تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,253 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,907,351 |
پیوند حالتِ مخاطب در فلسفه سماع سهروردی با هنرِ پرفورمنس(اجرا) | ||
کاوش های عقلی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
آذرنوش گیلانی* | ||
ستادیار گروه هنر، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده تقریباً کمترشاعر، حکیم یا فیلسوفی را در طول تاریخ میتوان سراغ گرفت که پیرامون موضوع موسیقی و سماع در آثار منظوم، منثور خود اشارات و عباراتی را نیاورده باشند. شهابالدین سهروردی نیز بهعنوانِ یکی از فلاسفة جهانِ اسلام، نگاهِ خاصی به حالات شنوده (مخاطب) در هنگام نواختن موسیقی و سماع داشته است.او پرسش خود را در بحث موسیقی و سماع با مفهوم مخاطب وحالت در هنگام شنیدن آغاز میکند. این نوع نگاه به سماع در نوع خود کمنظیر است. هنرِ پرفورمنس(اجرا) نیز از جنجالیترین و جذابترین گرایشهای هنر معاصر در عرصهی هنر میباشد که هنرمند اثر خود را در برابر مخاطب بصورت زنده به اجرا در میآورد. هنر اجرا همیشه در کنار ادبیات، شعر، موسیقی، معماری و نقاشی رشد میکند. برای این منظور،. در این پژوهش تلاش شده به پرسش ذیل پاسخ داده شود: ماهیت مخاطب در موسیقی و سماع در نگاه سهروردی و پیوند آن با مخاطب در پرفورمنس(اجرا)چگونه است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
سماع؛ سهروردی؛ حالت؛ مخاطب؛ پرفورمنس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |