تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,877 |
نقش رسانه های اجتماعی در رفتار اطلاعیابی دانشآموزان (موردمطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد) | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 10، 4 (پیاپی40)، تیر 1399، صفحه 89-108 اصل مقاله (800.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حامد فلاح تفتی* 1؛ فاطمه منتظری سانیج2؛ محمد بیغم3 | ||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران | ||
2دانش آموخته ی مهندسی فناوری اطلاعات-‏تجارت الکترونیک، دانشکده ‏فنی و مهندسی، دانشگاه علم و ‏هنر، یزد، ایران | ||
3دانشآموختهی مهندسی فناوری اطلاعات-‏تجارت الکترونیک/ دانشکده ‏فنی و مهندسی/ دانشگاه علم و ‏هنر/ یزد/ ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانههای اجتماعی در تحریک رفتار اطلاعیابی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد ،جزء پژوهشهای کمی به شمار میآید. جامعهی آماری این پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر یزد تشکیل دادند که بر اساس سرشماری آموزشوپرورش در سال ۱۳97 بالغبر 2000 نفر میباشند. بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر از آنها بهعنوان نمونهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته با طیف لیکرت پنجنایی میباشد. برای تعیین روایی محتوایی این پرسشنامه یک آزمون از قضاوت متخصصان استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که مقدار آن 0.724 ارزیابی شد. روش آماری این پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی است که بهمنظور اعتبارسنجی و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته از تحلیلهای ذکرشده استفادهشده است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رسانههای اجتماعی بر رفتار اطلاعیابی دانشآموزان است . همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد استفاده از رسانههای اجتماعی موجب کاهش استرس، دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی، افزایش آگاهی در بین دانشآموزان میگردد و نیز یادگیری گروهی را برای آنها به ارمغان میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانههای اجتماعی؛ رفتار اطلاعیابی؛ دورهی متوسطه؛ دانش آموز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |