تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 48، آذر 1395، صفحه 141-160 اصل مقاله (485.12 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره یارمحمدی1؛ مهدی عرب زاده2؛ پروین کدیور3 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
3استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سهم عوامل هوش موفق، خرد وخلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونه ای به حجم 260 نفر (180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامههوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش موفق وخرد با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گامحاکی ازاین بود که17 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادیتوسط متغیرهای خرد وخلاقیت و 10درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش توسط هوش موفقتبیین شده است. در مجموع، یافتههای این پژوهش، بر اهمیت نقش خرد، خلاقیت و هوش موفق در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزانعادی و تیزهوش تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: هوش موفق؛ خرد؛ خلاقیت؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,205 |