تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,801 |
بررسی تأثیر مشاوره گروهی به روش عقلانی- هیجانی بر منبع کنترل و خلاقیت دانشجویان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 14، دوره 3، شماره 3، اسفند 1392، صفحه 139-160 اصل مقاله (220.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام درستیان* 1؛ پرویز میرزاخانی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر (نویسندة مسئول) elham_382@yahoo.com | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران parviz_mirzakhani@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: منبع کنترل و خلاقیت افراد، نقشی کلیدی را در موفقیتهای آنان ایفا میکند. هدف: پژوهش نیمه آزمایشی حاضر، به بررسی تأثیر مشاوره گروهی دانشجویان به شیوه عقلانی- هیجانی بر خلاقیت و منبع کنترل میپردازد. روش: در انتخاب جامعه آماری، دانشجویان رشته شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در نظر گرفته شدند. سپس 30 نفر از این دانشجویان، به صورت تصادفی انتخاب و پس از افت نمونه، 20 نفر باقی مانده به 2 گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) تقسیم شدند. پرسشنامههای سنجش خلاقیت کری و منبع کنترل راتر، به عنوان پیش آزمون از دانشجویانی که در تحقیق شرکت داشتند، گرفته شد. سپس بر روی گروه آزمایش ، مشاوره به روش عقلانی - هیجانی، به مدت 10 جلسه صورت گرفت. در نهایت، کلیه دانشجویان دو گروه، پس آزمونهای خلاقیت کری و منبع کنترل راتر را انجام دادند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که در سطح معناداری 05/0 p<، مشاوره گروهی دانشجویان به روش عقلانی- هیجانی بر منبع کنترل و خلاقیت دانشجویان مؤثر بوده است. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که مشاوره گروهی دانشجویان به روش عقلانی - هیجانی بر افزایش خلاقیت و منبع کنترل درونی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد عقلانی- هیجانی؛ مشاوره گروهی؛ خلاقیت؛ منبع کنترل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,251 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,029 |