تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,811,803 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,907,792 |
اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 157-170 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709135 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه یوسفی1؛ محمد نوریان* 2؛ مرتضی سمیعی زفرقندی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی، به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن شامل؛ آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد بود. حجم نمونه 200 نفر تعیین شد که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود. روایی سؤالات پرسشنامه با محاسبه شاخص روایی صوری محتوا (CVR و CVI) انجام گرفت. پایایی سؤالات پرسشنامه نیز از طریق اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. دادههای گردآوری شده با بکارگیری نرمافزارهای 22- Spss وSmart PLS-3 و با آزمونهای، حداقل مربعات جزئی و تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل شد. در مرحله ارزیابی بیرونی یا مدل اندازهگیری، روایی مدل با محاسبه روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی مدل، با شاخصهای پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ، سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مدل درونی (ساختاری) نیز با محاسبه ضرایب معناداری Z (مقادیرt) ، شاخص استون-گیسرQ2 و ضریب تعیینR2 ، ارزیابی و تأیید شد. در بررسی برازش کلی مدل،60/0=GOF و205/0= SRMR بود که نشان میدهد، مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. بنابراین با اطمینان میتوان گفت که الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی از اعتبار بالایی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ بازیهای بومی محلی؛ برنامه درسی تلفیقی؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |