تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,968 |
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر روابط مادر- فرزندی و خود انتقادی مادران کودکان کم توان ذهنی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 65، اسفند 1399، صفحه 79-92 اصل مقاله (445.04 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه تکلوی* 1؛ مهدی جهانگیری2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه مدیریت والدین بر روابط مادر- فرزندی و خود انتقادی مادران کودکان کم توان ذهنی صورت گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون دو گروهی (آزمایش و کنترل) میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران کودکان کم توان ذهنی (مراکز نگهداری و مدارس استثنایی) شهرستان پارس آباد در سال 1395 بودند که به روش نمونهگیری دردسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رابطه والد- کودک و سطوح خود انتقادی استفاده شد. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 60 دقیقه ای برنامه آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و گروه کنترل بدون هیچگونه مداخله ای باقی ماند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش واریانس چندمتغیره صورت گرفت. فرضیه تحقیق حاضر این بود که آموزش برنامه مدیریت والدین بر روابط مادر-فرزندی و خود انتقادی مادران اثر گذار است. نتایج نشان داد آموزش برنامه مدیریت والدین موجب افزایش روابط مادر- فرزندی و مولفههای آن و کاهش خودانتقادی و مولفههایش در مادران کودکان کم توان ذهنی شده است. در نتیجه میتوان بیان کرد آموزش برنامه مدیریت والدین میتواند روش کارآمدی در بهبود روابط مادر- فرزندی و کاهش خودانتقادی در مادران کودکان کم توان ذهنی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت والدین؛ روابط مادر- فرزندی؛ خود انتقادی؛ کم توان ذهنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |