تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,231,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,272,799 |
نقش بد رفتاری عاطفی دوران کودکی در پیش بینی اختلال نقص توجه- بیش فعالی و پرخاشگری کودکان دبستانی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 14، شماره 52، شهریور 1401، صفحه 57-68 اصل مقاله (483.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه نخعی* 1؛ کوثر داورنیا2؛ فاطمه سراوانی خوشبخت2 | ||
1نویسنده مسئول : استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بد رفتاری عاطفی دوران کودکی در پیش بینی اختلال نقص توجه- بیش فعالی و پرخاشگری کودکان دبستانی بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش اموزان کلاس های پنجم و ششم شهرستان بنجار به تعداد 706 نفر را شامل می شود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 248 نفر انتخاب ش د. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اختلال کمبود توجه – بیش فعالی سوانسون، نولان و پلهام ) 1980 (، پرسشنامه ) بدرفتاری در دوران کودکی برنستاین و همکاران ) 2003 ( و پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری ) 1992 استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون استفاده صورت می پذیرد . نتایج نشان داد بد SPSS می شود که کلیه محاسبات آماری با کمک نرم افزار 24 رفتاری عاطفی کودکان دبستانی توانسته 53 درصد تغییرات اختلال نقص توجه - بیش فعالی و 66 درصد تغییرات پرخاشگری را در سطج 99 درصد پیش بینی می کند. کلید واژه ها: بدرفتاری، پرخاشگری، اختلال نقص توجه- بیش فعالی | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: بدرفتاری؛ پرخاشگری؛ اختلال نقص توجه- بیش فعالی | ||
مراجع | ||
منابع پورمولائی، الهام ) 1400 (. اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین بر میزان نشانه های بی قراری و بیش فعالی در کودکان مبتلا به اختلال بی قراری و بیش فعالی، ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی عرب خزاعی، فریبا؛ خادمی، فاطمه ) 1400 (. مروری بر تأثیر اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان بر رضایت از زندگی والدین، پنجمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره فرخزادیان، علی اصغر؛ کیقبادی نیا، ماندانا ) 1400 (. مقایسه جو عاطفی، کارکردهای خانوادگی، مهارت های حل مسئله و راهبردهای مقابله ای مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه بیش فعالی با مادران دارای کودک سالم، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی Bandura, A. (1978). Social learning theory of aggression. J. Commun. 28, 12–29.doi: 10.1111/j.1460-2466.1978.tb01621.x Blumenthal, A. (2015). Child neglect I: Scope, consequences, and risk and protective factors. CWRP Information Sheet #141E. Montreal, QC: Centre for Research on Children and Families Charalampous, K., Demetriou, C., Tricha, L., Ioannou, M., Georgiou, S., Nikiforou, M., et al. (2018). The effect of parental style on bullying and cyberbullying behaviors and the mediating role of peer attachment relationships: a longitudinal study. J. Adoles. 64, 109–123. doi: 10.1016/j.adolescence.2018.02.003 Drechsler, R.; Brem, S.; Brandeis, D.; Grünblatt, E.; Berger, G.;Walitza, S. (2020). ADHD: Current Concepts and Treatments in Children and Adolescents. Neuropediatrics, 51, 315–335. [CrossRef] [PubMed] Dunne, A. L., Gilbert, F., Lee, S., & Daffern, M. (2018). The role of aggression related early maladaptive schemas and schema modes in aggression in a prisoner sample. Aggressive Behavior, 44(3), 246–256. doi:10.1002/ab.21747 Estévez, A., Ozerinjauregi, N., & Herrero-Fernández, D. (2016). Maladaptive schemas as mediators in the relationship between child sexual abuse and displaced aggression. Journal of Child Sexual Abuse, 25(4), 449–465. doi:10.1080/10538712.2016.1156207 Garofalo, C., Velotti, P., & Zavattini, G. C. (2018). Emotion regulation and aggression: The incremental contribution of alexithymia, impulsivity, and emotion regulation facets. Psychology of Violence, 8(4), 470–483. doi:10.1037/vio0000141 Gay, L. E., Harding, H. G., Jackson, J. L., Burns, E. E., & Baker, B. D. (2013). Attachment style and early maladaptive schemas as mediators of the relationship between childhood emotional abuse and intimate partner violence. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 22(4), 408–424. doi:10.1080/10926771.2013.775982 Gilbert, R., Widom, C. S., Browne, K., Fergusson, D., Webb, E., & Janson, S. (2009). Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries. The Lancet, 373(9657), 68–81. doi:10.1016/S0140-6736(08)61706-7 İpek Şenkal Ertürk, Yasemin Kahya & Nağme Gör (2020) Childhood Emotional Maltreatment and Aggression: The Mediator Role of the Early Maladaptive Schema فصلنامه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری/ 67 Domains and Difficulties in Emotion Regulation, Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 29:1, 92-110, DOI: 10.1080/10926771.2018.1541493 Jin, G. C. H., and Wang, Y. Z. H. (2017). Childhood psychological abuse and aggression: a multiple mediating model (Written in Chinese). Chinese J. Clin. Psychol. 25, 691– 696. doi: 10.16128/j.cnki.1005-3611.2017.04.022 Kotch, J. B., Lewis, T., Hussey, J. M., English, D., Thompson, R., Litrownik, A. J, Dubowitz, H. (2008). Importance of early neglect for childhood aggression. Pediatrics, 121(4), 725–731. Maguire, S. A., Williams, B., Naughton, A. M., Cowley, L. E., Tempest, V., Mann, M. K . Kemp, A. M. (2015). A systematic review of the emotional, behavioral and cognitive features exhibited by school-aged children experiencing neglect or emotional abuse. Child: Care, Health and Development, 41(5), 641–653 Mei, H.; Xie, R.; Li, T;. Chen, Z.; Liu, Y.; Sun, C (2022) Effect of Atomoxetine on Behavioral Difficulties and Growth Development of Primary School Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Prospective Study. Children, 9, 212. https //:doi.org/10.3390/children9020212 Pan, C. H., Deng, Y. L., Guan, B. Q., and Luo, X. R. (2010). Reliability and validity of child psychological maltreatment scale (Written in Chinese). Chinese J. Clin. Psychol. 18, 463–465. doi: 10.16128/j.cnki.1005-3611.2010.04.026 Shainheit, C. R., & O’Dougherty Wright, M. (2012). Parental alcoholism and gender as moderators of maladaptive schema endorsement following childhood emotional maltreatment. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 21(4), 403–421 Vitaro, F., Brendgen, M., & Barker, E. D. (2006). Subtypes of aggressive behaviors: A developmental perspective. International Journal of Behavioral Development, 30(1), 12–19 Watkins, L. E., Schumacher, J. A., & Coffey, S. F. (2016). A preliminary investigation of the relationship between emotion dysregulation and partner violence perpetration among individuals with PTSD and alcohol dependence. Journal of Aggression, Maltreatment &Trauma, 25(3), 305–314. Yang, X., Wang, Z., Chen, H., and Liu, D. (2018). Cyberbullying perpetration among Chinese adolescents: the role of interparental conflict, moral disengagement, and moral identity. Children Youth Servic. Rev. 86, 256–263. doi: 10.1016/j.childyouth.2018.02.003 Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner’s guide. New York, NY: Guilford Press Yuan, L. Y., Chen, L. L., and Pan, L. Y. (2017). Current situation of cyberbullying and its effect on suicidal ideation in Nanning university students (Written in Chinese). Chinese J. Sch. Health 38, 945–947. doi: 10.16835/j.cnki.1000-9817.2017.06.048 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |