تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,985 |
تعداد مقالات | 83,486 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,646,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,750,594 |
رابطه کارکردهای اجرایی (استدلال، سازماندهی-برنامه ریزی و حافظه کاری) با میزان اضطراب امتحان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2024.709838 | ||
نویسندگان | ||
ستاره فیروزی* ؛ صغری ابراهیمی قوام؛ فریبرز درتاج | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی رابطه کارکردهای اجرایی (استدلال، سازماندهی - برنامه ریزی و حافظه کاری) با میزان اضطراب امتحان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی می پردازد. در این پژوهش همبستگی، تعداد 313 نفر دانش آموز پایه پنجم ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388مشغول به تحصیل بودند، بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند. برای به دست آوردن داده ها از آزمون آندره ری، خرده آزمون های تشابهات و حافظه عددی مقیاس وکسلر و سیاهه اضطراب امتحان TAI استفاده شد. تحلیل داده ها با آزمون های T مستقل، روش همبستگی پیرسون، یومان ویتنی و تحلیل رگرسیون انجام شد. یافته ها نشان داد که بین کارکردهای اجرایی استدلال و حافظه کاری با میزان اضطراب امتحان رابطه معنی دار وجود دارد. هیچ رابطه معنی داری بین کارکرد اجرایی سازماندهی- برنامه ریزی با میزان اضطراب امتحان به دست نیامد. همچنین بین دو گروه از دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین در کارکردهای اجرایی استدلال و حافظه کاری تفاوت معنی دار مشاهده شد؛ ولی در کارکرد اجرایی سازماندهی - برنامه ریزی بین دو گروه تفاوتی دیده نشد. نتیجه اینکه افراد هنگامی که شرایطی مانند اضطراب امتحان تجربه می کنند؛ عملکردهای اجرایشان دچار نقصان می شود . به بیان دیگر با افزایش میزان این اختلال در افراد عملکرد کارکردهای اجرایی کاهش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ استدلال؛ حافظه کاری؛ سازماندهی-برنامه ریزی؛ اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 |