تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,551 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,491,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,524,139 |
شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول (مطالعه موردی: شهر آبادان) | ||
فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1401، صفحه 68-81 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2023.1974086.1142 | ||
نویسندگان | ||
رحمان جلیلیان* 1؛ داود غلامرضایی2؛ لیلا رجبی3 | ||
1کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه پیام نور تهران، دماوند، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه پیامنور تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری آمار، دانشکده علوم، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: استفاده از شاخصهای مدلهای تعالی سازمانی که مناسب شرایط مدارس باشد، میتواند به عنوان دریچهای جهت تعالی عملکرد مدارس بهکار گرفته شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول در شهر آبادان با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری، مدیران و معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان آبادان در نظر گرفته شده است که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه مورد احتیاج 186 نفر میباشد. روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای جهت گردآوری ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، و میدانی جهت گردآوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیههای پژوهش تقسیم میشود. یافتهها: مدل آزمون تئوری در این تحقیق دارای پنج عامل اصلی رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع، و فرآیندها میباشد که هر کدام از یک تعداد خرده مقیاس تشکیل شدهاند. عامل رهبری مشارکتها و منابع هر کدام شامل 6 خرده مقیاس، فرآیندها و کارکنان هرکدام شامل 4 خرده مقیاس و خطمشی و استراتژی شامل 7 خرده مقیاس است. نتایج ضرایب مسیر بین عاملها نیز نشان داد که خطمشی و استراتژی به میزان 193/0 بر عامل رهبری و عامل کارکنان به میزان 490/0 بر عامل خط مشی و استراتژی اثرگذار است. بحث و نتیجهگیری: عوامل معرفی شده توسط محقق (رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع، فرآیندها) با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تعالی عملکرد مدارس قویا تاثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعالی عملکرد؛ مدل تعالی EFQM؛ مدارس متوسطه اول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |