تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,388,065 |
مطالعه تطبیقی و بررسی دیدگاه های اعضای هیات علمی و دانشجویان در مورد آزمون جامع دکتری | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 4، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 111-122 اصل مقاله (585.99 K) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسنده | ||
محمد غفاری مجلج* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
چکیده | ||
گذراندن آزمون جامع یکی از شرایط معمول و در عین حال نسبتاً بررسی نشده در آموزش مقطع دکتری در ایران است. این مقاله به بررسی برگزاری آزمون جامع از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس میپردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی به شیوه توصیفی تطبیقی است که در سال 1391، با بررسی 20 مقاله در محدوده سالهای 1391 تا 1392، اﻧجام شد .طبق بررسی های انجام گرفته مشخص گردید که علاوه بر کارکرد سنتی آزمون به عنوان دروازهای برای کسب مدرک دکتری، اهداف دیگری نیز شکل گرفتهاند. نظرات متناقضی در مورد این مساله مطرح شده است که آیا این آزمون برای ارزیابی تسلط لازم بر مطالب برای تدریس یا برای ارزیابی میزان آمادگی برای انجام تحقیقات دکتری طراحی شده است؟ استفاده از آزمون جامع به عنوان فرصتی برای یادگیری و به عنوان ابزاری برای شکل گیری هویت، شامل آشنا کردن دانشجویان با فشارهای زندگی دانشگاهی، با عملکرد سنتی ارزیابی مغایرت داشت. با این که دانشجویان از بحثهای مربوط به طراحی و شکل گیری آزمون آگاه بودند، اهداف آزمون جامع برای آنها مبهم باقی مانده است. علاوه بر این، اعضای هیات علمی همیشه در مورد اهداف آزمون جامع اتفاق نظر نداشتند. تفاوت در دیدگاه و چگونگی تأثیر آن بر اجرای آزمون جامع، بر تجربه دانشجویان، از جمله آماده شدن برای آزمون، تأثیر دارد. در این مقاله پیامدهای مربوط به اجرا، آماده سازی و ارزیابی آزمون مورد بحث قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دکتری؛ دیدگاه اعضای هیات علمی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس؛ آزمون جامع؛ مطالعه تطبیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |