تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,357,523 |
بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت شناختی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 31، اسفند 1394، صفحه 81-95 اصل مقاله (265.77 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم ملایی* 1؛ احمد شعبانی2؛ رقیه قضاویی آدریانی1 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان | ||
2استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت شناختی است. روشپژوهش: روش پژوهش از نوع پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانههای عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور هستند که تعداد 459 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشهای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو استفاده گردید که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی، از آزمونهای t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون آل. اس.دی استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد از میان عوامل جمعیت شناختی بر حسب جنسیت اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مؤلفههای بهبود خدمات جنبی معنادار نبود. بر حسب وضعیت تأهل فقط اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مؤلفه خدمات برون کتابخانهای (001/0) معنادار بود. بر حسب سن (001/0)، سطح تحصیلات (001/0) و وضعیت شغلی (001/0) در هر سه مؤلفه بهبود خدمات جنبی تفاوت معناداری وجود دارد و برحسب سابقه استفاده از خدمات کتابخانه در دو مؤلفه خدمات برون کتابخانهای (006/0) و برگزاری برنامههای قصه گویی (039/0) تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: در رابطه با عامل جمعیت شناختی میزان تحصیلات، کاربران در تمامی مقاطع تحصیلی نظرات مثبتی در رابطه با سه مؤلفه خدمات جنبی ابراز داشتند. در خصوص دو مؤلفه خدمات برون کتابخانهای و برگزاری برنامههای قصه گویی بین نظرات پاسخگویان بر اساس سابقه استفاده از خدمات کتابخانه تفاوت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانههای عمومی؛ نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ خدمات جنبی؛ کاربران؛ استان اصفهان؛ عوامل جمعیت شناختی | ||
مراجع | ||
آبانگاه، ر. (1390). خدمات جنبی و ترویج کتابخوانی در کتابخانههای عمومی، بازیابی 10 دی، 1390، از: www.boushehrpl.ir بیرانوند، ع (1390). کتابخانههای عمومی و توسعه فرهنگی، بازیابی 10 دی، 1390، از: www. pnu. ac. ir/portal/file/showfile. aspx?id… علیزاده جدیدی، م. و قاضیزاده، ی. (1390). بررسی میزان رضایت مراجعان کتابخانههای عمومی مرکزی استان مازندران از ارائه خدمات به مراجعه کندگان. فصلنامه ارتباط علمی، 19 (1). فتاحی، ر. (1383). پاسخ به تغییر: برنامهریزی و مدیریت توسعه خدمات برون کتابخانهای در مراکز اطلاعرسانی تخصصی. ارائه شده به هشتمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، اصفهان. (زیر چاپ) بازیابی 10 دی، 1390، www.iranisheh.com/showthrea. php?t=27370. مرادپور، ر. و مهوش، م. (1390). میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانهها . تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 17 (3)، 401-381. معدنیپور، ع. (1388). بررسی میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه عمومی بقیه الله هیو با توجه به امکانات، منابع اطلاعاتی موجود، شیوههای ارائه خدمات و رفتار کارکنان، بازیابی 10 دی، 1390، از: میرحسینی، ز. (1373). نقش کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگ کتابخوانی. پیام کتابخانه، 4 (1 و 2)، 27-22. Andrew,P. (2008). Parental perceptions of music in storytelling sessions in a public library. Early childhood journal. 35 (5), 473-478.
Fedorowicz, M. (2007). An evaluation of the American models of public library service for disabled users for Poland. Turkish librarianship, 21 (1), 29-44.
Fontenot, M. (2007). A "Typical" Year in Outreach Services at Louisiana State University Middleton Library. Louisiana Libraries, 69 (3), 3-5.
Gill, Ph. (2012). The public library service: the IFAL/UNESCO guidelines for development. Ritrieved October 5, 2012, from http://www.ifal.org/publications
Landoni, M.; Hanlon, G, (2007). E-book reading groups: interesting with ebooks in public library. Electronic Library, 25 (5), 599-612. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |