تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,357,183 |
پیشبینی افسردگی براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 47، شهریور 1395، صفحه 47-64 اصل مقاله (489.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه سلیمی1؛ ایلناز سجادیان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی در دانشآموزان دختر پایهی پنجم و ششم ابتدایی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-94 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعهی پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایهی پنجم و ششم مقطع دبستان در شهر اصفهان بود که بر اساس جدول کوهن و همکاران (2000)، 380 دانش آموز به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و افسردگی کواکس (1992) گردآوری و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، کنار آمدن با دیدگاه) با افسردگی رابطهی منفی معنادار و بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعهسازی) با افسردگی رابطهی مثبت معنادار وجود داشت (05/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوهی گام به گام نشان داد ارزیابی مجدد مثبت، 10 درصد از واریانس افسردگی (10/0=R2)، نشخوار فکری، 6/9 درصد از واریانس افسردگی (6/9=R2) و پذیرش، 2/2 درصد از واریانس افسردگی (038/0=R2) را تبیین میکند. از یافتههای پژوهش استنباط می شود که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان از عوامل مؤثر در تبیین افسردگی است و در مداخلات درمانی باید به آن توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 499 |