تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,508 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,313 |
بررسی تاثیر رهبری اصیل بر خلاقیت کارکنان: با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار تسهیم دانش و نقش تعدیلگر تکنولوژی اطلاعات | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، اسفند 1398، صفحه 115-146 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم احمدی زهرانی* 1؛ سارا کریمی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول سازمانی، موسسه آموزش عالی امین، اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری اصیل بر خلاقیت با در نظر گرفتن نقش میانجیگری رفتار تسهیم دانش و تعدیلگری تکنولوژی اطلاعات بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهش کاربردی و از نظر ماهیت از پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 90=N نفر از کارکنان شرکت بیمه کارآفرین شهر اصفهان تشکیل میدهند. که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان وکرجسی تعداد 73=n نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آن مورد تایید استادان و نخبگان قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها بوسیله آزمون آلفای کرونباخ به تایید رسید. سپس این دادهها از طریق نرم افزار Spss24 تجزیه و تحلیل شدند. جهت آزمون فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرم افزارSmart Pls2 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان دادکه رهبری اصیل بر خلاقیت تاثیر مستقیم دارد و همچنین نقش میانجی-گری متغیر رفتار تسهیم دانش در این رابطه نیز مورد تایید قرار گرفت. ولی نقش تعدیلگری فناوری اطلاعات مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری: الگوی رفتاری رهبری اصیل بهعنوان ریشه تمام سبکهای نوین رهبری و جامع-ترین و کاربردیترین نظریه رهبری، میتواند راهگشای بسیاری از معضلات سازمانها و پیامدهای مثبت اعم از خلاقیت و تمایل به اشتراک دانش در محیط کار گردد و مدیران و مسئولان سازمانها باید به تقویت مشخصههای این الگوی رفتاری بکوشند تا از مزایای آن بهرهمند گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اصیل؛ خلاقیت؛ رفتار تسهیم دانش؛ فناوری اطلاعات | ||
مراجع | ||
آقاجانی، طهمورث؛ شوقی، بهزاد (1393). بررسی تأثیر سبک رهبری مدیران بر خلاقیت کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 17، 43-51. اخوان، پیمان؛ امیران، حیدر؛ رحیمی، اکبر (1393). مدل کاربردی اشتراک دانش کارکنان و مقایسه آن در مراکز تحقیقاتی و تولیدی. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، (4)6، 183-205. امرایی، فروزان؛ قدم پور، عزت اله؛ شریفی، طیبه؛ غضنفری، احمد (1398). مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای وسعت بخشی تفکر و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خلاقیت (سیالی، ابتکار، انعطافپذیری، بسط دانش آموزان. فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (8)، 97-128. حاجلو، نادر؛ صبحیقرامکی، ناصر؛ امامی، فاطمه (1391). بررسی رابطه بین خلاقیت و استرس شغلی و انگیزش پیشرفت با تعهد سازمانی پرستاران. مطالعاتروانشناختیدانشکدهعلوم تربیتی وروانشناسیدانشگاهالزهرا، (8) 3، 90-106. حسینیسرخوش، سیدمهدی؛ اخوان، پیمان؛ کیا، علی؛ امین پور؛ علیرضا (1394). بررسی رفتار تسهیم دانش کارکنان در یک سازمان با فناوری پیشرفته میتنی بر نظربه رفتار برنامه ریزی شده، مدیریت نوآوری، (4) 4، 61-80. رجبی فرجاد، حاجیه و پورهاشمیخشکناب، سیدحسین (1394). سنجش تأثیر فنآوری اطلاعات بر بهره وری کارکنان. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، (1) 4، 169-194. رضایی، رضا؛ مقیمی، سیدمحمد (۱۳۹۳). تأثیر رهبری اصیل بر سرمایه روانشناختی و خلاقیت کارکنان. همایش بین المللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین. رهنما، زهرا (1393). تأثیر جو تیمی و توانمندسازی رهبری بر رفتار تسهیم دانش بین کارکنان گروههای آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2 رشت. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. سبحانی، یزدان (1390). رابطه مؤلفههای فنآوری اطلاعات و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی فدراسیونهای ورزشی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. سبحانی، حسن ؛ محمدیگیکلو، اسلام (1384). برآورد تأثیر متغیرهای اقتصادی بر توسعه فنآوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه. مجله تحقیقات اقتصادی، 71، 1-38. سید نقوی، میرعلی؛ کاهه، مریم (1393). نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت ( بهبود تحول)، (23) 76، 1-28. شوقی، بهزاد؛ زمانی مقدم، افسانه؛ جعفری، پریوش (1396). تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی شهر تهران). فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(7)، 155-186. صادقی، محمدباقر؛ محمودیکیا، مریم؛ ارشدی، نسرین (1394). تحلیل رابطه متغیرهای شخصیتی و سازمانی با رهبری اصیل. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، (1) 10، 32-50. صادقیمالامیری، منصور؛ رئیسی، محبت (1389). ارائه مدل مفهومی برای سنجش خلاقیت. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، (7) 30، 97-112. علاقه بند، علی (1384). مبانی و اصول مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، نشر روان. علیپورپیچانی، افشین و اکبری، محسن (1385). سنجش همسویی استراتژی فنآوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار سازمان. فصلنامه پژوهش بازرگانی، (11) 41، 151-180. غفاری ، خلیل؛ قدسی، احقر و نادری، عزت الله (1387). بررسی تحلیلی روانشناختی، اجتماعی وفلسفی برنامه درسی فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، (2)4، 75-100. غفوری، فرزاد؛ اشرفگنجوی، فریده؛ دهقان، آیت الله؛ حسینی، سیده مهسا (1388). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی. مدیریت ورزشی، (1) 2، 215-248. قبادیالوار، احمد؛ عارفنژاد، محسن (1394). تأثیر رهبری اصیل بر سرمایه روانشناختی و خلاقیت کودکان، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق. قربانی، سجاد ؛ صادقی، علیرضا ؛ قدسی، احقر (1398).بررسی اثربخشی نرم افزار چندرسانهای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی،فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (8)، 195-218. قنبری، سیروس؛ زندی، خلیل؛ فائقمحمدی، محمد؛ احمدیان فر، سهیلا (1394). تسهیل آوای سازمانی از طریق رهبری اصیل. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی، (4) 7، 865-882. قنبری، سیروس؛ زندی، خلیل؛ سیفپناهی، حامد. (1395). ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه رهبری اصیل. مجله مدیریت توسعه و تحول، 24، 57-67. گلستانیزاده، محبوبه؛ شاهطلبی، بدری؛ اعتباریان، اکبر (1394). رابطه پذیرش فنآوری اطلاعات با خلاقیت کارکنان در ذوب آهن اصفهان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (4) 5، 51-70. مرتضوی، سید محسن (1384). نقش فناوری اطلاعات در تولید و ساخت، ماهنامه تدبیر، شماره 148. منتظر، غلامعلی (1381). توسعه مبتنی بر فنآوری اطلاعات محور آینده نگری در نظام آموزشی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (8) 3، 97-116. موسویزاده، سیده نرجس، آتشزادهشوریده، فروزان؛ شعبانی، فاطمه (1395). تأثیر سبک های نوین رهبری بر خلاقیت کارکنان: یک مرور نظام مند. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی ، (92)26، 59 - 77. میرمحمدی، سید محمد؛ رحیمیان، محمد ( 1393). بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی. پژوهشهای مدیریت در ایران، (3)18، 181-203. محمودی میمند، محمد؛ مظلومی، نادر؛ وجدانی، فؤاد (1394). عوامل مؤثر بر نوآوری در صنعت بیمه کشور. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه. (1) 30، 53-94. ناصری، ج (1383). تأثیر نابهنگامی در کارایی و اثربخشی. ماهنامه تدبیر، شماره151. Avolio, B.J., Gardner, W.L. (2005). Authentic leadership development: getting to the root of positive forms of leadership. Leadersh Quarterly. 16 (3), 315–338.
Caniels, M. C., De Stobbeleir, K. and De Clippeleer, I. (2014). The antecedents of creativity revisited: a process perspective, Creativity and Innovation Management, 23(2), 96-110.
Cerne, M., Jakli9c, M., Škerlavaj, M. (2013). Authentic leadership, creativity, and innovation: a multilevel perspective. Leadership, 9 (1), 63–85.
Cooper, C. D., Scandura, T. A., Schriesheim, C. A. (2005), looking forward but learning from our past: Potential challenges to developing authentic leadership theory and authentic leaders, The Leadership Quarterly, 16, 475-493.
Cottrill, K., Denise Lopez, P., Hoffman, C. C. (2014). Howauthentic leadership and inclusion benefit organizations Equality, Diversity and Inclusion. An International Journal, 33 (3), 275-292.
Diddams, M., Chang, G. C. (2012). Only human: Exploring the nature of weakness in authentic leadership, The Leadership Quarterly, 23, 593-603.
Endrissat, N., Muller, W. R., Kaudela-Baum, S. (2007). En Route to an Empirically-Based Understanding of Authentic Leadership,European Management Journal, 25 (3), 207-220.
Franklin, R. S. (2010). Exploring the Moral Development and Moral Outcomes of Authentic Leaders. Doctoral dissertation
Gino F and Ariely D. (2012) .The dark side of creativity: original thinkers can be more dishonest, Journal of Personality and Social Psychology. 102 (3), 445-460.
Helmstadter, E. (2003). The institutional economics of knowledge sharing. Basic issues. In: Helmstadter, E. (Ed.), the economics of knowledge sharing. A new institutional approach (pp. 11-38). Cheltenham & Northampton, MA: Edward Elgar.
Hooff, B., Van Weenen, F. L. (2004). Committed to share: commitment and CMC use as antecedents of knowledge sharing, Information & Managemen, 11(1), 13-24.
Lee, J-N. (2001). the impact of knowledge sharing, organizational capability and partnership quality on IS outsourcing success,Information & Management, 38(5), 323-335.
McDermott, R. (1999).Why information technology inspired but cannot deliver knowledge management .California Management Review, 41(4); 103- 117.
Malik, N., Dhar, R. L., & Handa, S. C. (2016). Authentic leadership and its impact on creativity of nursing staff: A cross sectional questionnaire survey of Indian nurses and their supervisors. International Journal of Nursing Studies, 63, 28-36.
Menkes, J. (2011). Great Leadership in a World of Ongoing Duress: The Three Must-Have Capabilities of Twenty-First Century CEOs. Boston, MA: Harvard Business Review Press.
May, D. R., Chan, A. Y. L., Hodges, T. D., Avolio, B. J. (2003). Developing the Moral Component of Authentic Leadership, Organizational Dynamics, 32 (3), 247-260.
Muceldili, B., Turan, H., Erdil, O., (2013). The Influence of Authentic Leadership on Creativity and Innovativeness, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 673-681.
Nichols, T. W., Erakovich, R. (2013). Authentic Leadership an Implicit Theory: a normative form of Leadership? Leadership & Organization Development Journal, 34 (2), 182-195.
Peng. J., Chen, Y., Xia, Y., & Ran, Y. (2017).Workplace loneliness, leader member exchange and creativity: The cross-level moderating role of leader compassion. Personality and Individual Differences, 104, 510-515.
Prodromos, D. C. & Vrimaki, E. (2009). Knowledge Sharing Behavior of Bank Employees in Greece, Business Process Management Jornal, 15, (2), 245-260.
Quintane, E., Casselman. R. M., Reiche, B. R and ylund, P. A. (2011). Innovation as knowledge- based outcome, journal of knowledge management, 15, 400-414.
Rego, A., Sousa, F., Marques, C., Pina e Cunha, M. (2014). Hope and Positive Affect Mediating the Authentic Leadership an Creativity Relationship, Journal of Business Research, 67, 200- 210.
Roof, R. (2013). Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) Psychometrics, Asian Journal of Business Ethics, 3 (1), 1-8.
Ryu, S., Ho, S.H. and Han, I. 2003. Knowledge sharing behavior of physicians in hospitals. Expert Systems with Applications, 25(1): 113-122. Soh, k. (2017). Fostering Student Creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity, 23, 58-66.
Teh, Pei-Lee & Yong, Chen-Chen & Chong, Chin & Yew, Siew. (2011). Do the Big Five Personality Factors affect knowledge sharing behaviour? A study of Malaysian universities.Malaysian Journal of Library and Information Science. 16. 130-143.
Tenenhaus, M., Amato, S., &Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index fof PLS structural equation modeling, in Proceedings of the XLII SIS scientific meeting(pp.739-742).
Toor, S. R., Ofori, G. (2018). Leadership for future construction industry: Agenda for authentic leadership, International Journal of Project Management, 26, 620-630.
Wen Wu, S. (2010). Linking Bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis. Expert Systems with Applications, 37, 134–139.
Voorberg W, Bekkers V and Tummers L G. (2018). A systematic review of co-creation and coproduction: Embarking on the social innovation journey. Public ManagementReview. 17 (9), 1333-57.
Walumbwa, F. O., Wang, P., Wang, H., Schaubroeck, J., Avolio, B. J. (2010). Psychological Processes Linking Authentic Leadership to Follower Behaviors, the Leadership Quarterly, 21, 901-914.
Walumbwa, F., Avolio, B., Gardner, W., Wernsing, T., Peterson, S. (2008). Authentic Leadership: Development and Validation of a Theory-Based Measure. Journal of Management, 34(1), 89-126.
Wang, C. J., Tsai, H. T., & Tsai, M. T. (2014). Linking transformational leadership and employee creativity in the hospitality industry: The influences of creative role identity, creative self-efficacy, and job complexity. Tourism Management, 40, 79-89.
Wong, C, Cummings, G. (2009). Authentic leadership: a new theory for nursing or back to basics? Journal of Health Organization and Management, 23(5), 522-538.
Yammarino, F. J., Dionne, S. D., Schriesheim, C. A., Dansereau, F. (2008). Authentic Leadership and Positive Organizational Behavior: A Meso, Multi-level Perspective, theLeadership Quarterly, 19, 693-707.
Yi, J. (2009) A measure of knowledge sharing behavior: scale development and validation, Knowledge Management Research & Practice, 7(1), 65-81.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,320 |