تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,228,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,268,161 |
بررسی تأثیر سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری در چارچوب اقتصاد منطقهای: مطالعه موردی استان خراسان رضوی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 18، شماره 66، فروردین 1403، صفحه 193-218 اصل مقاله (739.15 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2024.709346 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مهسا بهرامی نسب1؛ هادی رفیعی دارانی* 1؛ جواد براتی1؛ فاطمه رحمانی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده امروزه صنعت گردشگری یکی از پایههای اصلی و استوار اقتصاد جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم میتواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد. صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی قابلیت برنامهریزی و استفاده از سرمایههای داخلی و خارجی استان را برای توسعه این بخش و رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال و منابع درآمدی در منطقه، دارا است. هدف این مطالعه بررسی میزان ارزش افزوده ایجادی فعالیتهای اصلی گردشگری استان (هر یک از 12 بخش گردشگری) است. ضمن اینکه بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم از دیگر اهداف مطالعه است. بدین منظور از جدول داده ـ ستانده بروز رسانی شده استان خراسان رضوی مربوط به سال 1397 استفاده شده است. نتایج با درنظر گرفتن 2 سناریو (سرمایهگذاری متناسب در تمامی بخشهای اقتصادی صنعت گردشگری بصورت یکجا، و سرمایهگذاری در هر یک از بخشهای اقتصادی صنعت گردشگری بصورت مجزا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد چنانچه سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری، به صورت همزمان 100 میلیارد ریال -در کل معادل 1200 میلیارد ریال- افزایش یابد (به عنوان سناریوهای تحلیلی)، 7/851 میلیارد ریال بر میزان ارزش افزودهی فعالیتهای اقتصادی استان افزوده خواهد شد؛ که از این میزان 5/95 درصد از خلق ارزش افزوده، به صورت مستقیم مربوط به بخشهای 12 گانهی صنعت گردشگری است. بیشترین اثر مستقیم سرمایهگذاری در خلق ارزش افزوده، مربوط به بخش "عمده فروشی و خردهفروشی" و پس از آن مربوط به "بخشهای هنر، سرگرمی و تفریح" و "خدمات آژانس مسافرتی" میباشد. همچنین اگر 100 میلیارد ریال سرمایهگذاری در هریک از بخشهای گردشگری نیز بصورت مجزا انجام گیرد، بیشترین خلق ارزش افزوده مستقیم، در بخش "هنر، سرگرمی و تفریح"، صورت میگیرد. سرمایهگذاری بر تشکیل گروهها و مؤسساتی در سطح استان برای تولید، تبلیغ و راه اندازی فعالیتهای مختلف هنری، تفریحی و ورزشی، سرمایهگذاری در طراحی بستههای سفر در موضوعات خاص در حوزه خدمات آژانس مسافرتی و خدمات دهی در بخش اقامت (تأمین جا) بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران از مهمترین پیشنهادات این پژوهش بودند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: گردشگری؛ ارزش افزوده؛ سرمایهگذاری؛ دادهـ ستانده؛ استان خراسانرضوی طبقه بندی JEL : O15- O19 – O17 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
https://doi.org/10.30495/fed.2024.1956244.2684
بررسی تأثیر سرمایه گذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری در چارچوب اقتصاد منطقه ای: مطالعه موردی استان خراسان رضوی
چکیده امروزه صنعت گردشگری یکی از پایههای اصلی و استوار اقتصاد جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم میتواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد. صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی قابلیت برنامهریزی و استفاده از سرمایههای داخلی و خارجی استان را برای توسعه این بخش و رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال و منابع درآمدی در منطقه، دارا است. هدف این مطالعه بررسی میزان ارزش افزوده ایجادی فعالیتهای اصلی گردشگری استان (هر یک از 12 بخش گردشگری) است. ضمن اینکه بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم از دیگر اهداف مطالعه است. بدین منظور از جدول داده ـ ستانده بروز رسانی شده استان خراسان رضوی مربوط به سال 1397 استفاده شده است. نتایج با درنظر گرفتن 2 سناریو (سرمایهگذاری متناسب در تمامی بخشهای اقتصادی صنعت گردشگری بصورت یکجا، و سرمایهگذاری در هر یک از بخشهای اقتصادی صنعت گردشگری بصورت مجزا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد چنانچه سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری، به صورت همزمان 100 میلیارد ریال -در کل معادل 1200 میلیارد ریال- افزایش یابد (به عنوان سناریوهای تحلیلی)، 7/851 میلیارد ریال بر میزان ارزش افزودهی فعالیتهای اقتصادی استان افزوده خواهد شد؛ که از این میزان 5/95 درصد از خلق ارزش افزوده، به صورت مستقیم مربوط به بخشهای 12 گانهی صنعت گردشگری است. بیشترین اثر مستقیم سرمایهگذاری در خلق ارزش افزوده، مربوط به بخش "عمده فروشی و خردهفروشی" و پس از آن مربوط به "بخشهای هنر، سرگرمی و تفریح" و "خدمات آژانس مسافرتی" میباشد. همچنین اگر 100 میلیارد ریال سرمایهگذاری در هریک از بخشهای گردشگری نیز بصورت مجزا انجام گیرد، بیشترین خلق ارزش افزوده مستقیم، در بخش "هنر، سرگرمی و تفریح"، صورت میگیرد. سرمایهگذاری بر تشکیل گروهها و مؤسساتی در سطح استان برای تولید، تبلیغ و راه اندازی فعالیتهای مختلف هنری، تفریحی و ورزشی، سرمایهگذاری در طراحی بستههای سفر در موضوعات خاص در حوزه خدمات آژانس مسافرتی و خدمات دهی در بخش اقامت (تأمین جا) بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران از مهمترین پیشنهادات این پژوهش بودند. واژههای کلیدی: گردشگری، ارزش افزوده، سرمایهگذاری، دادهـ ستانده، استان خراسانرضوی طبقه بندی JEL : O15- O19 – O17
1- مقدمه پیشرفت سریع گردشگری و پتانسیل رشد آن در سالهای اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه شتاب بیشتری گرفته است. فعالیتهای گردشگری، به دلیل درآمد ارزی و همچنین اشتغال زایی و ایجاد خدمات و فعالیتهای مرتبط، به عنوان یک متغیرکلیدی در رشد اقتصادی مناطق محلی و منطقهای، ملی و بین المللی تلقی میشود (لوپز و آرئولا[5]، 2019). بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد[6]، گردشگری دارای توسعه و تنوع مستمر بوده و به یک بخش مهم و رو به رشد اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است. صنعت گردشگری یکی از راههای پربازده و سهل الوصول جهت دست یافتن به توسـعه اقتصـادی- اجتمـاعی پایدار میباشد. رشد این صنعت از چند طریق بر رشد اقتصادی تأثیر میگذارد. تنوع اقتصـادی، افـزایش درآمـدها و ایجـاد فرصتهای شغلی و بهبود وضعیت تراز پرداختها، از پیامدهای توسعه این صنعت به شمار میآید (بختیاری و یزدانی، 1389). امروزه صنعت گردشگری یکی از پایههای اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم میتواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد.کشور ایران نیز با توجه به دارا بودن جاذبههای توریستی بکر، آثار فرهنگی، تاریخی و اماکن زیارتی، ظرفیت و پتانسیل بسیاری در جذب گردشگر دارد. امکانات موجود در ایران نشان میدهد که این صنعت بعد از صنعت نفت، مهمترین گزینه برای درآمد ارزی در کشور خواهد بود. چون کشور ایران یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب گردشگر داشته که درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه گردشگران در ایران به فراوانی یافت میشود. طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اماکن قدیمی با سبک معماری بی نظیر،که درکمتر کشوری می توان پیدا کرد از جمله این ویژگیها است. سرمایهگذاری یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی است که افزایش و یا کاهش آن به عنوان اصلیترین عامل بروز رونق و یا رکود اقتصادی میباشد و در بخشهای مختلف اقتصادی، به عنوان اصلیترین عامل تحرک و توسعه آن بخش مطرح میباشد (رفیعی و براتی، 1393). گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرآیند سرمایهگذاری است و نقش سرمایهگذاری در بازار گردشگری دارای یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه گردشگری وابستگی کامل به سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در هر کشور دارد و بدون این سرمایهگذاریها، شکلگیری جریان گردشگری با تأثیرگذاری اقتصادی دشوار است. سرمایهگذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع کننده درآمد در جهان است. استان خراسان رضوی به دلیل نقش خاصی که در جذب گردشگران مذهبی در سطح کشور و حتی منطقه دارد، میتواند آثار شگرفی در شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه بهلحاظ ایجاد منابع درآمدی و خلق ارزش افزوده داشته باشد. صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی قابلیت برنامهریزی و استفاده از سرمایههای داخلی و خارجی را برای توسعه این بخش و رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال و منابع درآمدی در منطقه، دارا است. بنابراین بررسی آثار سرمایهگذاری در صنعتگردشگری بر تولید و ایجاد ارزش افزوده در استان مسألهای است که نیاز به مطالعه وسیعتر دارد. لذا هدف اصلی این مطالعه، بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان خراسان رضوی است.
2- پیشینه پژوهش در ارتباط با بحث سرمایهگذاری در صنعت گردشگری، مطالعاتی در داخل و خارج از کشور انجام شده است. قربانی و همکاران (1400) در مطالعهای به ارزیابی اثرات گردشگری بر توسعه اقتصادی شهر اردبیل پرداختند. در این مطالعه از 3 مولفه عدالت اقتصادی، ثبات اقتصادی و رفاه اقتصادی در قالب 23 گویه بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که بیشترین بار عاملی در بین نشانگرهای بعد عدالت اقتصادی به گویه میانگین درآمد سالانه خانوار (بار عاملی 0.81)، در بین نشانگرهای عامل ثبات اقتصادی به گویه رشد سریع بخش خدمات تجاری (بار عاملی 0.87) و در بین نشانگرهای رفاه اقتصادی به گویه افزایش میزان مراکز خدماتی و رفاهی (بار عاملی 0.87) اختصاص یافته است. بزازان و همکاران (1399) در مطالعهای با عنوان اثرات اقتصادی ورود گردشگران داخلی به استان خراسان رضوی اذعان داشتند که به ازای ورود گردشگران داخلی در سال 1390، تولید استان خراسان رضوی 12.11 درصد و اشتغال استان 11.47 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، بخش صنعت استان خراسانرضوی بیشترین تاثیرپذیری را از ورود گردشگران داخلی داشته است. بساک و دین پرست (1399) در مطالعهای به بررسی نقش گردشگری روستایی در توسعه اقتصادی روستاهای هدف گردشگران در شهرستان شوشتر پرداختند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین گردشگری روستایی و مولفههای اقتصادی وجود دارد که بیشترین نقش گردشگری روستایی در توسعه اقتصادی مناطق روستایی به ترتیب مربوط به درآمد، و اشتغالزایی می باشد. معلم (1398) در مطالعه خود به بررسی موانع و محدودیتهای سرمایهگذاری بخش خصوصی درگردشگری استان گلستان پرداخت. نتایج حاکی از آن است که بروکراسی اداری در کنار نبود حس امنیت برای سرمایهگذاران در دو بخش داخلی و خارجی و نیز فقدان سنجش اهلیت و توانمندی سرمایهگذاران، از جمله مهمترین مشکلات بخش گردشگری استان گلستان بودهاند. یعقوبی و آقا میری (1397) در مطالعه خود به شناسایی بخشهای کلیدی مرتبط با صنعت هتلداری و بررسی پیوندهای پسین و پیشین، با استفاده از جدول داده-ستانده سال 1390 پرداختند. نتایج نشان داد که بخشهای خدماتی بیشترین پیوندهای پسین و بخشهای ساختمانسازی، بیشترین پیوندهای پیشین را با صنعت هتلداری دارند. فراهانی (1396) در مطالعه ای به بررسی آثار درآمد دریافتی از گردشگری خارجی و تعیین جایگاه بخش گردشگری از منظر توان تولیدی، اشتغالزایی و توزیع درآمد نهادی پرداخت. نتایج نشان داد که افزایش درآمد دریافتی از گردشگران خارجی منجر به افزایش تولید کلیه بخشهای اقتصادی شده است. تجزیه ضرایب در رویکرد تحلیل مسیر ساختاری نیز نشان داد است که دهکهای بالای خانوارهای شهری نسبت به دهک های پایین شهری از گسترش گردشگری خارجی نفع بیشتری بردهاند. آزادگان (1396) با استفاده از آمارهای منطقهای در سال 1390، به بررسی آثار مخارج گردشگری داخلی بر ستانده و اشتغال در استان فارس پرداخت. یافتهها نشان داد که آثار مستقیم و غیرمستقیم بخش گردشگری حدود 9162 میلیارد ریال است که حدود 2.14 درصد تولید ناخالص داخلی استان فارس را تشکیل میدهد. نرگسی و همکاران (1397) در مطالعه ی به بررسی رابطه بین صنعت گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که بین رشد اقتصادی و توسعه مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. آنها اذعان داشتند که توسعه مالی همچون گردش مالی راحت در کشور مبدا و استفاده ساده از ابزارهای مالی در جهت تامین مالی برای گردشگران در رشد این صنعت نقش بسزایی دارد. آزاددانا (1395) میزان اثربخشی گردشگری داخلی به استان قم را بر اقتصاد استان قم و اقتصاد ملی با استفاده از رویکرد داده- ستانده دو منطقهای مورد سنجش قرار داد. یافتههای این پژوهش نشان داد که با ورود گردشگران داخلی به استان قم در سال 1390، تولید استان 5.16 درصد و اشتغال استان 8.08 درصد افزایش یافته است. محنتفر (1395) در مطالعهای به بررسی رابطة بین گردشگری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای درحال توسعه پرداخت. نتایج نشان داد درآمدهای گردشگری تأثیر مثبتی بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در این کشورها دارد. بنابراین، این کشورها نه تنها از طریق منابع متداول رشد (ازجمله سرمایهگذاری در سرمایه مادی و انسانی) بلکه از طریق توسعه صنعت گردشگری نیز میتوانند به رشد و توسعه اقتصادی دست یابند. فرزین و همکاران (1394) در مطالعه ای با استفاده از جدول داده- ستانده، به بررسی بخشهای کلیدی صنعت گردشگری و شناسایی و میزان اثرگذاری هر یک در اقتصاد ملّی پرداختند. نتایج نشان داد که بر اساس معیار کشش تولید و سرمایهگذاری در بخشهای کلیدی صنعت گردشگری شامل خدمات حملونقل جادهای مسافر، خدمات حملونقل ریلی و خدمات حملونقل آبی و خدمات کتابخانهای و موزهها، در تحقق رشد اقتصادی و افزایش تولید کشور نقش محوری دارند. رفیعــی و براتــی (1393) بــا روش راس و بهروز رســانی جــدول داده ـ ســتانده تأثیــر سرمایهگذاری در صنعت گردشگری بر میزان اشتغالزایی در اســتان خراســان رضـوی را بررسـی کردنـد. نتایج نشان داد افزایش یک درصدی در سرمایهگذاری صنعت گردشگری (هتل و رستوران)، 15316 نفر اشتغال در سطح اقتصاد استان ایجاد میکند. همچنین اشتغال ایجادی برای افزایش یک درصدی در ارزشافزوده صنعت گردشگری، بیانگر سهم 58 درصدی اشتغال در خود بخشگردشگری و 42 درصدی در سایر فعالیتها میباشد. دوامی و همکاران (1392) به بررسی نقش و جایگاه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری و تأثیر آن بر اقتصاد ایران پرداختند. آنها در این مقاله رابطه بین توسعه صنعت گردشگری و جذب سرمایهگذاران درکشورهای دیگر را بررسی و روند آن با ایران را مقایسه نمودند. میرزایی و جلیلی (1390) در مطالعه ای به بررسی آماری تأثیر توسعه گردشگری بر رشد تولید ناخالص داخلی پرداختند. نتایج نشان داد که توسعه صنعت گردشگری تأثیر مثبتی بر رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای منطقه خاورمیانه دارد. همچنین آنها اذعان داشتند که درکشورهای صادرکننده نفت ، صنعت گردشگری اثرکمتری روی رشد اقتصادی دارد. بهبودی و باستان (1389) در مطالعه ای به بررسی رابطه علّی بین تعداد گردشگر خارجی و میزان سرمایهگذاری مستقیم خارجی پرداختند. نتایج نشان داد که در کشورهای در حال توسعه (و از جمله ایران)، تنها از طرف تعداد گردشگر به سوی FDI، رابطه علّیت وجود دارد؛ به طوری که هرچه میزان گردشگر وارد شده به این کشورها بیشتر باشد، میزان سرمایهگذاری مستقیم خارجی بیشتر می باشد. فلیحی (1388) در پژوهشی، عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری در بخش گردشگری را شناسایی و انواع روشهای تأمین منابع مالی سرمایهگذاری را مقایسه و اثرات آنها را مورد ارزیابی قرار دادند. در این مطالعه با استفاده از روش اقتصاد سنجی، سرمایهگذاری تابعی از ارزش افزوده بخش گردشگری و اعتبارات بانکی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که ارزش افزوده بخش گردشگری و تسهیلات بانکی اعطایی به بخش خدمات تأثیر مثبت و معنی داری بر سرمایهگذاری در این بخش دارد. کاستیلو و همکاران (2021) در مطالعهای نشان دادند سرمایهگذاری درگردشگری و کمک مستقیم به بخش گردشگری باعث اشتغال و افزایش بهرهوری محیط زیست در طولانی مدت میشود. این مطالعه توصیه میکند که سیاستگذاران باید به سرمایهگذاری در بخش گردشگری توجه و به طور همزمان، به سرمایهگذاری در پروژههای گردشگری پایدار و اشتغال مولد تشویق کنند. نگویان[7] (2021)، به بررسی تاثیر سرمایهگذاری در مولفههای زیرساخت گردشگری بر جذب بازدیدکنندگان بینالمللی با استفاده از دادههای ویتنام در دوره 2019-1995 پرداختند. نتایج نشان میدهد که در بلندمدت سرمایهگذاری در سه مولفه زیرساخت گردشگری (حمل و نقل و ارتباطات، هتلداری و رستورانداری و امکانات تفریحی)، تاثیر مثبت و بالایی بر جذب بازدیدکنندگان بینالمللی دارد. علاوه بر این آثار کوتاهمدت متفاوتی از سه مولفه زیرساخت گردشگری بر کل بازار بدست آمد. لی و هی[8] (2021) در مطالعه خود به بررسی آثار اقتصادی درون و بین منطقهای شهر گردشگری هوشمند سئول با استفاده از تکنیک داده-ستانده پرداختند. نتایج نشان داد که این شهر تاثیرات درآمدی بالا، ارزش افزوده و اشتغال زیادی را ایجاد نموده و به تامین درآمدهای مالیاتی کمک زیادی میکند. آنتر و المغربی[9] (2021) به تحلیل زنجیره ارزش گردشگری در اقتصاد ملی مصر با رویکرد داده-ستانده پرداختند. نتایج نشان داد که پیوند معکوس صنعت گردشگری در منطقه با کشاورزی، عمده فروشی و خرده فروشی، معدن، حمل و نقل و پشتیبانی و سایر فعالیتهای پشتیبان تجاری است. همچنین، پیوندهای معکوس ضعیفی با بخش مالی و حفاظتی وجود دارد. مامیلوروا [10]و همکاران (2020) آثار فرصتهای گردشگری را بر کیفیت زندگی ساکنان در چارچوب طرح راه ابریشم جدید مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از آثار مثبت مستقیم و غیرمستقیم راه ابریشم جدید و زیرساختهای گردشگری بر کیفیت زندگی ساکنین بوده است. وانگ [11]و همکاران (2020) به ارائه مدلی پویا شامل سه زیر سیستم و 47 متغیر جهت ارزیابی ظرفیت گردشگری و اثرات آن بر رشد اقتصاد گردشگری در مقاصد گردشگری شهری چین پرداختند. آنها به عنوان اهداف مطالعه، نحوه تاثیر سرمایهگذاریهای دولت در مقاصد گردشگری، حفاظت از محیط زیست، اقتصاد و زیرساختها بر رشد گردشگری را در 9 مقصد برتر گردشگری شهری چین مقایسه نمودند. نتایج نشان داد که شبیهسازی سناریوی محیطی بر رشد اقتصادی و گردشگری کمک میکند و سناریوی اقتصادی میتواند سبب افزایش ظرفیتهای گردشگری شود. لین[12] و همکاران (2020)، جهت ارزیابی آثار کامل گردشگری در هاینان، به ادغام روشهای داده-ستانده و تصمیمگیری چندمعیاره پرداختهاند. نتایج نشان داد بعد اقتصادی مهمترین مساله است و عملکرد کلی گردشگری در هاینان از سال 2002 تا 2012 ابتدا روند افزایشی و سپس کاهشی را نشان میدهد. هوبرت و اسکارلت (2021) تأثیر اقتصادی گردشگری بر رشد اقتصادی و سایر متغیرهای کلان اقتصادی در پانلی متشکل از 46 کشور را بررسی نمودهاند. نتایج نشان داده است که افزایش دریافتی گردشگران تأثیر مثبتی بر رشد، در همه سطوح دارد. ضمناً در این مطالعه افزایش گردشگری برای خدمات و سهم ارزش افزوده کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و همچنین چشم انداز نیروی کار در بخشهای خدماتی و صنعتی و در میان اقشار آسیبپذیر پیش بینی شده است. فاضل (2021) مطالعهای بر اساس مدل تصحیح خطای بردار تابلویی و با هدف بررسی تأثیر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر توسعه گردشگری در یک گروه منتخب از 17 اقتصاد جزیرهای کوچک طی سالهای 1995-2018 انجام داد. در بلندمدت رابطه مثبت و مستقیمی بین سرمایهگذاری خارجی و ورود گردشگران به دست آمد. همچنین مشاهده شد که بین دو متغیر، علیت دوسویه وجود دارد و اگر کشور بتواند سرمایهگذاری مستقیم خارجی بیشتری جذب کند و رشد اقتصادی داشته باشد، این عناصر باعث جذب گردشگران آینده میشود. دوگری و همکاران (2020) در مطالعهای به بررسی تأثیر سرمایهگذاری در هتلها بر اشتغال در صنایع گردشگری، اوقات فراغت و مهمان نوازی با استفاده از مدل پنل رگرسیونی با وقفه در ایالت متحده پرداختهاند. نتایج این مطالعه نشان داد سرمایهگذاری در هتل باعث افزایش اشتغال در کل اقتصاد و در صنعت گردشگری نیز میشود. به طور کلی 1٪ افزایش در سرمایهگذاری در هتل، 2٪ اشتغال را افزایش میدهد. همچنین نتایج مطالعه نشان داد بیشترین تأثیر سرمایهگذاری در هتل در رستورانها و بارها (به عنوان مثال خدمات غذا و مکانهای آشامیدنی) و پس از آن بخشهای هنر، سرگرمی و تفریح صنعت گردشگری بوده است. در مطالعهای نوین و همکاران (2020) به بررسی سرمایهگذاری در گردشگری در سطح جهانی پرداختهاند. آنان با انجام یک تحقیق تجربی در یک نمونه جهانی 150 کشور جهان را از سال 2003 تا 2017، که شامل 53 کشور با درآمد کم و متوسط، 44 کشور با درآمد متوسط رو به بالا و 53 کشور با درآمد بالا بودهاند، مورد آزمایش قرار دادهاند. نتایج بررسی آنان نشان داد مخارج گردشگری دولت، رشد اقتصادی، شهرنشینی، نیروی کار و اماکن میراث فرهنگی یونسکو مهمترین عامل سرمایهگذاری در گردشگری هستند. در حالی که تورم و بیکاری مانع این پیشرفت میشوند. سرانجام، ثابت کردند که بهبود کیفیت نهادی به طور قابل توجهی سرمایهگذاری گردشگری در کشورهای با درآمد کم و متوسط میانی را افزایش میدهد. آنتونی کاکیس و همکاران (2019) با تمرکز بر 113 کشور با استفاده از مدل پانل خود توضیح برداری، دریافتند که رابطه دوسویه بین گردشگری و رشد اقتصادی برای کشورهایی که قویتر، دموکراتیکتر و دارای دولت کارآمد هستند، وجود دارد. در این صورت، این کشورها باید رشد اقتصادی خود را با سرمایهگذاری مجدد مستمر در گردشگری حفظ کنند تا رشد اقتصادی را بیشتر کنند. پان و دوسو (2019)، با استفاده از دادههای سری زمانی 1995-2015 برای جمهوری بنین، رابطه مثبت و معناداری بین گردشگری و رشد اقتصادی در کوتاه مدت و همچنین در بلندمدت پیدا کردند. کانونیر و براک (2018) تأثیر گردشگری بر رشد اقتصادی 15 کشور حوزه کارائیب را با استفاده از دادههای تابلویی 1980-2015 مورد مطالعه قرار دادند. مطالعه تأثیر مثبت و قابل توجهی از گردشگری بر رشد اقتصادی نشان داد. علاوه بر این، شواهد دیگری وجود دارد که نشان میدهد رابطه دو طرفه بین گردشگری و رشد اقتصادی وجود دارد، مانند سخنور و گلن (2021) دوگرو و بلات (2018) و ریدرستات و همکاران (2014). پارامتی و همکاران (2018) در مطالعهای به بررسی تأثیر سرمایهگذاری بر توسعه گردشگری پرداختند. نتایج مطالعه آنها حاکی از آن است که سرمایهگذاریهای حوزه گردشگری نه تنها درآمد گردشگری را افزایش میدهد بلکه انتشار CO2 را نیز کاهش میدهد. فاضل و همکاران (2017) برای پاسخ به این سوال که آیا سرمایهگذاری مستقیم خارجی که در بخش گردشگری جریان دارد، به افزایش رشد اقتصادی در موریس برای دوره 1984-2014 کمک کرده است؛ به مطالعه پرداخت. نتایج مدل تصحیح خطای پویا نشان داد که سرمایهگذاری مستقیم خارجی گردشگری در واقع به تقویت رشد اقتصادی کمک کرده است. یافتهها همچنین رابطه مثبتی را بین توسعه گردشگری و رشد اقتصادی نشان داد. چن (2017) با استفاده از مدل پانل پویا رابطه بین گردشگری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر اساس دادههای سالانه چین از سال 2000 تا 2014 را بررسی کرده است. نتایج تجربی نشان داد که رشد گردشگری نه تنها میتواند جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی را به صنایع گردشگری افزایش دهد، بلکه جریان ورودی سرمایهگذاری مستقیم خارجی به سایر بخشها را نیز افزایش میدهد. به عبارت دیگر، رونق گردشگری ممکن است اثرات سرریز سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر بخشهای غیرگردشگری داشته باشد. بزیک و همکاران (2016) در مطالعهای به بررسی رابطه علی بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی درگردشگری و ارزش افزوده ناخالص گردشگری در کرواسی پرداختند. این مطالعه وجود یک رابطه پایدار بین متغیرهای سرمایهگذاری در گردشگری و ارزش افزوده ناخالص در بلند مدت را نشان داد. نتایج مطالعه همچنین ضرورت ایجاد شرایط مطلوب برای جذب سرمایهگذاری مستقیم را تأیید کرد. آزمون علیت گرنجر ثابت کرد که ثبات سیاسی، سطح فساد در کشور، نرخ ارز و تحصیلات، به همراه ارزش افزوده ناخالص در گردشگری، تأثیر بسزایی در جذب سرمایهگذاری مستقیم برای گردشگری درکوتاه مدت دارد. همچنین با استفاده از آزمون علیت رابطه کوتاه مدت بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی در گردشگری و ارزش افزوده ناخالص اثبات شد. دیوید سن و همکاران (2013) در مطالعهای به بررسی سرمایهگذاری در گردشگری و توسعه پایدار پرداختهاند. در این مطالعه به دلیل اهمیت روزافزون سرمایهگذاری مستقیم خارجی برای گردشگری درکشورهای درحال توسعه، به بررسی این مهم پرداختهاند. در این مطالعه با مقایسه هتلهای خارجی با هتلهای محلی، به بررسی ارتباط بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی در گردشگری و فقرزدایی در گامبیا پرداختهاند. نتایج این مطالعه نشان دادکه سرمایهگذاری مستقیم خارجی در هتلهای بزرگتر متمرکز است . بررسی ادبیات موضوع نشان میدهد که در مناطـق گوناگـون جهـان پژوهشهای بسیاری در ارتباط با اهمیــت گردشــگری و ظرفیــت چشــمگیر آن در توســعه و شــکوفایی اقتصــادی انجام شده است. هریــک از این مطالعات، از زاویــهای خــاص و بــا رویکــرد و هــدف و روشــی مشــخص بــه نتایــج نســبتا ً مشــابهی در ارتباط با تأثیر سرمایهگذاری در گردشــگری بر ایجاد رشد و رونق اقتصادی دســت یافتهانــد. در مطالعه حاضر با استفاده از جدول داده – ستانده و بکارگیری سناریوهای تحلیلی، اثر افزایش سرمایهگذاری در همه و در هر یک از بخشهای اصلی گردشگری بر ایجاد ارزش افزوده در صنعت گردشگری استان مورد بررسی قرار گرفتهاست. تحلیل در سطح منطقهای (استانی)، تفکیک صنعت گردشگری به جزئیترین بخشهای اقتصادی ممکن (12 بخش) و تحلیل اثرات سرمایهگذاری بر ارزش افزوده نیز از نوآوریهای تحقیق حاضر به شمار میآید.
3- مبانی نظری و روش تحقیق گردشگری فرصتهایی را برای ایجاد شغل و افزایش درآمد در سطح محلی، شهری، ملی و بینالمللی فراهم مینماید. ورود یک گردشگر به یک منطقه، درآمد دریافتی ارزی را در آن ناحیه بر جای میگذارد که دیگر بخشهای اقتصادی نیز از آن بهرهمند میشوند (رو و همکاران[13]، 2004). اقتصاددانان، آثار اقتصادی گردشگری را به آثار مستقیم، غیرمستقیم و القایی تقسیم بندی می کنند (UNWTO، 2014). اثرات غیرمستقیم و القایی در مجموع اثرات ثانویه نامیده می شوند و آثار اقتصادی کل گردشگری حاصل جمع اثرات مستقیم، غیر مستقیم و القایی میباشد. هر یک از این اثرات میتوانند به عنوان ضرایب تولید ناخالص یا فروش، درآمد، اشتغال و یا ارزش افزوده اندازه گیری شوند. اثرات مستقیم شامل مخارجی است که توسط گردشگر برای کالاها و خدمات در هتلها، رستورانها، خرده فروشیها و مراکز توریستی دیگر که صرفا برای صادرات به گردشگر ایجاد شده است صورت می گیرد، اثرات مستقیم همچنین شامل تغییرات در درآمد، تولید، اشتغال و درآمد دولت توسط بنگاههایی است که مستقیما مخارج گردشگر را دریافت می کنند که از آن جمله می توان به بخش های اقامتی، خرده فروشی ها و بخش حمل و نقل اشاره نمود. دورهای متوالی مبادلات بین کسب و کارها که ناشی از مخارج مستقیم گردشگر است اثرات غیر مستقیم را ایجاد می نماید، مثل خرید هتل دارها از خرده فروشان محلی و خرید خرده فروشان از عمده فروشان. در نهایت، اثرات القایی عبارت است از افزایش مخارج مصرفی خانوارها که ناشی از درآمد اضافی ایجاد شده به سبب اثرات مستقیم می باشد، برای مثال کارگران هتل دستمزد خود را برای خرید کالا و خدمات خرج می کنند. در نتیجه آثار القایی یا آثار القایی مصرف، زمانی ایجاد می شوند که دریافتی های کارکنان و یا کارآفرینان مؤسساتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با گردشگری مرتبط هستند (مانند حقوق، دستمزد، اجاره، سود، سود سهام برای خرید) در اقتصاد محلی هزینه شود (عیسی زاده و قدسی،1391). سرمایهگذاری در صنعت گردشگری به معنای ایجاد سرمایه یا محصولات قابل تولید یا کالاهای دیگر یا خدمات در صنعت گردشگری جهت بدست آوردن سود بیشتر در بخش خصوصی یا تجدید حیات منطقهای و رشد اقتصادی جهت اهداف عمومی است (زارع میرک آباد، 1395). حوزههای سرمایه گذاری در گردشگری، بخشهایی چون هتلها، مراکز بهداشت و درمان (گردشگری سلامت)، گردشگری بازرگانی، تورهای ماجراجویی، گردشگری ورزشی، موزهها و پارکها، آموزش کارکنان شاغل در بخش گردشگری، نوسازی فرودگاهها و جادهها را شامل میشود. بطورکلی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری سبب افزایش امنیت و توسعه روابط سیاسی کشورها میشود و از جنبه فرهنگی، اجتماعی و محیطی تاثیرات مثبتی خواهد داشت و جزو صنایع زودبازده است که از منابع مهم اقتصادی به شمار میرود (مومنی و همایونی فر، 1394). علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان دادهاند که سرمایه گذاری در زیرساختهای گردشگری بطور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی ساکنان از طریق توسعه گردشگری پایدار دارند (مامیرکولوا و همکاران[14]، 2020). قابلیتهای عمده صنعت گردشگری، مانند گسترش انواع خدمات، ایجاد فرصتهای شغلی و توسعه زیرساختها و ایجاد فضای تعامل و توسعه اجتماعی و انسانی به مناسب شدن فضای جذب سرمایهگذاری خارجی کمک میکند و از سوی دیگر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی نیز میتواند به وسیله توسعه زیرساخت ها مانند بزرگراهها، هتلها و تکنولوژی مدرن علاوه بر گسترش صنعت در شاخههای مختلف، در توسعه صنعت گردشگری نیز موثر باشد. به نظر اه (2005) نخستین دلیل توسعه صنعت گردشگری در اغلب کشورها، بهرهبرداری از منافع اقتصادی آن است. اگرچه دلایل بسیاری در این زمینه تاثیرگذار است. صنعت گردشگری میتواند تاثیر مهمی بر افزایش اشتغال، درآمدهای مرتبط با مکانهای اقامتی و هتلها، گسترش انواع خدمات و توسعه زیرساختها داشته باشد که حتی در نهایت میتواند منجر به افزایش سرمایهگذاری خارجی نیز گردد. برای دستیابی به اثرات ناشی از صنعت گردشگری، آنچه در مرحله اول حائز اهمیت است، روش ارزیابی این اثرات در سطح منطقهای و استانی است. در سال 1974 زمانی که لئونتیف برای اولین بار اقتصاد داده-ستانده را در سطح ملی مطرح کرد، تحلیل اقتصاد منطقهای و نظرات مرتبط با آن نیز در حال شکلگیری بود و در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران اقتصاد منطقهای بر این عقیدهاند که استفاده از این جدول، یکی از روشهای کارآمد در مطالعات منطقهای محسوب میگردد. قبل از هر گونه توضیح درباره چارچوب جدول داده-ستانده، لازم به توضیح است که در جدول داده-ستانده فرض میشود دادههایی (کالاها، خدمات، نیروی کار و سرمایه) که برای تولید یک محصول بکار میرود طبق یک تابع تولید خطی با ستانده آن رشته فعالیتها رابطه مستقیم دارد و این تابع تولید، حداقل در دوره زمانی کوتاه، دارای ضرایب ثابتی است. بنابراین خطی بودن تابع تولید و ثابت بودن ضرایب آن فرض اساسی است که در تحلیلهای داده-ستاندهای باید مورد توجه قرار گیرد. طبق این فرض، روابط بین داده و ستانده یک محصول (یا یک رشته فعالیت) به روابط فنی تبدیل میشود. به طوری که هر ستون جدول ضرایب داده-ستانده، فناوری تولید محصول نام برده شده در آن ستون را نشان میدهد. در جدول داده-ستانده، تقاضای کل برابر با جمع تقاضای واسطه و نهایی است. یعنی: (1) که در آن، Wi تقاضای واسطه و Fi تقاضای نهایی است. عرضه کل نیز از دو جزء مهم تولید داخلی Xi و واردات Mi تشکیل می شود. یعنی: (2) و تولید داخلی فرآوردههای بخش i: (3) با توجه به فرض برابری عرضه و تقاضای کل و توجه به روابط فوق داریم: (4) میتوان به بخشها از زاویه ستونی نگریست و به ترکیب هزینه هریک از آن ها با توجه به مساوی بودن ارزش تولید با جمع ارزش نهادههای واسطه و ارزش افزوده پیبرد. (5) از معادله (4) میتوان به تولید هر بخش با استفاده از واردات و مصارف از محل فرآوردههای آن بخش رسید: (6) حال اگرمعادله فوق را برای همه بخشها حساب کرده و باهم جمع زده شود، خواهیم داشت: (7) مجموع ارزش تولید تمام بخشها نیز به صورت رابطه (8) بدست میآید: (8) از آنجا که جمع عمودی و افقی یکی است، داریم: (9) بنابراین تساوی اساسی حسابداری ملی به صورت رابطه (10) برقرار خواهد بود: یا (10) برای بررسی تحلیلی جدول داده-ستانده تعاریف و مفروضاتی درنظر گرفته میشوند. ابتدا مقدار نهادهها به صورت رابطه (11) تعریف میشود: (11) در معادله بالا، مقدار نهاده یا کالا و خدمت خریداری شده به ازای یک واحد تولید بخش خریدار است. با جایگزین کردن (11) در (4) خواهیم داشت: (12) مشروح معادلات (12) بدین قرار است:
معادلههای (12) را میتوان به صورت ماتریسی نیز نوشت. این کار به استخراج ماتریس لئونتیف میانجامد. ماتریس یا ماتریس معروف به ضرایب فنی با حرفA و تولید با حرف x نشان داده میشود. علامت ، نشانه تبدیل بردار به ماتریس قطری است. با علایم قراردادی که گذشت، مقادیر نهادهها یعنی ماتریس برابر خواهد بود با:
نتیجتاً A برابر است با: (13) اگر کشوری فاقد واردات باشد، در این صورت معادله (12) به صورت زیر خواهد بود: (13-1) و به صورت ماتریسی داریم: (13-2) و چون ، بنابراین: (14) در عرف تحلیل داده-ستانده ماتریس را ماتریس لئونتیف میخوانند. اجزای این ماتریس در قطر اصلی اعداد مثبت و بیرون از آن همیشه اعداد منفی یا صفر هستند. اگر طرفین معادله 14، در ضرب شود، رابطه 15 حاصل میشود: (15) معادله (15) بیان میکند با در دست داشتن بردار تقاضای نهایی میتوان تولید را حساب کرد. در واقع حاصل ضرب وارون ماتریس لئونتیف و بردار تقاضای نهایی، بردار تولید است. مدلهای داده-ستانده اگرچه اساساً کاربردهای گستردهای در سطح ملی داشته و دارد اما برای واحدهای جغرافیایی کوچکتر و در سطوح منطقهای نیز از نیمه دوم قرن بیستم به شدت بکار برده شده است. بر طبق نظر میلر و بلایر (2009)، دو ویژگی خاص در سطح منطقهای وجود دارد که تمایز بین مدلهای ملی و منطقهای را ضروری میسازد. نخست آنکه فناوری تولید هر منطقه، خاص است و ممکن است مشابه یا بسیار متفاوت از منطقه دیگر که در جدول داده-ستانده ملی قرار دارد، باشد. دوم اینکه اقتصاد کوچکتر مورد بررسی ، به جهان خارج وابستهتر است که ارتباط بیشتری با ترکیبات صادراتی و وارداتیِ عرضه و تقاضا دارد. باید متذکر شد که این ترکیبات نه تنها به سمت مبادلات بینالمللی است بلکه همچنین تبادلات بین آن منطقه با سایر مناطق آن کشور را نیز شامل میشود. مدلهای داده-ستانده منطقهای با چهار معیار اصلی قابل تمیز هستند:
اگر عناصر ناحیه اول جدول داده-ستانده به صورت و میزان ستانده هر بخش نیز با نشان داده شود، آنگاه ضرایب فنی تولید به صورت زیر محاسبه می شود: (16)
بدین ترتیب را میزان خریداری شده از بخش i برای تولید یک واحد ستانده (محصول) در بخش j است. در ناحیه مصارف واسطهای (ناحیه اول) به تعداد هر عنصر یک ضریب فنی تولید خواهیم داشت و نتیجتاً ماتریسی n*n تشکیل خواهد شد به نام A که عناصر آن ضرایب فنی تولید بوده و به "ماتریس ضرایب فنی" مشهور است. اگر و به ترتیب میزان ارزشافزوده و تشکیلسرمایه بخش j باشند،آنگاه با تقسیم هریک به میزان ستانده بخش j، به ضرایب فزاینده ارزشافزوده وتشکیلسرمایه خواهیمرسید: ضریب فزاینده ارزش افزوده بخش j (17) ضریب فزاینده تشکیل سرمایه بخش j (18)
مطابق تعریف برابر با میزان ارزش افزوده به ازاء تولید یک واحد در بخش j و برابر با میزان نیروی کار و با اشتغالزایی به ازاء یک واحد تولید در بخش j است. برای بررسی اثر تشکیل سرمایه بر ارزش افزوده لازم است تا مراحل زیر به ترتیب طی شود. نخست، ضرایب فزاینده تشکیل سرمایه بصورت زیر بدست میآید: (19) برای بررسی اثر تغییرات در تشکیل سرمایه، میتوان از رابطه بالا تفاضل گرفت. (20) با توجه به رابطه متعارف ستانده و ارزش افزوده در جداول داده-ستانده، که در آن ترانهاد ماتریس ضرایب فنی جایگزین خود ماتریس فنی میشود، میتوان به اثر تغییرات سرمایهگذاری بر ارزش افزوده دست یافت: (21) (22) (23)
در این مطالعه، به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان، از جدول داده-ستانده استان خراسان رضوی که در سال 1397 توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهیه شده است و به جزئیترین و تفکیکترین حالت ممکن (77 بخش اقتصادی) میباشد، استفاده شده است. از آنجا که بخش گردشگری به عنوان یک فعالیت مجزا و مشخص در بین فعالیتهای اقتصادی ذکر شده در جدول دادهـ ستانده تعریف نشده است؛ لذا برای استفاده از جدول داده ـ ستانده در تحلیل اثرات اقتصادی صنعت گردشگری در استان، از بخشهای اقتصادی مرتبط با صنعت گردشگری و تجمیع سازی استفاده شده است. در این تحقیق، فعالیتهای 12 گانهی مذکور در جدول شمارهی 1، به عنوان فعالیتهای اصلی و مرتبط بخش گردشگری در جدول داده ستانده مورد استفاده قرار گرفتند. در جدول شماره 1، بخشهای اقتصادی مرتبط با صنعت گردشگری و سهم صنعت گردشگری در آنها ارائه شده است. نحوه دستیابی به سهمهای مذکور نیز به طرق مختلف همچون محاسبه سهم شهروند-گردشگر، محاسبه سهم مسافران و همچنین در مواردی همچون تأمین جا و خدمات آژانسهای مسافرتی، کل بخش به عنوان سهم صنعت گردشگری مدنظر قرار گرفته شده است.
جدول 1. فعالیتهای اصلی بخش گردشگری استان خراسان رضوی و سهم بخش گردشگری در ارزش افزودهی مربوط به هر یک از این فعالیتها
مأخذ: یافتههای پژوهشگر 4- بررسی میزان تولید و ارزش افزوده ایجادی فعالیتهای اصلی گردشگری استان خراسان رضوی در این بخش، ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی استان و همچنین ارزش افزوده بخش گردشگری استان مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به جدول شماره 2، کل ارزش افزودهی ایجادشده در اثر فعالیتهای اقتصادی در استان، معادل 657 هزار میلیارد ریال میباشد که از این رقم، حدود 59 هزار میلیارد ریال، سهم بخش گردشگری میباشد. در واقع 9 درصد از کل ارزش افزودهی استان، مربوط به بخش گردشگری است. اما بیشترین سهم در بین فعالیتهای اصلی بخش گردشگری استان از ارزش افزودهی ایجادی در این بخش، مربوط به بخش "حمل و نقل جاده ای" (حدود 5/25 هزار میلیارد ریال) و پس از آن مربوط به بخش "عمده و خرده فروشی" (حدود 9 هزار میلیارد ریال) و بخش "تأمین جا" (حدود 9 هزار میلیارد ریال) است. در واقع میتوان گفت اصلیترین ارزش افزودهای که در بخش گردشگری استان ایجاد میشود مربوط به بخش "حمل و نقل جاده ای" (حدود 43 درصد) و پس از آن مربوط به بخش "عمده و خرده فروشی" (7/15 درصد) و بخش "تأمین جا" (حدود 5/15 درصد) میباشد. کمترین سهم از کل ارزش افزودهی بخش گردشگری استان نیز، مربوط به بخش "خدمات مذهبی و سیاسی" (حدود 35/0 درصد) است.
جدول 2. ارزش افزوده ایجاد شده توسط فعالیتهای اقتصادی و بخش گردشگری استان سال 1397
مأخذ: یافتههای پژوهشگر
4-1- بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان خراسان رضوی به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان، از 2 سناریوی افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری استفاده شده است. سناریوی اول مربوط به افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری در تمامی بخشهای گرشگری (12 بخش اصلی) به صورت همزمان – مجموعاَ معادل 1200 میلیارد ریال- افزایش سرمایهگذاری در 12 بخش گردشگری استان به صورت یکسان- میباشد. سناریوی دوم نیز مربوط به افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری در هر یک از بخشهای اصلی گرشگری به صورت مجزا از یکدیگر است. در ادامه به بررسی اثرات اعمال سناریوهای مذکور بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان و همچنین اثرات مستقیم و غیر مستقیم ناشی از آن، پرداخته خواهد شد. 4-2- نتیجه افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری بصورت همزمان در این سناریو، 100 میلیارد ریال سرمایهگذاری در همهی بخشهای گرشگری (12 بخش اصلی) به صورت همزمان (در کل معادل 1200 میلیارد ریال) افزایش یافته است. برای بررسی میزان تأثیر افزایش سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری به صورت کلی، بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان، از نتایج جدول شماره 3 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری در مجموع، 851718 میلیون ریال بر میزان ارزش افزودهی فعالیتهای اقتصادی استان افزوده خواهد شد؛ که از این میزان 813059 میلیون ریال (5/95 درصد) از خلق ارزش افزوده، به صورت مستقیم مربوط به بخشهای 12 گانهی صنعت گردشگری است و 38659 میلیون ریال (5/4 درصد) مربوط به اثر غیر مستقیم سایر بخشهاست. در بین فعالیتهای گردشگری، بیشترین ارزش افزودهی ایجاد شده در اثر افزایش سرمایهگذاری (اثر مستقیم سرمایهگذاری)، به ترتیب مربوط به بخش "عمده فروشی و خردهفروشی" (حدود 11 درصد از کل ارزش افزودهی ایجاد شده) و پس از آن مربوط به بخشهای "هنر، سرگرمی و تفریح" (حدود 8/10 درصد) و "خدمات آژانس مسافرتی" (5/10 درصد) میباشد. کمترین اثر مستقیم در ایجاد ارزش افزوده بر اثر افزایش سرمایهگذاری در همهی بخشهای گردشگری نیز مربوط به فعالیتهای "ساختمانهای مسکونی" (حدود 8/4 درصد) و "حمل و نقل هوایی" (حدود 5 درصد) است.
جدول 3. نتیجه افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان خراسان رضوی - 1397
مأخذ: یافتههای پژوهشگر
4-3- افزایش 100 میلیارد ریالی سرمایهگذاری در هر بخش گردشگری بصورت مجزا در این سناریو، افزایش 100 میلیارد ریال سرمایهگذاری در هریک از بخشهای صنعت گرشگری به صورت جداگانه و مجزا از یکدیگر، اعمال شده است. نتایج مربوط به اعمال این سناریو در جدول شماره 4 نشان داده شده است. نتایج جدول 4 نشان میدهد که اگر سرمایهگذاری در هریک از بخشهای گردشگری بصورت مجزا انجام گیرد، بیشترین تأثیرپذیری در خلق ارزش افزوده به صورت مستقیم در همان بخشِ گردشگری رخ خواهد داد. به گونهای که اگر در هریک از بخشهای صنعت گردشگری (به صورت مجزا) 100 میلیارد ریال افزایش سرمایهگذاری انجام شود، بیشترین خلق ارزش افزوده از سرمایهگذاری در بخش "هنر، سرگرمی و تفریح"، حاصل خواهد شد. بخش "خدمات آژانسهای مسافرتی"، بخش "تأمین جا" و "خرده فروشی و عمده فروشی" نیز رتبههای بعدی در خلق ارزش افزوده را به خود اختصاص میدهند. بر اساس نتایج به دست آمده اگر سرمایهگذاری در بخش گردشگریِ "هنر، سرگرمی و تفریح"، 100 میلیارد ریال افزایش یابد، در مجموع باعث خلق 95681 میلیون ریال، ارزش افزودهی بیشتر خواهد شد. که از این رقم، حدود 95 درصد (91181 میلیون ریال) مربوط به اثر مستقیمِ ایجاد ارزش افزوده در همین بخش و حدود 5 درصد (4500 میلیون ریال) مربوط به اثر غیر مستقیم بر سایر بخشها است. شایان ذکر است؛ بخش "هنر، سرگرمی و تفریح" اگر چه در تولید ارزش افزوده بین بخشهای 12 گانه صنعت گردشگری، رتبه یازدهم را دارا میباشد (طبق جدول شماره 2)؛ اما افزایش سرمایهگذاری در این بخش میتواند بالاترین میزان خلق ارزش افزوده را در بین فعالیتهای گردشگری در پی داشته باشد. نتایج نشان داد هر 100 میلیارد ریالی که در بخش گردشگریِ "خدمات آژانس مسافرتی، گردانندگان تور، رزرو کردن و فعالیتهای مربوط" سرمایهگذاری شود، در کل باعث ایجاد 91226 میلیون ریال ارزش افزوده خواهد شد، که از این رقم، حدود 5/97 درصد (88989 میلیون ریال) مربوط به اثر مستقیمِ ایجاد ارزش افزوده در همین بخش و مابقی (2237 میلیون ریال) اثر غیرمستقیم ایجاد ارزش افزوده در سایر بخشهای اقتصاد استان است. با توجه به نتایج هر 100 میلیارد ریالی که در بخش "تأمین جا" سرمایهگذاری شود، درکل باعث ایجاد 85342 میلیون ریال ارزش افزوده خواهد شد؛ که از این رقم، حدود 5/96 درصد (82425 میلیون ریال) مربوط به اثر مستقیم ایجاد ارزش افزوده در همین بخش و مابقی (2917 میلیون ریال) مربوط به اثر غیر مستقیم ایجاد ارزش افزوده در سایر بخشهای اقتصاد استان است. همچنین اگر سرمایهگذاری در بخش گردشگریِ "عمده فروشی و خردهفروشی"، 100 میلیارد ریال افزایش یابد، در کل 83284 میلیون ریال، بر ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی استان میافزاید. از این مقدار، 79276 میلیون ریال (حدود 95 درصد)، مربوط به بخش "عمده و خردهفروشی" و مابقی مربوط به سایر بخشهای اقتصادی است. از جدول 4 میتوان جهت مقایسهی نتایج اعمال سناریوی افزایش سرمایهگذاری در صنعت گردشگری (در همه بخشها -12 بخش- بهصورت همزمان و در هر بخش بهصورت جداگانه) استفاده نمود.
جدول 4. نتیجه آثار مستقیم و غیر مستقیمِ ایجاد ارزش افزوده بر اثر اعمال سناریوی افزایش سرمایهگذاری در بخشهای مختلف گردشگری - 1397
مأخذ: یافتههای پژوهشگر
5- بحث و نتیجهگیری صنعت گردشگری از جمله زیر بخشهای اقتصادی است که به دلیل ارتباط با بخشهای مختلف و تنوع اقتصادی و همچنین نیاز به گردشگری به عنوان یککالای اساسی در جوامع امروزی، دارای فرصتهای زیاد و رو به رشدی میباشد که علاوه بر پتانسیل جذب منابع مالی، به نظر میرسد که سرمایهگذاری در این حوزه از توجیه اقتصادی نسبتاً بالایی نیز برخوردار باشد. لذا بررسی تبعات و آثار سرمایهگذاری در بخش گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که از نتایج آن میتوان در برنامهریزیهایی که در سطوح کلان منطقه صورت میگیرد، بهره جست. لذا هدف اصلی این مطالعه، بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری استان خراسان رضوی است. با توجه به نتایج بدست آمده، چنانچه سرمایهگذاری در همه بخشهای گردشگری، به صورت همزمان 100 میلیارد ریال (در کل معادل 1200 میلیارد ریال) افزایش یابد، 851718 میلیون ریال بر میزان ارزش افزودهی فعالیتهای اقتصادی استان افزوده خواهد شد؛ که از این میزان 5/95 درصد از خلق ارزش افزوده، به صورت مستقیم مربوط به بخشهای 12 گانهی صنعت گردشگری است. بیشترین اثر مستقیم سرمایهگذاری در خلق ارزش افزوده، مربوط به بخش "عمدهفروشی و خردهفروشی" و پس از آن مربوط به بخشهای "هنر، سرگرمی و تفریح" و "خدمات آژانس مسافرتی" میباشد. اگر سرمایهگذاری در هریک از بخشهای گردشگری نیز بصورت مجزا انجام گیرد، بیشترین تأثیرپذیری در خلق ارزش افزوده به صورت مستقیم در همان بخشِ گردشگری رخ خواهد داد. اما بصورت غیر مستقیم نیز افزایش در ارزش افزودهی ایجادی در سایر بخشهای صنعت گردشگری و سایر بخشهای اقتصاد استان را موجب خواهد شد. به گونه ای که اگر در هریک از بخشهای صنعت گردشگری (به صورت مجزا) 100 میلیارد ریال افزایش سرمایهگذاری انجام شود، بیشترین خلق ارزش افزوده از سرمایهگذاری در بخش "هنر، سرگرمی و تفریح"، حاصل خواهد شد (95681 میلیون ریال). بخش "خدمات آژانسهای مسافرتی"، بخش "تأمین جا" و بخش "خرده فروشی و عمده فروشی" نیز رتبههای بعدی در ایجاد ارزش افزوده را به خود اختصاص میدهند. درواقع اگر هدف از سرمایهگذاری، صرفاً افزایش ارزش افزوده و رشد اقتصادی است، سیاستگذار بایستی به این بخشها توجه ویژه کند و سهم مهمی از سرمایهها را به این بخشها سوق دهد. نکته بسیار مهم دیگر اینکه، این بخشها درواقع اصلیترین خدمات را به گردشگران میدهند (که البته حمل و نقل جادهای نیز شامل آن میشود). در نتیجه، رشد سرمایهگذاری در این بخشها قطعاً بر رفاه گردشگران و جذب گردشگر بیشتر اثرگذار خواهد بود. نکته مهم دیگر اینکه، منظور از بخش «تأمین جا»، خدمات مربوط به اقامت است و نه ساخت واحد اقامتی. ساخت واحد اقامتی در بخش «ساختمان مسکونی» جای میگیرد که اتفاقاً ارزش افزوده ایجادی آن به ازای واحد سرمایهگذاری صورت گرفته، بسیار ناچیز است. این درحالی است که حجم اصلی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری طی سالهای اخیر، در ساخت واحدهای اقامتی بوده است و معمولاً ساخت این واحدها به دلایل مختلفی از جمله بروکراسی پیچیده اداری و نوسانات اقتصادی، سالها به طول میانجامد و لذا پیوند این بخش با بخش «تأمین جا» که خدمات بهرهبرداری از این واحدها پس از ساخت است، با تأخیر بسیار زیاد صورت میگیرد و درواقع پیوند بین این دو بخش را بسیار ضعیف کرده است. لذا، اینطور میتوان نتیجهگیری کرد که حجم بالای سرمایهگذاری که تاکنون در صنعت گردشگری صورت گرفته است، با توجه به اینکه غالباً در بخش ساخت تأسیسات اقامتی بوده است تا سایر خدمات کلیدی گردشگری (مثل سرمایهگذاری در بهبود فناوری و خدمات دهی بهتر در بخشهای «هنر، سرگرمی و تفریح»، «گردانندگان تور و دفاتر خدمات مسافرتی»، «خدمات تأمین جا» و «خدمات عمده فروشی و خرده فروشی»)، لذا انتظار میرود که هدف رشد اقتصاد گردشگری به بهترین شکل ممکن، محقق نشده باشد. در مقابل بیشترین اثر غیرمستقیم سرمایهگذاری در یک بخش، بر ایجاد ارزش افزوده در سایر بخشهای اقتصادی استان، مربوط به سرمایهگذاری در بخش "سایر ساختمانها" (واحدهای تجاری و اداری و فرهنگی و ورزشی و ساخت بناها و محوطه سازی مربوط به تمامی جاذبه های گردشگری و ..) و پس از آن مربوط به سرمایهگذاری در بخش "خدمات مذهبی و سیاسی"، "حمل و نقل هوایی" و بخش "فعالیتهای خدماتی مربوط به غذا و آشامیدنیها" است. این بدان معنی است که این فعالیتها، عامل اصلی پیوند بین صنعت گردشگری با سایر بدنه اقتصاد است و در برنامهریزی برای هرگونه سرمایهگذاری که در این بخشها صورت میگیرد، بایستی به اثرات غیرمستقیم آنها نیز توجه ویژه نمود. با توجه به پتانسیل بالقوهای که در صنعت گردشگری ایران، بالاخص استان خراسان رضوی وجود دارد، میتوان امیدوار بود که با سرمایهگذاری در این صنعت، میتواند به قطب بزرگ گردشگری در منطقه تبدیل شود. بنابراین افزایش سرمایهگذاری در بخش گردشگری، با خلق ارزش افزودهی چشمگیر بصورت مستقیم و غیرمستقیم، میتواند هم رشد و توسعه این بخش را موجب شود و هم سایر فعالیتهای اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار دهد. در رابطه با موضوع مورد بحث در این پژوهش، میتوان پیشنهاداتی ارائه نمود که در ذیل به آنها اشاره میشود: از آنجا که با توجه به نتایج، بیشترین خلق ارزش افزوده حاصل از سرمایهگذاری، در بخش "هنر، سرگرمی و تفریح" حاصل میشود، پیشنهاد میشود سرمایهگذاری بر تشکیل گروهها و مؤسساتی در سطح استان، انجام شود که این مؤسسات و گروهها، رویدادهای نمایشی یا نمایشگاهها و اجراهای زندهای که برای عموم مردم و همچنین گردشگران تهیه شده است، تولید و تبلیغ کنند؛ مهارتهای هنری، خلاقانه یا فنی لازم برای تولید محصولات هنری و اجراهای زنده را تهیه نمایند؛ میادین ورزشی، استادیومها، سالنهای تئاتر یا دیگر تسهیلات مربوط را راه اندازی و فراهم کنند یا رویدادهای یاد شده را در تسهیلات و مجموعههایی برگزار کنند که دیگران راه اندازی و فراهم کردهاند؛ پارکهای موضوعی و شهربازیهایی با جاذبههای متنوع تفریحی، ورزشی، اقامتی، محیطی متفاوت را برای تفریح و سرگرمی و خرید در اختیار افراد قرار دهند. اشیا و محلهای تاریخی، فرهنگی را حفظ کرده و به نمایش گذارند و خدمات و تسهیلات لازم را در اختیار گردشگران قرار دهند تا بتوانند در فعالیتهای تفریحی شرکت کنند و از این طریق افزایش رشد اقتصادی را در سطح استان موجب شوند. چنان که در نتایج مطالعه بیان شد، سرمایهگذاری در بخش خدمات آژانس مسافرتی، منجر به ایجاد ارزش افزودهی زیادی خواهد شد. اما از آنجا که برای سرمایهگذاری در این بخش، باید سرمایه بالایی را صرف ورود به بازارهای رایج کرد و ریسک ورود به بازارهای رایج به دلیل وجود انبوهی از رقبا بسیار بالاست پیشنهاد میگردد این سرمایهگذاری برآمده از مطالعه بازار و روندهای حاضر و شناخت فرصتهای این حوزه باشد که نیازمند بررسیهای دقیق بازار منطقهای و جمعیتشناختی و نیازسنجی مردم منطقه است. در واقع سرمایهگذاری در این حوزه باید با تأکید بر بازارهای خاص و سلیقههای خاص انجام گیرد که جدا از خدمات رایج فروش بلیت و رزرو جا، اقدام به طراحی بستههای سفر در موضوعات خاصی چون طبیعتگردی، فعالیتهای ماجراجویانه، تورهای روستایی و دیگر بستههای موضوعی کنند. موفقیت صاحبان سرمایه در این حوزه، در گروی برنامهریزی برای استفاده از بستههای موضوعی و خاص و استفاده هرچه بیشتر از فضاهای الکترونیکی، فناوریها و امکانات دنیای دیجیتال امروز است. با توجه به نتایج، سرمایهگذاری در بخش «تأمین جا»، ارزش افزودهی بالایی را خلق میکند. حال آن که منظور از بخش «تأمین جا»، خدمات مربوط به اقامت است و نه ساخت واحد اقامتی. بر اساس نتایج ارزش افزوده ایجادی ساخت واحد اقامتی به ازای واحد سرمایهگذاری صورت گرفته، بسیار ناچیز است. این درحالی است که حجم اصلی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری طی سالهای اخیر، در ساخت واحدهای اقامتی بوده است. لذا پیشنهاد میگردد که اولاً در روند صدور مجوز ساخت هتل بخصوص در شهر مشهد، نیازسنجی از سوی متولیان امر انجام گیرد. ثانیاً به دلیل اینکه با توجه به نتایج «خدمات تأمین جا یا مهمان نوازی» ارزش افزودهی بالایی ایجاد میکند و به عنوان یکی از ظرفیتهای اصلی و محورهای مهم خدمات دهی در حوزه گردشگری است؛ بنابراین عدم تأمین نیاز مسافران در بخش خدمات دهی واحدهای اقامتی، بر روند سفر، گردشگری و زیارت در شهری مانند مشهد اثرگذار است. لذا پیشنهاد میگردد حجم سرمایهگذاری بیشتر از ساخت واحدهای اقامتی به سمت خدمات دهی در این واحدها سوق داده شود. همچنین خدماتدهی در بخش اقامت بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران تغییر یابد. با توجه به نتایج مطالعه و بررسی پیشینه مطالعات صورت گرفته، پیشنهاد می شود که در مطالعات آتی موضوعات ذیل بویژه در حوزه های مرتبط با تامین مالی در سرمایهگذاری در صنعت گردشگری مدنظر قرار گیرد: الف) بررسی ابزارهای نوین تامین مالی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ب) شناسایی بسترهای قانونی و نهادی لازم برای شکل گیری سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ج) شناسایی الزامات جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی د) برآورد میزان استفاده از ظرفیت های موجود اقامت گاه ها و کمیت و کیفیت خدمات ارایه شده به توریستها.
منابع
[1] گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران. nasab.bahrami@yahoo.com [2] گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران.(نویسنده مسئول) h.rafiei@acecr.ac.ir [3] گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران. j_baraty@yahoo.com [4] گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران. frahmani82@yahoo.com [5] - Lopez and Arreola [6] - United Nations World Tourism Organization [7] .Nguyen, [8] . Lee and Hlee [9] , Anter and Elmaghraby [10] . Mamirkulova [11] . Wang [12] . Lin [13]- Roe [14] -Mamirkulova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع
یعقوبی منظری، پریسا، و آقامیری، سیدامیر. (1397). بررسی پیوندهای پسین و پیشین صنعت هتلداری برای افزایش تولید و اشتغال در ایران. گردشگری و توسعه، 7(4 ), 18-37 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |