تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,907,393 |
شناسایی راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی و بررسی اثر آن بر خودکارآمدی تحصیلی، اهمالکاری و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه در دوره بیماری کرونا | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 75-92 اصل مقاله (985.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.708756 | ||
نویسندگان | ||
علی یگانه پیش کناری1؛ علیرضا عصاره* 2؛ مریم صفرنواده3؛ محمد آرمند4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار دبیرخانه دندانپزشکی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای یادگیری بیماری کرونا میباشد. روش این پژوهش، آمیخته و ترکیبی (کمی و کیفی) و از نوع پیشآزمون و پسآزمون چندگروهی (آزمایشی گسترش یافته) بوده است. در مرحله کیفی جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و مدیران مقاطع متوسطه دوره دوم شهر رشت تعیین گردید و در مرحله کمی جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1401 – 1400 بوده است (500 =N). از جامعه آماری مذکور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس متوسطه دوره دوم شهر رشت 2 مدرسه انتخاب شد و در بین کلاسهای این 2 مدرسه (بعد از بررسی همگن بودن کلاسها) 50 نفر از 2 کلاس همگن بهصورت تصادفی انتخاب و در مرحله بعدی بهصورت تصادفی یک کلاس بهعنوان گروه آزمایشی و دیگری بهعنوان گروه کنترل (در گروههای 25 نفره) تعیین گردید. طبق نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که با توجه به مقدار کوواریانس در متغیر خودکارآمدی تحصیلی (sig=0.00 F=36.97,)، این متغیر معنادار است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده (تحلیل کوواریانس در متغیر اهمالکاری تحصیلی (sig=0.00, F=25.71)) میتوان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در اهمالکاری تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس در متغیر فرسودگی تحصیلی که مقدار(sig=0.00 , F=30.42) میباشد، میتوان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در فرسودگی تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد یادگیری؛ فراشناختی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اهمالکاری؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |