تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,981 |
تعداد مقالات | 83,448 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,040,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,194,685 |
انعکاس جایگاه و اهمیت میانرشتهایها در مصوّبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامههای توسعه کشور | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 56، اردیبهشت 1397، صفحه 1-15 اصل مقاله (752.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2018.539721 | ||
نویسندگان | ||
سولماز نورآبادی* 1؛ مهدی سبحانی نژاد2؛ محبوبه فناخسرو3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران | ||
چکیده | ||
عصر حاضر، عصر تحولات گوناگون علمی و تکنولوژیکی در جهان است. از استلزامات همنوا شدن با پیشرفتهای علمی متنوع روز، بهرهمندی از میانرشتهایها است. پرسش پژوهش حاضر این است که با توجه به روزافزونی بهرهگیری از میانرشتهایها بهویژه در آموزش عالی کشورمان، «میانرشتهایها از چه جایگاه و اهمیتی در مصوّبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اسناد بالادستی برخوردارند؟» برای پاسخ به این پرسش؛ ضمن استفاده از روش پژوهش کیفی، مطالعهای توصیفی- تحلیلی و استنتاجی انجام شد. در این تحقیق پس از ارائه توصیفی از میانرشتهایها در آموزش عالی و آشنایی با شورای مذکور، به تحلیل اسنادی مصوّبات مرتبط، پرداخته شد. یافتهها نشاندهندة اولین کاربست میانرشتهایها، در مصوّبات اوایل انقلاب (1358) با عنوان «خدمات میانرشتهای» در آموزش عالی و کاربست دیگر آن در مصوّبه سند نقشه جامع علمی کشور (1389) است. تحلیل محتوای مصوّبات نیز انجام و در گام بعدی، برنامههای پنجسالة اول تا پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بهمنظور بررسی میزان تأکید اسناد قبل و بعد از تشکیل شورا، به همراه اسناد بالادستی دیگر مطالعه شد. بر اساس یافتهها چنین نتیجهگیری شد که این شورا جزء پیشتازان توجه به میانرشتهایها بوده که با ایجاد شرایط مطلوب، این توجه دوباره ظهور یافته و قبل از سایر نهادهای علمی وارد این بحث شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ برنامههای توسعة کشور؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ میانرشتهای | ||
مراجع | ||
Amery, Shahrbano; Sobhaninejad, Mehdi; Rahnama, Akbar (2015). The study of prevailing curriculum approach of Shahed University faculty with regards to the nature of specialized courses and their educational level. Research in Curriculum Planning. Vol: 13, No: 21.PP: 70-81. (Persian). Barzegar, Ebrahim (1998). Improvisation. Sokhane Samt. No 4, Pp 4 (Persian). Etemadizadah, Hedayatollah; Liyagatdar, Mohamad Javad; Nasr, Ahmad Reza & Mosapour, Nematollah (2011). A Deliberation on Interdisciplinary Research in Higher Education. Interdisciplinary Studies in the Humanities. Vol 3, No 1011, Pp 15-50 (Persian). Inistitude for Cultural & Social Studies (2015). Main Page. Retrieved May 23, 2015, from http://www.isih.ir (Persian). Inistitude for Cultural & Social Studies (2015). Interdisciplinary Studies in the Humanities. Aims and Scope. Retrieved May 23, 2015, from http://www.isih.ir/journal/aim_scope (Persian). Klein, Julie Thompson (2010).Creating Interdisciplinary Campus Cultures: A Model for Strength and Sustainability. (H. Etemadizadah & N. Mosapour Trans.). Tehran: Inistitude for Cultural & Social Studies (Persian). Mehrmohammadi, Mahmoud (2008). Analytic in Policy of Decrease Centralization in Iran Higher Education Curriculum: Necessities and Opportunities. Iranian Higher Education. No 1, Pp 7-26 (Persian). Mehrmohammadi, Mahmoud (2009). Key Consideration on the Policy Making for Interdisciplinary Sciences in Higher Education from the Standpoint of Development Process. Tehran: Inistitude for Cultural & Social Studies. No 3, Pp 1-18 (Persian).
Ministry of Science, Research & Technology (2013). Aims, Assignment and Organization of Ministry of Science, Research & Technology. Retrieved November 22, 2015, from http://atf.gov.ir/msrt_law (Persian).
Mirafzali, Mahmoud (2015). National Ducuments of Master Development. Retrieved July 6, 2015, from http://www.vision1404.ir/fa/nationaldocuments.aspx (Persian).
Salehi Omran, Ebrahim; Ezadi, Samad; Faraji, Shiva (2017). Investigation of the informal learning role on developing key competencies in higher education and job market environments. Research in Curriculum Planning. Vol: 13, No: 24.PP: 87-106. (Persian).
Short, Edmond, C. (2008). Form of Curriculum Inquiry. (M. Mehrmohammadi & etal, Trans.). Tehran: Samt (Persian).
Supreme Council of the Cultural Revolution (2015). Ratificationsof Supreme Council of the Cultural Revolution. Retrieved April 21, 2015, from http://sccr.ir/pages/?current=provlist (Persian).
Supreme Council of the Cultural Revolution (2015). ). Historyof Supreme Council of the Cultural Revolution. Retrieved April 21, 2015, from farhangoelm.ir (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |