تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,275,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,329,282 |
بررسی میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر در بهبود عملکرد شهرداری بناب | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 8، شماره 28، مهر 1394، صفحه 111-130 اصل مقاله (721.16 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بابک رحیمیان1؛ بهرام سرمست2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بناب – ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شوراهای اسلامی باهدف جلب مشارکت مردم در فعالیتهای مختلف درساختار سیاسی نظام جمهوریاسلامی پیشبینی گردید. اما به دلیل شرایط خاص زمانی، تا بیست سال پس از پیروزی انقلاب مجالی برای فعالیت نیافت. باظهور گفتمان توسعه سیاسی درهفتمین انتخابات ریاستجمهوری و پیرو وعده تشکیل شوراهای اسلامی، این نهاد در بستر مشارکتجویی مردم فعالیت خود را آغاز نمود. دیدگاهی میانه که در این تحقیق ارائه گردیده، شوراها را نهادی مدنی با کارویژههای مختلف میداند که کارکردهای نظارتی آن قابل توجه میباشد. مهمترین کار ویژه نظارتی شوراها، نظارت و کنترل بر عملکرد شهرداریهاست. از این رو، میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر بربهبود عملکرد شهرداری به عنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب و ارائه پیشنهادهایی بر اساس نتایج تحقیق از پرسنل ستادی، مدیران ارشد سازمان، اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر بناب انجام گردید. برای دستیابی به این هدف برای بررسی نظارت از منظر حقوق اداری شامل دو بعد نظارت پیشینی و نظارت پسینی استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که سؤالات آن بر اساس طیف لیکرت (پنج گزینهای) طراحی شده است. و پس از تأیید روایی آن بین نمونه آماری که 75 نفر بود توزیع و با حصول پایایی بالای آن از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده تحلیل شد. یافتهها نشان داد که میانگین دادههای هردو نوع نظارت پیشینی و پسینی شورایاسلامی بالاتر ازحد متوسط بود و ابعاد نظارت پیشینی به ترتیب؛ تصویب بودجه، تصویب معاملات، تصویب استقراض (وام) و تصویب اساسنامه شرکتها و سازمانهای وابسته با در بهبود عملکرد شهرداری بناب اثربخش هستند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
: نظارت پیشینی؛ نظارت پسینی؛ شورای اسلامی شهر؛ شهرداری؛ اثربخشی؛ بهبود عملکرد | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر دربهبود عملکرد شهرداری بناب بابک رحیمیان[1] دکتر بهرام سرمست[2] تاریخ دریافت مقاله:29/8/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/5/1395 چکیده شوراهای اسلامی باهدف جلب مشارکت مردم در فعالیتهای مختلف درساختار سیاسی نظام جمهوریاسلامی پیشبینی گردید. اما به دلیل شرایط خاص زمانی، تا بیست سال پس از پیروزی انقلاب مجالی برای فعالیت نیافت. باظهور گفتمان توسعه سیاسی درهفتمین انتخابات ریاستجمهوری و پیرو وعده تشکیل شوراهای اسلامی، این نهاد در بستر مشارکتجویی مردم فعالیت خود را آغاز نمود. دیدگاهی میانه که در این تحقیق ارائه گردیده، شوراها را نهادی مدنی با کارویژههای مختلف میداند که کارکردهای نظارتی آن قابل توجه میباشد. مهمترین کار ویژه نظارتی شوراها، نظارت و کنترل بر عملکرد شهرداریهاست. از این رو، میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر بربهبود عملکرد شهرداری به عنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب و ارائه پیشنهادهایی بر اساس نتایج تحقیق از پرسنل ستادی، مدیران ارشد سازمان، اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر بناب انجام گردید. برای دستیابی به این هدف برای بررسی نظارت از منظر حقوق اداری شامل دو بعد نظارت پیشینی و نظارت پسینی استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که سؤالات آن بر اساس طیف لیکرت (پنج گزینهای) طراحی شده است. و پس از تأیید روایی آن بین نمونه آماری که 75 نفر بود توزیع و با حصول پایایی بالای آن از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده تحلیل شد. یافتهها نشان داد که میانگین دادههای هردو نوع نظارت پیشینی و پسینی شورایاسلامی بالاتر ازحد متوسط بود و ابعاد نظارت پیشینی به ترتیب؛ تصویب بودجه، تصویب معاملات، تصویب استقراض (وام) و تصویب اساسنامه شرکتها و سازمانهای وابسته با در بهبود عملکرد شهرداری بناب اثربخش هستند. واژگان کلیدی:نظارت پیشینی، نظارت پسینی، شورای اسلامی شهر، شهرداری، اثربخشی، بهبود عملکرد. مقدمه شوراهای محلی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم به شمار میروند و هدف از تشکیل این شوراها مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی است و از این طریق مردم خود را در سرنوشت مکانی که در آن زندگی میکنند، سهیم میدانند. طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب 1375، هدف شوراها پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و دیگر امور رفاهی از راه همکاری مردم است. دو نهاد، ارکان اصلی مدیریت شهری را به وجود میآورند، نخست شورای اسلامی شهر و دوم شهرداریکه در رأس هرم اجرایی شهر قرار دارد. وظیفه شورای شهر هدایت صحیح امور شهر است و امروزه دیگر وظایف شهرداریها تنها نظافت شهر و جمعآوری زباله نیست بلکه ارائه صدها نوع خدمات دیگر در محدوده کار شهرداریهاست. شورای شهر در واقع مرجع تصمیمگیری و وضع مقررات شهری و شهرداریها مأمور اجرای درست این مقررات هستند. شورای شهر، شهردار را انتخاب، بودجه شهرداری و سایر مقررات و ضوابط شهری را به تصویب میرساند و به اجرای کامل و درست آن مصوبات و همه خدمات گوناگون شهرداری نظارت مینمایند. برخی از اعمال اجرایی در امور شهری و مدیریت آن از اهمیت ویژهای در جهت منافع شهروندان برخوردار است که با توجه به اهمیت آن امور، لازم است تحت نظارت دقیقتر و جدیتر شورای شهر قرار بگیرد. نظارت شورای شهر براقدامات شهرداریکه مهمترین بازوی اجرای شورای شهر محسوب میشود لازم و حیاتی است و اقداماتی که از سوی شهرداری صورت میپذیرد فقط با کسب اجازه قبلی و تایید و تصویب شورای شهر قابل اجرا بوده و دارای مشروعیت قانونی است، دربسیاری از شهرهای دنیا، شهردار نفراول شهر است و تمام مجموعه شهری در اختیار اوست(سعیدنیا، 1379: 144). درکشور ما هنوز اختیارات طرح شده درماده 136 قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1379 به شکل کامل به شهرداریها تفویض نشده است و شورا نیز به عنوان بزرگترین نهاد مردمی فاقد ابزار قدرتی برای تصمیمگیریهای کلانشهری است. با توجه به نوپا بودن شوراها در ایران و بر اساس تجربه مشاهده میشود که همواره اختلافاتی بین شورا و شهرداری به وجود میآید، این تقابل و چالش موجود بین دو سیستم بر اساس سختی کار این سازمانها در مقابل یکدیگر تشدید میشود. اگر شورای شهر تصمیمات خود را به علم و تجربه استوار سازد و شهرداری نیز آن را هوشمندانه اجرا نماید هرگز چالش بین این دو نهاد به وجود نخواهد آمد. همواره چالشهای بین شوراها و شهردار (صرف نظر از اینکه مردم شهردار و شورا را انتخاب کنند یا این که شورای برگزیده مردم، شهردار تعیین کنند) در غیاب قوانین مشخص و تعیینکننده و همچنین نبود نظارت کامل نهادهای مردمی، بر چگونگی هزینه کرد منابع محدود و تعیین اولویتهای شهر نیز از دیگر عوامل قابل ذکر فرا روی انجام درست وظایف شهرداران به شمار میآید. بر این اساس در این تحقیق این سوال مورد بررسی قرار میگیرد کهنظارتهای پیشینی و پسینی شورای شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب چه قدر اثربخش میباشد؟ و هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب میباشد.
پیشینه تجربی یاوری و همکاران(1392) در تحقیقی با عنوان طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی، طی سال 1391، در سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی، با بررسی متغیرهای مدیریت عملکرد سازمانی در سطح دولت، سازمان، گروه و فرد با رویکرد کیفی به روش تحلیل مضمونی و طبقهبندی و گونهشناسی، دریافتند که مدل مطلوب مدیریت عملکرد سازمانی جامع سه عنصر ابعاد و معیارهای عملکرد، پیشرانهای درونی و بیرونی عملکرد، و فرآیند (مراحل) مدیریت و بهبود عملکرد است. نتایج نشان داد بر اساس تفاوت ابعاد عملکرد در سازمانهای مختلف، هر سازمان باید متناسب با اقتضائات و بر اساس چشمانداز، ماموریت، اهداف کلان و راهبردهای خود به سوال چیستی عملکرد خویش پاسخ دهد و ابعاد عملکرد خود را تبیین کند و پس از آن به طراحی شاخصها و سنجههای مناسب همت گمارد. پیش- رانهای عملکرد نیز در همه سازمانها یکسان نیست؛ گاه نیز با فرض یکسانی، میزان تاثیر هر یک از آنها درعملکرد هر سازمان متفاوت است، چه بسا عاملیکه درسازمانی، اثر محوری بر عملکرد دارد اما در سازمان دیگری چندان مهم نیست، بنابراین شایسته است هر سازمان بر اساس این مدل مفهومی، مدل مناسب خویش را توسعه دهد. والمحمدی و همکاران(1392) درتحقیقی با عنوان ارزیابی تاثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، طی سال 1391، در سه شرکت زیرمجموعه شرکتهای پتروشیمی ملی ایران، با بررسی متغیرهای مجموعه اقدامات مدیریت دانش و عملکرد سازمان از چهار منظر یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی، مشتری و مالی به روش توصیفی– تحلیلی با استفاده از پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری، دریافتند که اثر مجموعه اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد کلی سازمان مثبت و معنادار (اگرچه ضعیف) بود، این تاثیر تنها بر بعد یادگیری و رشد معنادار بوده و در خصوص سایر ابعاد معنادار نبود. نتایج نشان داد هر یک از عوامل اصلی موفقیت در اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی به ترتیب شامل استراتژی، فرهنگ سازمانی، فرآیندها و فعالیتها، آموزش و بازآموزی، پاداشدهی و انگیزش، هدایت و حمایت رهبری و نهایتاً تکنولوژی اطلاعات است. خیراندیش و همکاران(1391) در تحقیقی با عنوان نقش سرمایههای فکری در عملکرد سازمانی؛ مطالعه موردی در شرکت پخش پگاه، طی سال 1389، در شرکتهای پخش پگاه، با بررسی متغیرهای سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی و عملکرد سازمانی، به روش توصیفی همبستگی، با استفاده از پرسشنامه از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی تاییدی، دریافتند که سرمایههای فکری تاثیر قابل ملاحظهای بر عملکرد سازمانی شرکت پخش پگاه دارند. نتایج نشان داد سرمایه انسانی بیشترین رابطه را با عملکرد شرکت پخش پگاه دارد، بنابراین شرکت با سرمایهگذاری برروی سرمایه انسانی به کارکنان خود فرصت میدهد تا در ایجاد اثربخشی سازمانی کمک کنند. حاجیکریمی و همکاران(1391) درتحقیقی با عنوان بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری دربهبود عملکرد سازمانی، طی سال 1389، در مدیران بانک تجارت، با بررسی متغیرهای مدیریت دانش مشتری شامل: دریافت دادههای مشتری، پردازش دادههای مشتری، توسعه دانش مشتری، بهبود عملکرد سازمانی و مدیریت ارتباط با مشتری به روش توصیفی همبستگی با استفاده از پرسشنامه از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون T استیودنت، دریافتند که دریافت دادهها، توسعه دانش و مدیریت ارتباط با مشتری بر بهبود عملکرد سازمانی تاثیر میگذارند. همچنین دریافت دادهها، پردازش دادهها و توسعه دانش مشتری بر مدیریت ارتباط با مشتری اثرگذارند، از طرف دیگر پردازش دادهها بر توسعه دانش مشتری و توسعه دانش بر دریافت دادهها تاثیر میگذارند. نتایج نشان داد که به دلیل فقدان سیستمهای فنآوری اطلاعات مناسب، بانک اطلاعاتی منسجم از مشتریان و همچنین آموزشهای لازم به کارکنان در بانک تجارت، جهت ذخیرهسازی، کدگذاری، یکپارچهسازی و پردازش دادههای دریافتی، ارتباط معنیداری بین دریافت دادههای مشتری و پردازش آنها در بانک تجارت وجود ندارد، اما پردازش دادههای مشتری بر توسعه دانش مشتری و توسعه دانش نیز به نوبه خود بر دریافت دادههای مشتری اثر میگذارند.
روش تحقیق تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازحیث روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل سه گروه میباشند، گروه اول: کلیه پرسنل ستادی شهرداری بناب، گروه دوم: کلیه مدیران میانی و عالی شهرداری بناب و گروه سوم: شامل اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر بناب میباشد، از این رو جامعه آماری این تحقیق 75 نفر که شامل 45 نفر پرسنل ستادی، 21 نفر مدیران میانی و عالی و 9 نفر اعضای شورای اسلامی شهر بناب میباشد. نمونه آماری این تحقیق با توجه به محدود بودن تعداد جامعه آماری، کل جامعه آماری (75 نفر) به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه محققساخته میباشد. سوالات بر اساس طیف لیکرت طراحی و برای سه گروه پرسنل ستادی، مدیران میانی و عالی شهرداری و اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر بناب توزیع گردید. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری و برای آزمون پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آن برابر 86/0 و 83/0 به دست آمد.
یافتههای تحقیق - نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری بناب موثر است. رابطه معنیداری بین دو متغیر نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد.
جدول شماره (1): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
جدول شماره (2): تحلیل واریانس فرضیه مربوط به مدل رگرسیونی
متغیر نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه ملاحظه میگردد، سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2، 59/0 میتوان بیان نمود که 59 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (3): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر و تاثیر آن بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به صورت زیر خواهد بود: 1X 57/0+34/1=Y میتوان بیان نمودکه یک واحد افزایش در نظارت پیشینی شورای اسلامی شهر باعث 57/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری بناب موثر است. جدول شماره (4): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه ملاحظه میگردد در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد. جدول شماره (5): تحلیل واریانس فرضیه مربوط به مدل رگرسیونی متغیر تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه در جدول ملاحظه میگردد، سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2 که 43/0 میباشد، میتوان بیان نمود که 43 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (6): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و تاثیر آن بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیرتصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر برعملکرد شهرداری، به صورت زیر خواهد بود: 1X 39/0+83/1=Y میتوان بیان نمود که یک واحد افزایش در تصویب بودجه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر باعث 39/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورایاسلامی شهر بناب برعملکرد شهردای بناب موثر است. جدول شماره (7): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد معنیداری شهرداری وجود دارد. جدول شماره (8): تحلیل واریانس فرضیه مربوط به مدل رگرسیونی
متغیر تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، میتوان چنین ادعا نمود که آزمون فوق با خطای 01/0 یا سطح اطمینان 99/0 معنیدار میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2، 25 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (9): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و تاثیر آن بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به صورت زیر خواهد بود: 1X 31/0+09/2=Y میتوان بیان نمود که یک واحد افزایش در تصویب استقراض (وامها) شهرداری توسط شورای اسلامی شهر باعث 31/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. آزمون فرضیه 3: نظارت بر معاملات شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری بناب موثر است. جدول شماره (10): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی نظارت بر معاملات شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و نیز با توجه به مقدار r محاسبه شده که 691/0 میباشد و این مقدار، ازمقدار بحرانی پیرسون بادرجه آزادی 75 که 16/0 است بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر نظارت بر معاملات شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد.
جدول شماره (11): تحلیل واریانس فرضیه مربوط به مدل رگرسیونی متغیر نظارت
چنانچه ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2، 47/0 میتوان بیان نمود که 47 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در نظارت بر معاملات شهرداری توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (12): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر نظارت بر معاملات شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و تاثیر آن بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر نظارت برمعاملات شهرداری توسط شورایاسلامی شهر برعملکرد شهرداری، به صورت زیر خواهد بود: 1X 39/0+91/1=Y میتوان بیان نمودکه یک واحد افزایش در نظارت بر معاملات شهرداری توسط شورای اسلامی شهر باعث 39/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب موثر است. جدول شماره (13): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه ملاحظه میگردد در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و نیز با توجه به مقدار r محاسبه شده که 628/0 میباشد و این مقدار، از مقدار بحرانی پیرسون با درجهآزادی 74 که 16/0 است، بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دومتغیر تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد.
جدول شماره (14): تحلیل واریانس فرضیه مربوط به مدل رگرسیونی
متغیر تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه در جدول شماره (14) ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر000/0 میباشد، میتوان چنین ادعا نمود که آزمون فوق با خطای 01/0 یا سطح اطمینان 99/0 معنیدار میباشد، پس فرض H1 تایید و فرض H0 رد میگردد. با توجه به ضریب تشخیص R2 که عبارت است از: نسبت تغییرات توضیح داده شده توسط متغیر x به تغییرات کل، 39/0 میباشد، میتوان بیان نمود که 39 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد. جدول شماره (15): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر تصویب اساسنامه سازمان وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به این صورت خواهد بود: 1X 38/0+12/2=Y میتوان بیان نمود که یک واحد افزایش در تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری توسط شورای اسلامی شهر باعث 38/0 واحد افزایش درعملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفتکه مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - نظارت پسینی شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری بناب موثر است.
جدول شماره (16): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی نظارت پسینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و این مقدار، از مقدار بحرانی پیرسون با درجه آزادی 74 که 16/0 است، بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر نظارت پسینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد.
جدول شماره (17): تحلیل واریانس فرضیه مربوط به مدل رگرسیونی
متغیر نظارت پسینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه در جدول شماره (17)، ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، میتوان چنین ادعا نمود که آزمون فوق با خطای 01/0 یا سطح اطمینان 99/0 معنیدار میباشد. پس فرض H1 تایید و فرض H0 رد میگردد، با توجه به ضریب تشخیص R2 که عبارت است از: نسبت تغییرات توضیح داده شده توسط متغیر x به تغییرات کل، 53/0 میباشد، میتوان بیان نمود که 53 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در نظارت پسینی شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (18): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر نظارت پسینی شورای اسلامی شهر و تاثیر آن بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر نظارت پسینی شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به صورت زیر خواهد بود: 1X 6/0+33/1=Y میتوان بیان نمودکه یک واحد افزایش درنظارت پسینی شورای اسلامی شهر باعث 60/0 واحد افزایش درعملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجهگرفتکه مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر برعملکرد شهرداری بناب موثر است.
جدول شماره (19): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و این مقدار، از مقدار بحرانی پیرسون با درجه آزادی 74 که 16/0 است، بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد.
جدول شماره (20): تحلیل واریانس مربوط به مدل رگرسیونی متغیر نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه در جدول شماره (20)، ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، میتوان چنین ادعا نمود که آزمون فوق با خطای 01/0 یا سطح اطمینان 99/0 معنیدار میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2، 29/0 میتوان بیان نمود که 29 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تغییرات در نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (21): ضرایب پارامتر مربوط به متغیر نظارت بر حسن اجرای مصوبات
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به این صورت خواهد بود: 1X 32/0+ 3/2=Y میتوان بیان نمود که یک واحد افزایش در نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط شورای اسلامی شهر باعث 32/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر برعملکرد شهرداری بناب موثر است.
جدول شماره (22): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی نظارت بر حسن اداره
چنانچه ملاحظه میگردد در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و این مقدار، از مقدار بحرانی پیرسون با درجه آزادی 74 که 16/0 است، بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر نظارت برحسن اداره اموال شهرداری توسط شورایاسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد. جدول شماره (23): تحلیل واریانس مربوط به مدل رگرسیونی متغیر نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2، 23/0 میباشد، میتوان بیان نمود که 23 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (24): ضرایب پارامتر فرضیه مربوط به متغیر نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر و تاثیر آن بر عملکرد شهرداری
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به این صورت خواهد بود: 1X 30/0+19/2=Y میتوان بیان نمودکه یک واحد افزایش در نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر باعث 30/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری بناب موثر است.
جدول شماره (25): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و با توجه به مقدار r محاسبه شده که 607/0 میباشد و این مقدار، از مقدار بحرانی پیرسون با درجه آزادی 74 که 16/0 است، بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری وجود دارد.
جدول شماره (26): تحلیل واریانس مربوط به مدل رگرسیونی متغیر نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، با توجه به ضریب تشخیص R2، 36 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (27): ضرایب پارامتر مربوط به متغیر نظارت بر روند خدمات عمومی
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به این صورت خواهد بود: 1X 41/0+90/1=Y میتوان بیان نمود که یک واحد افزایش در نظارت بر روند خدمات عمومی توسط شورای اسلامی شهر باعث 41/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد. - تفریغ بودجه توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری بناب موثر است.
جدول شماره (28): آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی تفریغ بودجه
چنانچه در جدول شماره (28) ملاحظه میگردد در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0 بوده و این سطح از حداقل سطح معنیداری که 05/0 میباشد کوچکتر بوده و نیز با توجه به مقدار r محاسبه شده که 587/0 میباشد و این مقدار، از مقدار بحرانی پیرسون با درجه آزادی 74 که 16/0 است، بزرگتر میباشد، بنابراین رابطه معنیداری بین دو متغیر مذکور وجود دارد، پس فرض H1 تایید و فرض H0 رد میگردد به عبارتی بین تفریغ بودجه توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول شماره(29): تحلیل واریانس مربوط به مدل رگرسیونی
متغیر تفریغ بودجه توسط شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری
چنانچه در جدول شماره (29)، ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون مربوطه برابر 000/0 میباشد، میتوان چنین ادعا نمود که آزمون فوق با خطای 01/0 یا سطح اطمینان 99/0 معنیدار میباشد، پس فرض H1 تایید و فرض H0 رد میگردد، با توجه به ضریب تشخیص R2 که عبارت است از: نسبت تغییرات توضیح داده شده توسط متغیر x به تغییرات کل، 34/0 میباشد، میتوان بیان نمود که 34 درصد تغییرات عملکرد شهرداری، توسط تفریغ بودجه توسط شورای اسلامی شهر تبیین میگردد.
جدول شماره (30): ضرایب پارامتر مربوط به متغیر تفریغ بودجه
بنابراین رابطه ریاضی تاثیر تفریغ بودجه توسط شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، به صورت زیر خواهد بود: 1X 38/0+93/1=Y میتوان بیان نمود که یک واحد افزایش در تفریغ بودجه توسط شورای اسلامی شهر باعث 38/0 واحد افزایش در عملکرد شهرداری بناب میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی این آزمون از لحاظ آماری معنیدار میباشد.
رتبهبندی متغیرها چنانچه در جدول شماره (31) ملاحظه میگردد چون 2c محاسبه شده که برابر با 73/37 است از 2c با درجه آزادی 3 و 05/0=a که برابر 878/0 است، بزرگتر میباشد و سطح معنیداری آزمون فریدمن انجام شده از 05/0 که حداقل سطح معنیداری است، کوچکتر میباشد، پس میتوان نتیجهگیری کرد که بین میزان ارتباط ابعاد نظارت شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری، تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون فریدمن رتبهبندی ابعاد نظارت پیشینی و پسینی شورای اسلامی شهر به شرح زیر است:
جدول شماره (31): آماره آزمون فریدمن برای رتبهبندی ابعاد نظارت پیشینی
جدول شماره (32): رتبهبندی ابعاد نظارت پیشینی
باتوجه به جدول شماره (32) میتوان میزان رابطه ابعاد نظارت پیشینی شورایاسلامی شهر و عملکرد شهرداری بناب را به شرح زیر رتبهبندیکرد: 1. تصویب بودجه 2. تصویب معاملات شهرداری 3. تصویب استقراض وام 4. تصویب اساسنامه شرکتها و سازمانهای وابسته
جدول شماره (33): آماره آزمون فریدمن برای رتبهبندی ابعاد نظارت پسینی
جدول شماره (34): رتبهبندی ابعاد نظارت پسینی
با توجه به جدول شماره (34)، میتوان میزان رابطه ابعاد نظارت پسینی شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری بناب را به شرح زیر رتبهبندیکرد: 1. تفریغ بودجه شهرداری 2. نظارت بر حسن اجرای مصوبات 3. نظارت بر خدمات عمومی 4. نظارت بر حسن اداره اموال شهرداری
بحث و نتیجهگیری تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی نظارتهای پیشینی و پسینی شورای اسلامی شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب انجام شد، در این تحقیق سعی گردید تا اثربخشی نظارتهای پیشینی و پسینی شورای اسلامی شهر بر بهبود عملکرد شهرداری بناب مورد بررسی قرار گیرد. یافتهها حاکی از آن است که سطح معنیداری آزمون همبستگی پیرسون برای تمامی فرضیهها کوچکتر از حداقل سطح معنیداری بود، پس رابطه معنیداری بین متغیر نظارت پیشینی و پسینی و ابعاد آنها با متغیر عملکرد شهرداری وجود دارد. برای آزمون تاثیر متغیر مستقل و ابعاد آن بر متغیر وابسته این فرضیهها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شده است، با توجه به جدولهای آمار استنباطی و مقادیر بتاهای مربوط به متغیر نظارت پیشینی و شاخصهای آن (نظارت بر معاملات شهرداری، تصویب بودجه شهرداری، تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری و تصویب استقراض (وامها) شهرداری بر بهبود عملکرد شهرداری بناب) در رابطه با متغیر عملکرد شهرداری میزان تغییر دربهبود عملکرد شهرداری به ازای تغییر درمتغیر نظارت پیشینی و پسینی و هریک از ابعاد آن تعیین میشود. بدین ترتیبکه یک واحد تغییر مثبت در نظارت پیشینی؛ نظارت بر معاملات شهرداری، تصویب بودجه شهرداری، تصویب اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری و تصویب استقراض (وامها) شهرداری بر بهبود عملکرد شهرداری بناب موجب رشد در بهبود عملکرد شهرداری بناب میشود، بنابراین نظارتهای پیشینی و پسینی شورای اسلامی شهر از نظر نیل به اهدافشان در ارتباط با بهبود عملکرد شهرداری بناب اثربخش میباشد. ادبیات تحقیق نیز بیانگر تاثیرگذاری نظارت شورای اسلامی شهر و ابعاد آن بر عملکرد شهرداری است. به عبارتی نظارت شورای اسلامی شهر و ابعاد آن (نظارت پیشینی و پسینی) در بهبود عملکرد شهرداری موثر است، به طوری که در رابطه با میزان اثربخشی نظارت شورای اسلامی شهر و روابط متغیرهای دیگر با آن میتوان گفت که نتیجه تحقیق حاضر با نتایج تحقیق یاوری و همکاران(1392) که نشاندهنده این موضوع است که ابعاد عملکرد در سازمانهای مختلف تفاوت دارد و در هر سازمان الگوی مناسب با آن سازمان و ابعاد مرتبط باید استفاده شود، همسو بوده تاثیرپذیری عملکرد مالی و غیرمالی شهرداری بناب از نظارت شورای اسلامی شهر را به دست داد و همچنین با تحقیق والمحمدی و همکاران(1392) که بیانگر تاثیر متغیرهای مختلف بر عملکرد در سازمان است همسو بوده و بر بعد مالی و غیرمالی عملکرد تاکید دارد. و با نتایج تحقیق خیراندیش و همکاران(1388) که بر رویکرد نوین سرمایهها شامل ابعاد سرمایه فکری پرداخته همسو بوده و بر نظارت شورای اسلامی شهر که از جمله عناصر سرمایه ساختاری محسوب میشود تاکید میکند. همچنین با نتیجه تحقیق مستاجریان و بدریزاده(1386) که بیانگر استلزامات آمادگی شهرداری درجهت توسعه آن تاکید میکند همسو بوده و بر نظارت پسینی و شاخصهای اثربخش آن توسط شورای اسلامی شهر دلالت دارد که بسترساز و پیش زمینه آمادگی شهرداری بناب برای توسعه آن را فرآهم میسازد، ازطرف دیگر با نتیجه تحقیق رشیدی(1385) که عوامل مدیریتی به عنوان عوامل موثر در موفقیت استقرار شهرداری الکترونیکی را به دست داده است همسو بوده و بر نظارت شورای اسلامی شهر به عنوان عامل مدیریتی تاکید میکند، بر قوت مفهومی و تحلیلی و کاربردی و نوآورانه آن میافزاید، بنابراین هر چه ابعاد نظارت شورای اسلامی شهر از قبیل نظارت پیشینی و نظارت پسینی و شاخصهای آنها تغییر مثبت داشته باشد، باعث بهبود عملکرد شهرداری بناب میشود، بنابراین تلاش برای آگاهی از مزایای این دو نظارت و جنبههای مختلف آن، موجب افزایش دانش فردی و سازمانی شده و بهرهمندی از آنها بر بهبود عملکرد شهرداری بناب میافزاید.
منابع حاجیکریمی، ع؛ و دیگری. (1391). بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی. سال چهارم، شماره 8، صص 92-7. خاکی، غ، ر. (1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی. تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت. چاپ اول. خیراندیش، م؛ و دیگران. (1391). نقش سرمایههای فکری در عملکرد سازمانی؛ مطالعه موردی در شرکت پخش پگاه، نشریه مطالعات کمی در مدیریت. دوره 3، شماره 3، صص 114-97. رشیدی، ا. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت استقرار شهرداری الکترونیکی در شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت شهری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. سعیدنیا، ا. (1379). کتاب سبز شهرداری (مدیریت شهرداری). (جلد یازدهم)، تهران: انتشارات سازمان شهرداریها. چاپ اول، صص 24-22. قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375. روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، سال پنجاه و دوم، شماره 14957، (21 تیر ماه 1375). مستأجران، م؛ و دیگری. (1388). ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان شهرداری در راستای ایجاد شهرداری الکترونیکی؛ مطالعه موردی شهرداری اصفهان. دومین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیک، تهران، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران. والمحمدی، چ؛ دیگران. (1392). ارزیابی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. سال هشتم، شماره 24، صص 24-1 یاوری، و؛ و دیگری. (1392). طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی، اندیشه مدیریت راهبردی. سال هفتم، شماره اول، شماره پیاپی13، صص 122-79.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حاجیکریمی، ع؛ و دیگری. (1391). بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی. سال چهارم، شماره 8، صص 92-7. خاکی، غ، ر. (1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی. تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت. چاپ اول. خیراندیش، م؛ و دیگران. (1391). نقش سرمایههای فکری در عملکرد سازمانی؛ مطالعه موردی در شرکت پخش پگاه، نشریه مطالعات کمی در مدیریت. دوره 3، شماره 3، صص 114-97. رشیدی، ا. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت استقرار شهرداری الکترونیکی در شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت شهری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. سعیدنیا، ا. (1379). کتاب سبز شهرداری (مدیریت شهرداری). (جلد یازدهم)، تهران: انتشارات سازمان شهرداریها. چاپ اول، صص 24-22. قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375. روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، سال پنجاه و دوم، شماره 14957، (21 تیر ماه 1375). مستأجران، م؛ و دیگری. (1388). ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان شهرداری در راستای ایجاد شهرداری الکترونیکی؛ مطالعه موردی شهرداری اصفهان. دومین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیک، تهران، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران. والمحمدی، چ؛ دیگران. (1392). ارزیابی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. سال هشتم، شماره 24، صص 24-1 یاوری، و؛ و دیگری. (1392). طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی، اندیشه مدیریت راهبردی. سال هفتم، شماره اول، شماره پیاپی13، صص 122-79.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,061 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |