تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,621 |
طراحی و تدوین بسته توانمندسازی ارتباطی-اجتماعی با رویکرد تیچ و پکس و مطالعه اثربخشی آن بر بهداشت جنسی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1967418.3590 | ||
نویسنده | ||
سمیرا افتخاری* | ||
تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش طراحی و تدوین بسته توانمندسازی ارتباطی-اجتماعی با رویکرد تیچ و پکس و مطالعه اثربخشی آن بر بر بهداشت جنسی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اتیسم 6 تا 12 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 از مدرسه ویژه اختلال اوتیسم بودند، از بین کل جامعه هدف به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر مبتلا به اوتیسم با استفاده از مقیاس تشخیص اوتیسم (Gilliam, 1995) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش-(20) و کنترل(20) قرار گرفتند. برای گروه آزمایشی، برنامه تدوین شده توانمندسازی ارتباطی-اجتماعی با رویکرد تیچ و پکس اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس مقیاس تشخیص اوتیسم (Gilliam, 1995) و پرسشنامه بهداشت و رفتار جنسی کودکان طیف اتیسم (Eftekhari et al, 2022) بود. نتایج نشان داد که مداخله توانمندسازی ارتباطی-اجتماعی با رویکرد تیچ و پکس بر بهبود بهداشت و رفتار جنسی در مراحل پسآزمون و پیگیری تاثیر معنیدار داشته است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته توانمندسازی ارتباطی-اجتماعی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود بهداشت و رفتار جنسی درکودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال طیف اتیسم؛ پکس؛ بهداشت جنسی؛ توانمندسازی ارتباطی-اجتماعی؛ تیچ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |