تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,355 |
فراتحلیل رابطهی هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی در پایگاههای اطلاعاتی فارسی زبان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 10، شماره 40، اسفند 1396، صفحه 129-149 اصل مقاله (310.52 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیّدمحمّد سیّدکلان1؛ صادق ملکی آوارسین* 2؛ حسین نجفی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با توجه به اهمیت نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی، هدف پژوهش حاضر عبارت از فراتحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه میان هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی میباشد. این پژوهش با استفاده از تکنیک فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی را مشخص نموده است. جامعه آماری پژوهش را، کلیه تحقیقات انجام شده تا مورخ 20/4/1392 تشکیل میداد که براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، 16سند پژوهشی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. روش فراتحلیل استفاده شده در این تحقیق، رویکرد ترکیب هانتر و اشمیت بود که تفسیر نتایج آن مبتنی برمدل کوهنی انتخاب شده است. نتیجه تحقیق نیز نشان داد، رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی معنادار بود، چرا که میزان اندازه اثر رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی معادل 432/0 به دست آمد که براساس تفسیر کوهنی بالاتر از حد متوسط میباشد. در نتیجه، هوش هیجانی بالاتر ارتباط معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فراتحلیل؛ هوشهیجانی؛ پیشرفتتحصیلی؛ موفقیت تحصیلی؛ پایگاه اطلاعاتی فارسی زبان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه در هر نظام آموزشی پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان یکی از شاخصهای موفقیت در فعالیتهای تعلیم و تربیت است بطوری که که موفقیت و پیشرفت تحصیلی را یکی از ملاکهای کارایی درونی نظام آموزشی محسوب می کنند. بنابراین یکی از مسائل مهم در نظامهایآموزشی ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت تحصیلی است. امروزه با گذشت زمان، بزرگترین دغدغهی نظامهایآموزشی، پدیده "افتتحصیلی" بوده است که نقطهی مقابل آن در جهان "پیشرفت یا موفقیت تحصیلی" محسوب میشود. پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا به عبارت دیگر توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که به وسیله آزمون های استاندارد شده اندازهگیری می شود(سیف،1384). پیشرفتتحصیلی عموماً به دانش و مهارتهای آموختهشده یا اکتسابی فرد در موضوعاتآموزشگاهی اطلاق میشود(بوسری[1]،2000). این اصطلاح به معنای مقدار یادگیریآموزشگاهی و موفقیت تحصیلی فرد نیز آمده است(تمناییفر، صدیقی ارفعی و سلامی محمدآبادی، 1389). بنابراین آنچه که دانشآموزان در آموزشگاه فرا میگیرند و نتایجیادگیری آنها با ابزارهای خاصی مورد ارزشیابی قرار میگیرد؛ به همان نتایج قابلقبول در یادگیری افراد در طول سالتحصیلی، پیشرفتتحصیلی گویند. در حال حاضر دغدغه اصلی اغلب والدین و مسئولین آموزشی این است که چگونه و با چه اقداماتی به پیشرفت تحصیلی فرزندان و دانش آموزان و یا دانشجویان خود کمک کنند؟ تهیه انواع کتب کمک آموزشی،تدریس خصوصی ،شرکت در کلاسهای فوق برنامه و جبرانی ،حضور در کلاسهای کنکور وغیره مجموعه اقداماتی است که برای رفع این دغدغه ها مشاهده می شود ولی با این حال نتایج امتحانات نهایی نگران کننده است به عنوان مثال میانگین نمرات دانشآموزان در خرداد 1394 رشته ریاضی در کل کشور 13.23 و در تجربی 12.87 است و در انسانی 10.26 است یعنی بطور میانگین دانش آموزان 40 درصد از مطالب را یاد نگرفته اند . این که چرا این نتایج بدست آمده است ؟ در نگاه کلی می توان به دو دسته عوامل بیرونی و درونی اشاره کرد. از میان عوامل بیرونی میتوان به موقعیت یادگیری، مشارکت فراگیران در امر یادگیری، کتبدرسی، وسایل کمکآموزشی، روشتدریس و غیره اشاره کرد. همچنین عواملی مانند آمادگیفراگیر، هوشعمومی، استعداد، انگیزه، نیاز به پیشرفت، خودپنداره و ... را به عنوان عواملدرونی مطرح کرد(طالبزاده نوبریان و نوروزی، 1390). پس با این وجود، عوامل مختلفی میتواند در کسب این موفقیت تأثیرگذار باشد که یکی از آنها، عامل درونی مهم بنام "هوشهیجانی" است که در سالهای اخیر نظر محققان زیادی را به خود جلب نموده است. کاتن و ویکلوند[2](2005) بیان میکنند هر پژوهشی در خصوص تأثیر بالقوه هوشهیجانی بر عملکرد تحصیلی میتواند چارچوب خاصی را پیروی کند. در اساس، اهمیّت هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی زیاد معنادار گزارش شده است چراکه نتایج مطالعات حاکی از آن است. مطالعات زیادی اذعان دارند که عواملآموزشی و فردی با ماهیّت شناختی و اجتماعی دارای بیشترین تأثیر در زمینهی پیشرفتتحصیلی هستند(میگدلی، کاپلان، میدلتن و ماینر[3] ، 1998). کوخ ، جوریچ.ای[4] (2008) هوشهیجانی را در برنامهریزی کارهای مشاورهای و آموزشی مدرسه جهت تسهیل رشد مثبت در یادگیری، اثربخش دانسته است. برای مدتی بیش از یکصدسال بهره هوشی(IQ) به عنوان معیاری برای سنجش هوش فردی محسوب میشد. آزمون بهرههوشی تنها شاخصی بود که نشان دهندهی توانائی یادگیری فردی به شمار می رفت، که در سالهای اخیر مورد بحث و چالش محافل علمی قرار گرفت(آقایار و شریفی درآمدی، 1386). در حالت کنونی نیز از نظر متخصصان روانشناسی، بهرههوشی تنها 4درصد از سهم موفقیت در دنیای واقعی را به خود اختصاص میدهد(گلمن[5] ،1998). اما، امروزه هوشهیجانی به عنوان مؤلفهای قابل قبول در عرصهی یادگیری، توانسته است در توسعه و رشد یادگیری افراد مثمر ثمر واقع شود. برای همین بسیاری از محققان، تواناییهای هیجانی و عاطفی افراد را در امر یادگیری تأیید نمودهاند(چرنیس[6]، 2002). نتایج بسیاری از تحقیقات نیز نشان داده است که هوشهیجانی بیش از ضریب هوشی در موفقیت، زندگی و تحصیل افراد نقش ایفاء میکند(گلمن، 1995؛ پارکر، سامرفیلد، حاقان و ماجسکی[7]، 2004). هوشهیجانی، امروزه اصطلاح فراگیری است که مجموعه گستردهای از مهارتها و خصوصیات فردی را در بر گرفته و به آن دسته از مهارت های درون فردی و بین فردی اطلاق میگردد که فراتر از حوزه مشخصی از دانش های پیشین، چون هوشبهر و ... سبقت گرفته است(سیدکلان، صوری و ملکی آوارسین، 1391). بنابر این میتوان اذعان نمود که هوشهیجانی در عصر جدید، بیش از هوشبهر در موفقیت افراد (تحصیلی و شغلی) میتواند نقش داشته باشد. در پاسخ به سئوال اینکه هوشهیجانی چیست؟ افراد زیادی به تعریف این مفهوم پرداختهاند. در سال1990 پیتر سالووی و مایر اصطلاح هوشهیجانی را به عنوان شکلی از هوشاجتماعی که شامل توانایی در کنترل احساسات و عواطف ِخود و دیگران و توانایی تمایز قائلشدن بین آنها و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمایی برای فکر و عمل فرد به کار بردند(چرنیس، 2001). دیگران نیز هر کدام در مفهوم سازی این سازه تلاش زیادی نمودهاند که در حالتکلی، هوشهیجانی را استفاده هوشمندانه از عواطف میدانند که میتواند افراد را در اتخاذ تصمیمگیریهای مناسب زندگی یاری رساند(ویسینگر[8]، 1998؛ کی ـ یراستد[9]، 1999؛ مایر، سالوی و کارسو[10]، 2000 ؛ هین[11]، 2004؛ مایکولاجسک، پتریدج، کامنز و لوماینت[12]، 2009 ). به رغم تحقیقات فراوانی که در زمینهی هوشهیجانی صورت گرفته، هنوز هم در مورد هوشهیجانی و اجزاء تشکیلدهندة آن توافقنظری حاصل نشده و اگر به ادبیات موجود در این زمینه رجوع شود میتوان ملاحظه کرد که دانشمندان مختلف از جمله سالووی و مایر (اکبرزاده، 1383؛ خائف الهی و دوستار، 1382) گُلمن (1995و 1998) بارـ آن[13]، وی سینگر (1998) هر کدام اجزای هوشهیجانی را به صورتی متفاوت، موردنظر قرار دادهاند. مایر و همکارانش مدلهای هوشهیجانی را به دو دسته کلی تقسیم کردهاند: الف) مدل توانایی ب) مدل ترکیبی (مایر و همکاران، 2000). در مدل توانایی، مایر و سالووی (1993-1990) هوشهیجانی را نوعی هوشاجتماعی دانسته و در پنج حیطة خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، هوشیاری اجتماعی و تنظیم روابط خلاصه شده است و در مدل ترکیبی نیز میتوان به مدلهای بار ـ آن (1997) و مدل گُلمن (1995 و 1998) اشاره کرد که هوشهیجانی مجموعهی تواناییها، قابلیتها و مهارتهایی است که فرد برای سازگاری مؤثر با محیط و بدست آوردن موفقیت در زندگی محسوب میگردد(بار ـ آن و پارکر[14]، 2000). به هر حال، علارغم توجه محققان به مدلهای هوشهیجانی در تحقیقات خویش، اکثر آنها به این سازه بدینگونه مینگرند که این سازه بیش از هوششناختی میتواند در زندگی و موفقیتهای افراد به کار آید. از نظر گلمن(1995) هوششناختی تنها 20 درصد پیشرفتتحصیلی را پیشبینی میکند و مابقی آن یعنی 80 درصد آن از طریق هوشهیجانی قابلتوجیه است. پژوهشهای بسیاری در خارج از کشور به اهمیّت قابلیتهای هوشهیجانی در پیشرفتتحصیلی تأکید ورزیدهاند؛ بطوری که رابطه آن مثبت و معنادار گزارش شده است(بطور مثال: بارکت[15] و همکاران، 2003؛ ماجسکی[16] و همکاران، 2004؛ پارکر[17] و دیگران،2004؛ پارکر، سامورفلت[18] و همکاران،2004؛ مارکوز و همکاران[19]، 2006؛ ادیمو[20]،2007؛ ورنون و همکاران، 2008؛ مک کن و همکاران[21]، 2011). کواتر[22] و همکاران وی(2012) نیز اثر مدل شایستگیهای هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی را مثبت و مستقیم برآورد کردهاند. همچنین در گزارش پیتون و همکاران[23](2008) آمده است پژوهشهای انجامیافته در خصوص تأثیر هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی نشان میدهد که یادگیری عاطفی و اجتماعی، پیشرفتتحصیلی دانشآموزان را بهبود میبخشد. علاوه بر آن محققان ایرانی نیز به اهمیّت و نقش هوشهیجانی در پیشرفت و موفقیتتحصیلی اذعان نمودهاند که بطور مثال میتوان بر تحقیقات امینی، تمناییفر و سجادیراد (1388)، پیشقدم و قنسولی (1387)، بشارت، شالچی و شمسیپور (1385)، نوبریان و نوروزی (1390)، چینیپرداز، غفوریانبروجردنیا، پاسالار، شیرویخوزانی و کشاورز (1390)، طالبزاده و نوروزی(1390)، نورعلی و عابدین (1389)، حنیفی و جویباری(1389)، لعلیفاز و عسگری(1387)، تمناییفر و همکاران(1389)، خلیلیآذر (1386)، فرمهینیفراهانی، عبدالملکی و رشیدی (1387)، لطفیعظیمی (1385)، نیکوگفتار (1388)، اکبری و آقایوسفی (1389)، شیخالاسلامی و احمدی (1390)، نورعلی و عابدین (1390) و شریفی، گنجی، هاشمیان و نجفیزند (1390) اشاره کرد که همگی بر رابطهی معنادار هوشهیجانی با متغیر پیشرفتتحصیلی اتفاق نظر دارند. بنابراین میتوان ادعا نمود که هوشهیجانی به عنوان یکی از سازههای مهم در پیشرفت و موفقیت تحصیلی(مایر و سالوی، 1990) نقش بسزایی در نظام تعلیم و تربیت دارد. شناخت این سازه از چند بعد اهمیّت دارد:1- از لحاظ نظری و پرداختن به آن در حوزه عمل، موجب گسترش و توسعه دامنه این علم خواهد شد. 2- از لحاظ کاربردی، آموزش هوشهیجانی میتواند در کیفیتبخشی پیشرفت و عملکردتحصیلی افراد مثمر ثمر واقع شود. با توجه به یافتههای تحقیقاتی فوق و نتایج حاصل از آنها در خصوص رابطهی بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی، به نظر میرسد که انجام یک فراتحلیل، به روشن ساختن مقدار واقعی رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی کمک نماید. بنابر این، پژوهش حاضر بر آنست تا با استفاده از الگویپژوهشی فراتحلیل، میزان رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی را با توجه به رویکرد مدل کوهن مورد بررسی قرار دهد. از این رو باید گفت، فراتحلیل[24] وسیلهای است برای ترکیب کمی اطلاعات حاصل از چند تحقیق و در نتیجه، کشف روابط تازهای که از مطالعات جداگانه و انفرادی قابل حصول نیست(حاتمی، 1385). به عبارتی، فراتحلیل میتواند گزارشهای گوناگون و متنوع پژوهشی، نوشتههای بلاتکلیف و بدون استفاده آرشیو کتابخانهها، مراکز پژوهشی سازمانها و دستگاهها را از سرگردانی نجات دهد. در این امر نیز تردید نیست که ترکیب نتایج و استفاده از پژوهشهای انجام شده پیشین (به عنوان واحد تحلیل) برای به دست آوردن یک تصویر کلی و بدون ابهام از یک موضوع پژوهشی، به مراتب مفیدتر و مؤثرتر از تعریف طرحهای پژوهشی جدید در آن موضوع است (هومن، 1387). با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق در باب متغیر هوشهیجانی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی، محققین زیادی به این موضوع پرداختند. مهمترین شاخصی که این پژوهشها به دست میدهند، تنها معنادار بودن آزمونها است، درحالی که این آزمونهای معناداری، هیچگونه اطلاعاتی درباره میزان رابطه و تاثیرمتغییر مستقل بر متغییر وابسته به دست نمی دهند. بنابراین اجرای فراتحلیل میتواند اطلاعات دقیقتر و مؤثرتری از میزان رابطه و تأثیر هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی ارایه نماید. بنابراین، با توجه به مباحث بالا، این تحقیق در پی پاسخ به سوالات زیر است: 1ـ آیا هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی تأثیر دارد؟ 2ـ اندازه اثر هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی چقدر است؟
روش پژوهش در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب وخلاصه نمودن یافته های پژوهشی با موضوع رابطه بین متغیرهای هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی استفاده شده است. ابتدا با استفاده از کلید واژه های هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی و فراتحلیل در بانک های اطلاعات نشریات فارسی زبان کشور (موتور جستجوی Google، سایت های علمی معتبر فارسی زبان ایرانی همچون؛ Magiran.com، Irandoc.ir ، Sid.ir و ...)، تمام مقالههای منتشر شده که به نحوی به بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در ایران پرداختهاند، گردآوری شدند. در مجموع از 104 مقاله یا پژوهشی که در فاصله سال های 1385 تا 1392 انجام شده بودند، 16 مطالعه(حجم نمونه 4035) با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند ملاک ورود به فراتحلیل را داشتند. از آنجایی که تحقیق حاضر از نوع فرا تحلیل می باشد؛ لذا شیوه اصلی در فراتحلیل نیز، ترکیب نتایج است(عریضی، عابدی و احمدیفروشانی ،1392) که معمولاً پس از تبدیل آمارهها به شاخص r و برآورد اندازه اثر مورد استفاده قرار میگیرد(هومن،1387). به منظور انتخاب پژوهشهای اولیه ملاکهای ذیل تعیین شد: 1. پژوهشهای تجربی و نیمهتجربی که در آنها نتایج هر دو گروه آزمایش و گواه محاسبه شده بود، انتخاب و پژوهشهایی که دادههای ناکافی برای محاسبه اندازه اثر داشتند کنار گذاشته شدند. 2. مقالاتی که شامل نتایج یکسان یا قابل قیاس بودند، انتخاب شدند. مطالعاتی که از آزمونهای مختلفی برای نتایج پژوهش خویش استفاده کرده بودند، کنار گذاشته شدند. به منظور انتخاب پژوهشهای اولیه ابتدا کلیدواژههای معتبر بر اساس پیشینهی پژوهش به منظور استفاده در جستجوی اولیه تعیین شدند. برای این فراتحلیل کلیدواژهها برای متغیر مستقل عبارت از ؛ هوش هیجانی، هوش عاطفی بودند و برای متغیر وابسته؛ پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی موردنظر بود که شرایط لازم را برای ورود به فراتحلیل کسب میکرد. در این پژوهش ضریب همبستگی به عنوان برآورد کننده اندازه اثر در هر مطالعه انتخاب شد. پس از ورود داده ها به نرم افزار و تحلیل حساسیت، اندازه اثر ترکیبی متغیرها در دو مدل ثابت و تصادفی محاسبه گردید. بعلاوه جهت بررسی سوگیری انتشار از نمودار قیفی استفاده شده است. برای تفسیر نتایج نیز از نظام تفسیری کوهن[25] (1988) استفاده گردید. همچنین از نرم افزار جامع فراتحلیل ویرایش2 ([26]CMA ) و به روش ترکیب اندازه اثر برای تحلیل نهایی استفاده شد. قبل از تجزیه استنباطی داده ها، ابتدا به توصیف داده های مربوط به روش های آماری به کار رفته در زمینه بررسی رابطه بین هوشهیجانی با پیشرفتتحصیلی پرداخته شده است(جدول 1).
جدول 1. وضعیت فراوانی نمونهها براساس روش آماری مورد استفاده Table 1 Frequency of Samples Based on the Statistical Method Used
نتایج به دست آمده از جدول 1 نشان میدهد در تحقیقات مربوط به هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بیشتر استفاده شده است. اما برای دریافت اطلاعات دقیقتری از پژوهشهای برگزیده به عنوان نمونه پژوهش لازم بود تا این اطلاعات در یک وضعیت مقایسهای در قالب چک لیست فراتحلیل ارایه گردد(جدول 2)
جدول 2. خلاصه اطلاعات مربوط به پژوهشهای نمونه Table 2 summarizes the information about the research sample
یافتهها یکی از موضوعات مورد توجه در هر فراتحلیل، ارزیابی سوگیری انتشار است. منظور از سوگیری انتشار این است که یک فراتحلیل شامل تمام مطالعات انجام شده در مورد موضوع مورد بررسی نیست؛ ممکن است برخی از مطالعات به دلایل مختلف منتشر نشده باشد یا حداقل در مجلات نمایه سازی نشده باشد. زمانی که سوگیری انتشار وجود دارد، نتایج فراتحلیل تحت تأثیر قرار گرفته و برآوردهای نهایی حاصل از آن دارای تورش و خطا خواهد بود. پس لازم است سوگیری انتشار در گام های اولیه یک فراتحلیل شناسایی و تصحیح شود تا اعتبار نتایج افزایش یابد. از لحاظ تفسیری در نمودارهای فانل یا قیفی شکل، مطالعاتی که خطای استاندارد پایین دارند و در بالای قیف جمع می شوند، دارای سوگیری انتشار نیستند. اما هر چه مطالعات به سمت پایین قیف کشیده می شوند، خطای استاندارد آنها بالا می رود و سوگیری انتشارشان افزایش می یابد. بنابراین با توجه به شکل 1 (نمودار قیفی پژوهش حاضر) از آنجا که متغیرهای مطالعات در بالای نمودار جمع شده است بر عدم وجود سوگیری انتشار صحه می گذارد.
شکل1. نمودار قیفی خطای استاندارد توسطZ فیشر Figure 1. Funnel Plot of Standard Error by Fisher Z
سؤالاول: آیا مبتنی بر فراتحلیل پژوهشهای گزارش شده در زمینه رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی، میتوان در مورد تأثیر و رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی تصمیمگیریکرد؟ برای پاسخ به این سوال، از روش ترکیب اندازههای اثر استفاده شده است. به همین دلیل، ابتدا به برآورد اندازه اثر تفکیکی پژوهشهای گزارش شده پرداخته و سپس به اثرات ترکیبی ثابت و تصادفی کلی پرداخته شده است(جدول3).
جدول 3. اطلاعات مربوط به انجام فراتحلیل بر روی پژوهشهای نمونه Table 3 Information on the Meta-analysis Performed on Sample Surveys
جدول 3 نشان میدهد که ردیف های 2، 5 و 12 از 16 پژوهش انتخاب شده، دارای سطح معناداری بزرگتر از 05/0 بوده و در نتیجه غیرمعنادار هستند و بقیه با اطمینان 95 درصد معنادار میباشند. همچنین، ردیف های 6 و 7 به ترتیب دارای کوچکترین و بزرگترین مقدار اندازه اثر میباشند. در ضمن هم اثرات ثابت و هم اثرات تصادفی در سطح 05/0 نیز معنادار میباشد و اندازهاثر ترکیبی همان مقدار 0.432 در نظر گرفته شد. در کل نمودار 2 ، فاصله اطمینانهای 95/0 مربوط به 16 اندازهاثر محاسبه شده با استفاده از نمودار بیشهای[27] ارائه شده است. همانطور که در نمودار شمارۀ 2 مشاهده میشود بهجز مطالعات شمارههای 2، 5 و 12 اندازهاثر سایر مطالعات مورد بررسی در سطوح 95/0 معنادار هستند و میانگین اندازهاثر کلی تمام 16 مطالعه در هر مدل ثابت و تصادفی در سطح 01/0 معنادار است. قسمت پررنگ پایین نمودار مربوط به اندازهاثر ترکیبی میباشد. همچنین از این نمودار مشخص است، اندازهاثرهایی که فاصله اطمینان آنها وارد نیمه منفی نمودار شدهاند از لحاظ آماری معنادار نیستند که شامل 3 اندازهاثر میباشد.
نمودار2. فاصله اطمینان اندازهاثرهای متغیر هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی Figure 2. The Confidence Interval of Effect size of Emotional Intelligence & Academic Achievement
سؤالدوم: بر اساس روش فراتحلیل، میزان اندازه اثر هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی چقدر است؟ به عبارتی، هوشهیجانی چه قدر پیشرفتتحصیلی را تبیین میکند؟
جدول 4. فراتحلیل رابطه بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی Table 4 Meta-analysis of the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement
بر اساس جدول 4 میانگین اندازه اثر هوشهیجانی(اثرات ترکیب تصادفی) بر پیشرفتتحصیلی در نمونه مورد بررسی معادل 432/0 میباشد. چون این اندازۀ برآورد شده در محدوده فاصله اطمینان(432/0 در بین 324/0 تا 641/0) میباشد، لذا رابطه بین هوشهیجانی بر پیشرفتتحصیلی تأیید میشود. ولی آزمون همگنی این آزمون دارای مقادیر معنادار نیست. یعنی؛ میان اندازههای اثر به دستآمده تفاوت معناداری وجود دارد و این به معنای ناهمگون بودن اندازه اثرهای بهدست آمده است. این ناهمگونی یافتهها نشان از وجود متغیری تعدیل کننده نیز دارد که نتایج بررسی روی متغیرهای بهدست آمده را تحتتأثیر قرار داده است. اما در تحقیق حاضر با توجه به اینکه ویژگیهای نمونههای آماری مطالعات مورد نظر کاملاً تفکیک شده و شفاف نبود، امکان تقسیم مطالعات به زیرگروهها بر اساس متغیرهای تعدیلگر وجود نداشت. بنا بر این، محققین در شناسایی متغیرهای تعدیلکننده با محدودیت مواجه شدند. در نهایت برای بررسی دقیقتر مطابق با جدول 5، از جدول اندازه اثر کوهن برای تفسیر اندازه اثر استفاده شده است. جدول 5. تفسیر برآورد اندازه اثر بر اساس جدول اندازه اثر کوهن Table 5 The Interpretation of Effect size Estimates Eased on Cohen
بر اساس جدول5، اندازه اثر محاسبهشده مبتنی بر اندازه اثر، d کوهن ، تقریباً بالاتر از حد متوسط میباشد. با این تفسیر، میتوان گفت بین هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی رابطه معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری این فراتحلیل با هدف تعیین اندازه اثر ترکیبی رابطهی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی انجام گرفت. نتایج نشان داد که اندازهی اثر ترکیبی کلی هوش هیجانی بر روی پیشرفت تحصیلی برای مدل اثرات ثابت برابر با 432/0 و برای مدل اثرات تصادفی برابر با 432/0 است. بر طبق معیار کوهن(1988) اندازه اثر ترکیبی مدل اثرات تصادفی که برابر (432/0) به دست آمد یک اندازه اثر متوسط به بالا محسوب میگردد. یافته های این فراتحلیل تأییدی بر برخی از پژوهش های قبلی از جمله پژوهش های امینی و همکاران (1388)، پیشقدم و قنسولی(1387)، بشارت و همکاران (1385)، نوبریان و نوروزی(1390)، چینیپرداز و همکاران(1390)، طالبزاده و نوروزی(1390)، نورعلی و عابدین(1389)، حنیفی و جویباری(1389)، لعلیفاز و عسگری(1387)، تمناییفر و همکاران(1389)، فرمهینیفراهانی و همکاران(1387)، لطفیعظیمی(1385)، نیکوگفتار(1388)، شیخالاسلامی و احمدی(1390)، نورعلی و عابدین(1390) و است، اما با پژوهش های شریفی و همکاران(1390)، اکبری و آقایوسفی(1389) و خلیلیآذر(1386) ناهمسو است. به عبارت دیگر، هوش هیجانی نقش زیادی را در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی افراد باز می نماید. با این بیان میتوان گفت؛ هوشهیجانی به عنوان یک عاملِ روانشناختی و مهم با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری دارد. چراکه هوشهیجانی به عنوان مؤلفهای قابل قبول در عرصهی یادگیری، توانسته است در رشد و توسعه یادگیری افراد مؤثر واقع شود و با توجه به اندازه اثر(432/0)، میتوان به صراحت گفت که با افزایش قابلیت هوشهیجانی در دانشآموزان و آموزش به موقع آن در کلاسهایدرس، شاهد موفقیتهایتحصیلی بیشتر گردید و علاوه بر این میتوان از برنامه های هوشهیجانی جهت ارتقاء یادگیری در مدارس جهت تحصیل سایر مهارت های آموزشی بهره برد. اگرچه انجام آزمونهای مختلف در زمینه سنجش اندازۀ اثر، سوگیری انتشار و آزمون همگنی نشان از دقت و صحت یافتههای این پژوهش دارد، اما وجود متغیرهای تعدیل کننده به عنوان یکی از یافتههای این پژوهش محسوب میشود که پژوهش حاضر با توجه به اطلاعات ناکافی به دست آمده از پژوهشهای پیشین، موفق به شناسایی آن نشده است. بنابراین، شناسایی متغیرهای تعدیل کننده اگرچه یکی از اهداف پژوهش حاضر نیست، اما می تواند یکی از محدودیت های ذاتی این پژوهش به حساب آید که پژوهشگران آتی می توانند نسبت به شناسایی این دسته از متغیرهای در تحقیقات خویش اقدام نمایند. از محدودیتهای دیگر این پژوهش، نبود اسناد پژوهشی با شیوه فراتحلیل در این حوزه در داخل کشور بود که محققان را در مقایسه نتایج به دست آمده در تنگنا قرار داد و از آنجا که این تحقیق جزو سودمندترین تحقیقات در حیطه فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی است، میتواند در جهت تعمیمپذیری بیشتر مورد توجه دیگران قرار گیرد؛ در هر حال جامعه آماری مدنظر این پژوهش به لحاظ دانشآموزمحور بودن میتواند بسیار مفید واقع شود و در تعمیمپذیری نتایج آن در آموزش و پرورش کشور مؤثر واقع شود. نهایتاً باید اذعان کرد که در این فراتحلیل سعی شد تا با یکپارچه کردن میزان اندازه اثر، رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی بررسی گردد. اما تنها یک بررسی در این رابطه کافی نبوده و لازم است که این پژوهش در سایر کشورها و نظامهای آموزشی و با استفاده از ابزارهایی به غیر از پرسشنامه و ترجیحاً به صورت کیفی نیز صورت گیرد، و نتایج آنها با نتایج بدست آمده در این تحقیق مقایسه شود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آقایار، سیروس و شریفیدرآمدی، پرویز (1386). هوشهیجانی کاربرد هوش درقلمرو هیجان، (چاپ دوم). انتشارات سپاهان اصفهان. اکبرزاده، نسرین (1383). هوشهیجانی، دیدگاه سالووی و دیگران. تهران: انتشارات فارابی. اکبری، مهرداد و آقایوسفی، علیرضا (1389). رابطه بین هوشسیال، ابعاد شخصیت و هوشهیجانی با موفقیتتحصیلی دانشآموزان مقطع دبیرستان. فصلنامه روانشناسیکاربردی، 4-2(14)،57-44. بشارت، محمدعلی؛ شالچی، بهزاد و شمسیپور، حمید (1385). بررسی رابطهی هوشهیجانی با موفقیتتحصیلی دانشآموزان،اندیشههای نوین تربیتی، 2(3 و 4)، 84-73. پیشقدم، رضا و قنسولی، بهزاد (1387). نقش هوشهیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیتتحصیلی. پژوهش زبانهای خارجی، 43، 54-41. تمناییفر، محمدرضا؛ صدیقی ارفعی، فریبرز و سلامیمحمدآبادی، فاطمه (1389). رابطهی هوشهیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 56، 113-99. جمالی پاقلعه، سمیه؛ عابدی، احمد؛ آقایی، الهام و زارع، راضیه (1389). فراتحلیل جامع رابطه هوشهیجانی و سلامت روان.فصلنامهی علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، 4(3 و4)، 31-21. چینیپرداز، زهرا؛ غفوریان بروجردنیا، مهری؛ پاسالار، پروین؛ شیرویخوزانی، ابوالفضل و کشاورز، عاطفه (1390). بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کار آموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال ۸۸-۸۶. گامهای توسعه در آموزش پزشکی. ۸ (۲) :۱۶۷-۱۷۲ حاتمی، جواد (1385). فراتحلیل، روشی مغفول در ارزیابی پژوهشهای قلمرو برنامهریزی درسی در ایران، تهران: انتشارات سمت. حدادیکوهسار، علیاکبر (1388). رابطه مولفه های هوشهیجانی با سلامت روانشناختی و موفقیتتحصیلی: نقش تعدیل کنندگی جنس، دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 22، 118-99. حنیفی، فریبا و جویباری، آزیتا (1389). بررسی رابطه هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران، فصلنامهی علمی – پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، ، 44-29. خائفالهی، احمدعلی و دوستار، محمد (1382). ابعاد هوشهیجانی، مدیریت و توسعه، ماهنامهی تدبیر، 18، 52-62. خلیلیآذر، هایده (1386). مقایسه هوشهیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی و رابطه آن با پیشرفتتحصیلی، دانش و پژوهش در علومتربیتی، دانشگاهآزاداسلامی واحدخوراسگان،14، 124-107. سیدکلان، میرمحمد؛ صوری، صداقت و ملکیآوارسین، صادق (1391). بررسی رابطه بین هوشهیجانی و یادگیریسازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستانهایمغان،فصلنامهی رهبری و مدیریتآموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 6(4)، 60-45. سیف، علیاکبر (1384). اندازهگیریسنجشوارزشیابیآموزشی، (چاپ هفتم ویرایش سوم). تهران: نشر دوران. شریفی، نسترن؛ گنجی، حمزه؛ هاشمیان، کیانوش و نجفیزند، جعفر(1390). مقایسه سهم هوششناختی، خلاقیت و هوشهیجانی در پیش بینی پیشرفتتحصیلی دانشآموزان و دانشجویان در سطوح مختلفتحصیلی، فصلنامهی تازههای روانشناسیصنعتی/سازمانی، 2(6)، 29-17. شیخالاسلامی، راضیه و احمدی، ساره (1390). رابطه هوشهیجانی و رضایت از تحصیل در دانشآموزان، مجلهی علوم رفتاری، 5(2)، 135-142. طالبزاده نوبریان، محسن؛ ابولقاسمی، محمود؛ عشورینژاد، فاطمه و موسوی، سیدحسین (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیریخودتنظیمی و موفقیتتحصیلی دانشجویان. روشها و مدلهای روانشناختی، 1(4)، 80-65. طالبزاده نوبریان، محسن و نوروزی، عباسعلی (1390). رابطهی بین هوشهیجانی و آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامهی علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریتآموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، 2(2)، 22-1. عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد و احمدیفروشانی، سیدحبیباله (1392). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر میزان اضطراب امتحان در ایران باروش روزنتال و رابین.مجلهی روانشناسی مدرسه، 2(2)، 118 -99. فرمهینیفراهانی، محسن؛ عبدالملکی، جمال و رشیدی، زهرا (1387). بررسی رابطه هوشهیجانی، یادگیریخودتنظیمی و ساختارهدف با پیشرفتتحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه. دوماهنامه علمی– پژوهشی دانشگاه شاهد، 1(30)، 97-85. لطفیعظیمی، افسانه (1385). رابطه هوشهیجانی و پیشرفتتحصیلی. مجلهی روانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن،1(2)، 82-76. لعلیفاز، احمد و عسگری، عباس (1387). توان پیشبینی هوشهیجانی و متغیرهای جمعیتشناختی در پیشرفتتحصیلی دانشآموزان تیزهوش. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 9(1)، 181-167. نیکوگفتار، منصوره (1388). آموزش هوشهیجانی، ناگویی خلقی، سلامتعمومی و پیشرفتتحصیلی. فصلنامهی روانشناسان ایرانی، 5(19)، 198-187. نورعلی، زهره و عابدین، علیرضا (1389). مقایسهی متغیرهای هوشهیجانی و راهبردهای مقابلهای در موفقیت و عدم موفقیت در آزمون سراسری. فصلنامهی مطالعات روانشناسیتربیتی، 7(11)، 124-109. هومن، حیدرعلی (1387). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش عملی. تهران: انتشارات سمت. Adeyemo, D. A. (2007). Moderating influence of Emotional intelligence on the link between academic self-efficacy and achievement of University students. Psychology and Developing Societies, 19(2), 199-213.
Aghayar, S., & Sharifi daramadi, P. (2007). Emotional Intelligence «application realm of emotional intelligence» (2 ed.). Esfahan: Sepahan Press [In Persian].
Akbarzadeh, N. (2004). Emotional intelligence, vision of Salovey and others. Farabi Publications [In Persian].
Akbari, M., & Aghayousefi, A. R. (2010). The relationship between fluid intelligence, personality dimensions and emotional intelligence and academic achievement of high school students. Journal of Applied Psychology, 4- 2 (14), 44-57 [In Persian].
Areizi, H., Abedi, A., & Ahmadi Forooshany, S. H. (2013). Applying Rosenthal and Robin's method to meta-analysis of the effectiveness of psychological interventions on the rate of test anxiety in Iran. Journal of School Psychology, 2(1), 127-133 [In Persian].
Bar-On, R., & Parker, J. D. A. (2000). The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. San Francisco, Calif: Jossey-Bass.
Besharat, M. A., Shalchi, B., & Shamsi Pour, H. (2006). The relationship between emotional intelligence and academic achievement. New Ideas in Education, 2(3), 73 – 84 [In Persian].
Brackett, M. A., Mayer, J. D., & Warner, R. M. (2003). Emotional intelligence and its relation to everyday behavior. Personality and Individual Differences, 36,1387–1402.
Busari, A. O. (2000). Stress inoculation training and Self-statements monitoring techniques on the reduction of. test anxiety among adolescent underachievers in Ibadan metropolis Nigeria. (Unpublished Ph. D. thesis), university of Ibadan.
Cherniss, C. (2002). The Business Case for Emotional Intelligence, Rutgers University, 2002, www.einconsortium.org Ciarrochi, Joseph. Forgas, Joseph. D. Mayer, John, Emotional Intelligence in Everyday's Life, 2001, Philadelphia, PA: Psychology press.
Cherniss, C. (2001). Emotional Intelligence and Organizational Effectiveness. Annual Meeting of society for Industrial and organizational Psychology New. Chapter one. LA, Aprill 15.
Chinipardaz, Z., Ghafourian Boroujerdni, M., Pasalar, P., Shiravy khozany, A., & Keshavarz, A. (2012). Investigation of Emotional Intelligence and Its Relationship with Academic Achievement in Medical Students of Tehran University of Medical Sciences in 2008-2009. Strides in Devlopment of Medical Education, 8 (2),167-172 [In Persian].
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for theBehavioral Sciences (Seconded). Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum Associates.
Cotton, K., & Wikelund, K. (2005). Parent involvement in education. Available at: http:/www.nwrel.org/.
Farmahini Faraha, M., Rashidi, Z., & Abdolmaleki, J. (2008). An Investigation of the Effect of Emotional Intelligence, Self- Regulation Learning and Classroom Goal Orientation on Educational Progress of the Male Students of the First Year of High School in Qorve. TLR, 1(30), 85-98 [In Persian].
Golman, D. (1995). Emotional Intelligence, New York. Bantam Books.
Golman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Book.
Haddadi, kuhsar, A. (2009). The relationship between emotional intelligence and mental health and academic success: Moderating Role of Gender. Science and Research in Education - Curriculum, Islamic Azad University, 22, 99-118 [In Persian].
Hanifi, F., & Juybari, A. (2009). A study on the relationship between emotional intelligence and academic achievements of high school students of Tehran. Scientific–Reserch Journal of Educational Management Research, 5, 29-44 [In Persian].
Hatami, J. (2006). Meta-analysis a neglelected method to evaluate the research in curriculum development in Iran. Tehran: samt Publisher [In Persian].
Hein, S. )2004(. Short definition of emotional intelligence. Emotional Intelligence, Homepage.
Houman, H. A. (2009). Practical guide of meta-analysis in scientific research. Tehran: SAMT Publications [In Persian].
Jamali Pagaleh, S., Abedi, A., Agaye, A. & Zare, R. (2010). Comprehensive meta-analysis of emotional intelligence and mental health. Mental Health Journal of Research, 4(3 & 4), 21-31 [In Persian].
Khaef, Elahi, A., & Doustar, M. (2003). Dimensions of emotional intelligence. Management and Development. Tadbir Monthly, 18, 52-63 [In Persian].
Khalil-azar, H. (2007). Comparing Emotional Intelligence of Gifted and Normal Students and its Effects on Educational Progress. Danesh va Pazhouhesh in Educational Science, 4(14), 107-124 [In persian].
Kierstead, J. (1999). Human resource management trends and issues: Emotional intelligence (EI) in the workplace. Research Directorate, Policy Research and Communications Branch, Public Service Commission Branch, Public Service Commission of Canada.
Lalifaz, A., & Asgari, A. (2008). The predictive power of Emotional Intelligence and Demographic Variables in Gifted Students Academic Achievement. Psychology and Education Studies of Mashhad University, 9(1), 167-181 [In Persian].
Lotfi Azimi, A. (2007). The relationship between Emotional Intelligence and Academic Progress. Journal of Applied Psychology, Islamic Azad University Branch, 1 (2), 76-82 [In Persian].
MacCann, C., Fogarty Gerard, J., Zeidner, M., & Roberts Richard D. (2011). Coping mediates the relationship between emotional intelligence (EI) and academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 36(1), 60-70.
Marquez, P. G., Martin, R.P., & Bracket, M. A. (2006). Relating emotional intelligence tosocial competence and academic achievement in high school students. Psichotema, 18(l), 18-23.
Mayer, J. D., Salovey, P. & Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. In R.J. Sternberg (Ed.) Handbook of human intelligence, (pp. 396-420) New York: Cambridge University Press.
Mikolajczak, M., Petrides, K. V., Coumans, N., & Luminet, O. (2009). The moderating effect of trait emotional intelligence on mood deterioration following laboratory- induced stress. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9, 455–477.
Migdely. C., Kaplan, A., Middleton, M., & Meaner. M. L. (1998). The development and valida tion of scales assessing student's achievement goall arienta tion. Contemporary Edacational Psychology, 23, 113 –131.
Nikoogoftar, M., (2008). Emotional intelligence training, alexithymia, general health and academic achievement. Iranian Journal of Psychology, 5(19), 187-198 [In Persian].
Nourali, Z., & Abedin, A. (2010). Comparing the Variables of Emotional Intelligence and Coping Strategies in University Entrance Examination Success and Failure. Journal of Educational Psychology Studies,7(11),109-124 [In Persian].
Talebzade, M., Abolghasemi, M., Ashore, Nejad, F., & Mosavi H. (2011). Structural relationship between self-concept, self-regulated learning and academic achievement of students. Psychological Methods & Models, 1(4), 65–80 [In Persian].
Talebzadeh Nobarian, M., & Norouzi, A. A. (2011). The relationship between emotional intelligence and metacognitive awareness of reading strategies with the academic performance of students of education. Journal of Science Research New Approach, Manag Islam Azad Univ Shiraz, 2(2), 1-22 [In Persian].
Tamannaifar, M. R., Sedighi Arfai, F., & Salami Mohammadabadi, F. (2010). Correlation between emotional intelligence, self-concept and self-esteem with academic achievement. Education Strategy Med Science, 3(3), 121-126 [In Persian].
Pishghadam, R., & Ghonsooly, B. (2008). A quantitative analysis of the relationship between emotional intelligence and foreign language learning. Foreign Language Study, 43(1), 41-56 [In Persian].
Parker, J. D. A., Creque Sr., Ronald E., Barnhart, David L., Harris, Jan I., Majeski, Sarah A.; Wood, Laura M., Bond, Barbara J., Hogan, Marjorie J. (2004). Academic achievement in high school: Does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37(7), 1321-1330.
Parker, J. D.A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J., & Majeski, S. A. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36(1), 163–172.
Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B., & Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Qualter, P., Gardner, K. J., Pope, D., Hutchinson, J. M., & Whiteley, H. E. (2012). Ability emotional intelligence, trait emotional intelligence, and academic success in British secondary schools: A 5-year longitudinal study. Learning and Individual Differences, 22, 83-91.
Seyyed kalan, M. S., Suri, S., & Maleki Avarsin, S. (2012). The relationship between emotional intelligence and organizational learning of the staff in the education departments of Moghan. Journal of Leadership and Educational Administration, 4, 45-60 [In Persian].
Sharifi, N., Ganji, H., Hashemiyan, K., & Najafi Zand, J. (2011). A comparison of the proportion of the cognitive intelligence, creativity, and emotional intelligence in predicting the academic achievement at different educational stages. Journal of Modern Industrial/Organization Psychology, 2(6),17-29 [In Persian].
Sheykholeslami, R., & Ahmadi, S. (2011). The relationship between emotional intelligence and academic satisfaction among students. Behavioral Science, 5(2), 135-142 [In Persian].
Weisinger, H. (1998). Emotional Intelligence at work. (1st ed.) Jossey Bass. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,792 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671 |