی ندارد و مثل هم شدهاند. به عبارت دیگر وقتی که ما به یک نقطه بازده نزولی[6] از تلاشهایمان برای جمعآوری دادهها رسیدیم، میتوانیم مطمئن شویم که یک مطالعه کامل را انجام دادهایم. تعداد نمونههای مورد نیاز برای انجام مصاحبه بستگی به هدف مطالعه دارد. در صورتی که هدف از مطالعه، آزمون فرضیه ها و سوال ها باشد، حداقل شش نمونه (سه نمونه از هر کدام از گروه های مورد مقایسه) مورد نیاز است. در صورتیکه هدف از مصاحبه، اکتشاف و توصیف عقاید و نگرشهای مصاحبه شوندگان باشد، با توجه به زمان و منابع قابل دسترس، تعداد (10 ± 15) نمونه برای انجام مصاحبه کافی خواهد بود (کوال، ،101 2001)
جدول 1-توصیف ویژگی های فردی (دموگرافی) مصاحبه شوندگان مرحله کیفی
منبع: یافته های پژوهشگر
4-3 -روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از مصاحبهها، از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده گردید. تحلیل تم که روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگوهای (تِمها) موجود درون دادهها در قالب الگویی آرمانی، می باشد ،از انواع تحقیق کیفی بوده و و برای مقاصد کمی سازی استفاده میشود. از آنجا که در این پژوهش، الگوپردازی درون داده ای مبتنی بر جمع آوری، طبقه بندی، مفهوم سازی و ارزیابی مباحث مختلف در حوزه مورد نظر است، در این راستا از روش تحلیل تم استفاده گردید.
5-یافته ها و تفسیر نتایج 1-5-آسیب های مراحل چرخه عمر خدمات بانکی در چارچوب الگوی مدیریت چرخه عمر خدمات بانکی، آسیب های مراحل معرفی، رشد، بلوغ و افول به آن دسته از موانع و چالش هایی گفته می شود که سازمان در هر یک از مراحل با آن ها مواجه می شود. نتایج مقوله بندی تم های فرعی در آسیب های هر یک از مراحل در جداول 2 الی 5 درج گردیده است.
جدول 2-نتایج مقوله بندی تم های فرعی در آسیب های مرحله معرفی
منبع: یافته های پژوهشگر جدول 3-نتایج مقوله بندی تم های فرعی در آسیب های مرحله رشد
منبع: یافته های پژوهشگر
جدول 4-نتایج مقوله بندی تم های فرعی در آسیب های مرحله بلوغ
منبع: یافته های پژوهشگر
جدول 5- نتایج مقوله بندی تم های فرعی در آسیب های مرحله افول
منبع: یافته های پژوهشگر
2-5-استراتژی های مراحل چرخه عمر خدمات بانکی در چارچوب الگوی مدیریت چرخه عمر خدمات بانکی، استراتژی های مراحل معرفی، رشد، بلوغ و افول به آن دسته از راهکارهای های مدیریتی، بازاریابی و سرمایه گذاری گفته می شود که جهت توسعه خدمات بانکی در هر مرحله به کار گرفته می شوند. نتایج مقوله بندی تم های فرعی در استراتژی های هر یک از مراحل در جداول 6 الی 9 درج گردیده است.
جدول 6-نتایج مقوله بندی تم های فرعی در استراتژی های مرحله معرفی
منبع: یافته های پژوهشگر
جدول 7-نتایج مقوله بندی تم های فرعی در استراتژی های مرحله رشد
منبع: یافته های پژوهشگر
جدول 8-نتایج مقوله بندی تم های فرعی در استراتژی های مرحله بلوغ
منبع: یافته های پژوهشگر
جدول 9- نتایج مقوله بندی تم های فرعی در استراتژی های مرحله افول
منبع: یافته های پژوهشگر
3-5- تفسیر نتایج سوال اول:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که مرحله معرفی در چرخه عمر خدمات بانکداری با آسیب هایی که در جدول 2 آورده شده شناسایی میشود. در حالت کلی، آسیب های مرحله معرفی در مدیریت چرخه عمر خدمات بانکداری به دو طبقه چالش های ساختاری و چالش در شناسایی مشتریان دسته بندی می شوند.
سوال دوم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که مرحله رشد در چرخه عمر خدمات بانکداری با آسیب هایی که در جدول 3 آورده شده شناسایی میشود. در حالت کلی، چالش در نگرش مدیران ارشد، ناهماهنگی میان دپارتمان ها و عدم توسعه امکانات و زیرساخت ها از آسیب های مهم مرحله رشد مدیریت چرخه عمر خدمات بانکی محسوب می شوند.
سوال سوم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که مرحله بلوغ در چرخه عمر خدمات بانکداری با آسیب هایی که در جدول 4 آورده شده شناسایی میشود. به طور کلی، چالش در مدیریت تعهدات مالی، چالش حفظ مشتریان و تغییر و تحولات محیطی، از آسیب های مهم در مرحله بلوغ مدیریت چرخه عمر خدمات بانکداری به شمار می روند.
سوال چهارم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که مرحله افول در چرخه عمر خدمات بانکداری با آسیب هایی که در جدول 5 آورده شده شناسایی میشود. در حالت کلی، می توان آسیب های مرحله افول در مدیریت چرخه عمر خدمات بانکداری را در طبقه های تحولات در آینده، تغییر در سیاست های پولی، چالش در اعطای تسهیلات و فساد در سیستم بانکی قرار داد.
سوال پنجم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که در مرحله معرفی بایستی از استراتژی هایی که در جدول 6 آورده شده استفاده شود. می توان اینگونه استنباط نمود که تقویت واحد تحقیقات و توسعه بازاریابی و توسعه کانال های ارتباط با مشتریان از استراتژی های مهم در مرحله معرفی چرخه عمر خدمات بانکداری به شمار می روند.
سوال ششم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که در مرحله رشد بایستی از استراتژی هایی که در جدول 7 آورده شده استفاده شود. بر این اساس، توسعه روابط با مشتریان و سکپارچه سازی و توسعه خدمات بازاریابی از استراتژی های مهم در مرحله رشد مدیریت چرخه عمر خدمات بانکداری محسوب می شوند.
سوال هفتم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که در مرحله بلوغ بایستی از استراتژی هایی که در جدول 8 آورده شده استفاده شود. در حالت کلی، اصلاح در برنامه های تسهیلاتی و مطالبات بانکی و همچنین اصلاح و توسعه خدمات بانکداری نوین، استراتژی های مهم در مرحله بلوغ مدیریت چرخه عمر خدمات بانکداری به شمار می روند.
سوال هشتم:
تفسیر نتیجه: نتایج حاصل از اجرای تکنیک تحلیل تم بر روی داده های کیفی، نشان داده که در مرحله افول بایستی از استراتژی هایی که در جدول 9 آورده شده استفاده شود. بر این اساس می توان استراتژی های ذکر شده را در دو دسته کلی هم افزایی در خدمات و ارائه خدمات متمایز به مشتریان دسته بندی کرد.
[1] گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین الملل قشم ،دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایران.s.shafaei.mba1@gmail.com [2] گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران. (نویسنده مسئول)dresmaeilhasanpour@gmail.com [3] گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.Mhranjbar54@gmail.com [4] Snowball sampling [5] Saturation [6] Diminishing returns | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |