تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,624,434 |
بررسی مشروعیت همکاری فقها با حکومت عرفی (جور) در حوزه قضا از منظر فقه سیاسی امامیه و اهل سنّت | ||
فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقه | ||
دوره 5، شماره 1(پیاپی 17)، دی 1403، صفحه 125-153 اصل مقاله (767.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمد کیکاوسی1؛ محمدعلی برقی* 2؛ احمد بسنده3؛ مارال جعفری قاضی جهانی4 | ||
1دکترای فقه و مبانی حقوقی اسلامی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. mohammadkeykavosi@yahoo.com | ||
2هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران (نویسنده مسئول): mohammadalibarghi533@gmail.com | ||
3کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ahmad.basandeh2@gmail.com | ||
4کارشناسی ارشد، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. delara_arkam2010@yahoo.com | ||
چکیده | ||
هدف: در طول تاریخ، از آن جهت که حاکمان جامعه از اهلیت برخوردار نبودهاند، یکی از مسائلی که همواره محل بحث فقیهان بوده، بحث همکاری با سلاطین جور و قبول تصدی مناسب حکومتی از جمله حوزه رسیدگی به مرافعات قضایی و منصب قضا است. پرسش: پژوهش حاضر که به روش تحلیلی و توصیفی سامان یافته، درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که با توجه به جایگاه حساس قضا و موقعیت استثنایی فقیه، همکاری قضایی فقیه با حکومتهای جور چه حکمی دارد؟ در پرسش فرعی، رویه نظری و عملی فقیهان مذاهب در برخورد با چنین حکومتهایی به چه نحو و بر اساس چه معیاری بوده است؟ فرضیه: پاسخ نخستین به پرسش اصلی آن است که هرچند بنا به حکم اولی شرعی، هرگونه همکاری با حاکم جائر در حکومت حرام است، ولی در مواردی به خاطر بروز عناوین ثانویه و به تبع، به موجب حکم ثانوی، همکاری با این حکومتها از جمله در باب پذیرش منصب قضاوت مجاز است. یافتههای پژوهشی: آن چه در این خصوص به دست آمده، نشان میدهد که فقه سیاسی فقیهان متفاوت بوده و ایشان سیره عملی گوناگونی را در پیش گرفته و آرای متناقضی را ارائه دادهاند؛ به گونهای که رویه برخی از علمای امامیه بر پایه ادله و قواعد فقهی و نیز اغلب صاحبنظران اهل سنّت با تکیه بر مبانی شرعی خود مانند استحسان و قیاس، مبتنی بر تجویز امعان سلطان در محدوده مصالح عمومی بوده است. نتیجه گیری: به نظر میآید اگرچه ضرورت انطباق پذیری با شرایط روز، نیازمند بازنگری در فقه سیاسی میباشد، اما به اطلاق، هر نوع امعان با سلاطین جور از مجوز فقهی برخوردار نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
حکومت جائر؛ حوزه قضا؛ فقه سیاسی؛ مذاهب خمسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,029 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |