تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,625 |
تأثیرات سبک های تفکر بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم دبیرستان بامیانجی گری تعهد در هویت | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1945348.3253 | ||
نویسنده | ||
مسعود قاسمی* | ||
استاد یار و عضو هیئت علمی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تأثیرات سبک های تفکر بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم دبیرستان بامیانجی گری تعهد در هویت بود. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی و به روش مدل علّی تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم دبیرستانهای شهرستان رباطکریم در سال تحصیلی 1400-1399 بود و از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی نسبتی برای انتخاب گروه نمونه استفاده شد. حجم گروه نمونه برابر با 390 دانشآموز بودکه به پرسشنامههای سازگاری(. (Sinha & Sing, 1993سبکهای تفکر (Sternberg& Wagner ,1997) بعد کارکرد و ابعاد هویت، قسمت مربوط به بعد تعهد(1989 Berzonsky,). به صورت مجازی پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده به روش تحلیل مسیرتجزیهوتحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با دادهها برازش مناسب دارد. و همچنین اثر مستقیم سبک های تفکر بر سازگاری اجتماعی معنادار می باشند.وبا توجه به یافته های بدست آمده می توان گفت که سبک تفکر قانون گذار بیشتر از دو سبک دیگر در پیش بینی سازگاری اجتماعی سهم دارد.وتأثیرسبک های تفکر برسازگاری اجتماعی با نقش میانجی هویت تعهد نشان داد، اثر استاندارد غیر مستقیم وهمچنین اثراستاندارد کامل آنها معنادار می باشد. این بدان معنی است که متغیر هویت تعهد توانست نقش میانجی بین سبک های تفکر و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان گروه مورد مطالعه را ایفا نماید. نتیجه گیری: سبک تفکرقانون گذار واجرایی ، قضاوتی بانقش میانجی گری بعدتعهد هویت برسازگاری اجتماعی دانش آموزان تاثیر گذار بودند. در تمام روابط نقش میانجی گرانه بعد تعهد در هویت مشهود بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری اجتماعی؛ سبکهای تفکر؛ تعهد در هویت؛ دانشآموزان پسر؛ دوره دوم دبیرستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |