تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,620 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,321,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,371,023 |
مدلسازی دینامیکی یک موتور سوخت مایع الکتروپمپی خاص | ||
یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 2، شهریور 1402، صفحه 1-12 اصل مقاله (935.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داوود رمش1؛ حسن ناصح2؛ حدیثه کریمائی* 3؛ سیده فاطمه میرمحمدی4؛ سید محمد جواد هاشمی همامی4 | ||
1دانش آموخته مقطع دکترا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
2استادیار پژوهشگاه هوافضا- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
3عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا | ||
4Iran, Tehran, Shahrak-e-Gharb, Iranzamin Ave ,Mahestan St, 15th Alley | ||
چکیده | ||
امروزه مواجهه با چالش های فناوری های دمشی و توربوپمپی در سامانه های پیشرانش فضایی سوخت مایع از یک سو و از سوی دیگر پیشرفت و توسعه صنعت تامین انرژی و توان (دسترسی به فناوریهای جدید باتری)، استفاده از این فناوری را در صنایع پیشرفته فضایی نظیر صنعت پیشرانش فضایی امری اجتنابناپذیر نموده است. با توجه به این تحول، هدف در این پژوهش مدلسازی دینامیک غیرخطی سامانه پیشرانش فضایی مجهز به الکتروپمپ می باشد. برای مدلسازی این سامانه شامل محفظه احتراق، مخازن سوخت و اکسید کننده و سیستم فشارگذاری مربوطه میباشد. بنابراین، در این سامانه تغذیه به منظور سوخترسانی از مخازن به موتور و افزایش فشار برای ایجاد امکان پاشش مناسب سیال به درون محفظه احتراق از پمپ هایی که توسط یک موتور الکتریکی روشن می شوند، بهره گرفته می شود. برای این منظور، از مجموعه روابط حاکم در محیط سیمولینک نرمافزار متلب استفاده شده است. نتایج حاصل از مدلسازی شامل نمودارهای پارامترهای هدف این پژوهش که شامل تغییرات سرعت زاویهای در زمان، تغییرات فشار محفظه احتراق بر حسب زمان و تغییرات دبی مولفه سوخت و اکسید کننده به محفظه احتراق بر حسب زمان میباشند، ارائه شده است. در پایان، نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از مرجع معتبر مقایسه و صحه گذاری گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلسازی دینامیک غیرخطی؛ موتور سوخت مایع؛ الکتروپمپ؛ سیمولینک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |