تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,388,005 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمال گرایی فراست و رابطه آن با اضطراب امتحان دانش آموزان (مطالعه موردی : دبیرستان های تهران) | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 23، مهر 1393، صفحه 60-76 اصل مقاله (433.72 K) | ||
نویسندگان | ||
ریتا لیاقت1؛ فریده قاسمی2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمال گرایی فراست و رابطه آن با اضطراب امتحان دانش آموزان (مطالعه موردی: دبیرستان های تهران) پرداخته است. متغیر کمال گرایی در این تحقیق شامل شش مؤلفه است که عبارتند از: نگرانی در مورد اشتباهات، تردید نسبت به اعمال (رفتارها) ، انتظارات والدین، استاندارد¬های فردی، نظم و ترتیب. این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از دیدگاه انجام و گردآوری اطلاعات، توصیفی– همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش¬آموزان دبیرستان¬های شهر تهران به میزان تقریبی 14751 نفر می¬باشد. برای پاسخگویی به فرضیات تحقیق ، از میان جامعه آماری (دانش آموزان دبیرستان های تهران) نمونه¬گیری تصادفی به عمل آمد که حجم نمونه 372 نفر از دانش آموزان شهر تهران می باشند که توسط جدول مورگان محاسبه گردیده است . برای این منظور محقق تعداد 450 پرسشنامه در بین دانش آموزان توزیع کرد که از این میزان تعداد 374 پرسشنامه قابل استفاده بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی(محاسبه فراوانی، میانگین) و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. بررسی نتایج نشان داد که بین مؤلفه های متغیر کمال گرایی و اضطراب امتحان به جزء دو مورد (استاندارد های فردی،نظم و ترتیب) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین برای بررسی استاندارد بودن پرسشنامه پژوهش خروجی های نرم افزار لیزرل نشان دهنده برازش قابل قبول پرسشنامه بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کمال گرایی؛ اضطراب امتحان؛ روانسنجی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,322 |