تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,357,443 |
تاثیر برنامه تلفیقی یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی - اجتماعی دانش آموزان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 48، آذر 1395، صفحه 1-20 اصل مقاله (513.28 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ میرمحمود میرنسب3؛ غفور احراری4 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران badri_rahim@yahoo.com | ||
2استاد گروه علوم تربیتی،دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دانشجوی دکترا روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظـور بررسی تاثیر برنامه تلفیقی یادگیری اجتمـاعی– هیجانی بر شایستگیهای روانی- اجتماعی دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت. که در این مطالعه بر پنج شایستگی پیشنهادی موسسه ی کیسل تمرکز شد. بر همین اساس تعداد 154 دانش آموز از بین دانش آموزان پایه های پنجم و ششم به صورت در دسترس و با در نظر گرفتن رویکرد کل مدرسه، به عنوان گروه های کنترل (62 نفر) و آزمایش (92 نفر) انتخاب شدند. و طی 14 جلسه مهارت های مربوط به شایستگی های روانی – اجتماعی ارائه گردید و برای بررسی نتیجه ی مداخله از پرسشنامه شایستگی های اجتماعی – هیجانی ژو و ای (2012) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیره، تفاوت معناداری در مولفه های خودآگاهی و کنترل خود گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به دست آمد، اما در مورد آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیم گیری مسئولانه، تفاوت ها معنادار نبودند. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، امید می رود که با این برنامه بتوان شایستگی های روانی و اجتماعی دانش آموزان را توجه به مشکلات روانی آنان و نیز با در نظر داشتن رشد همه جانبه و بهزیستی در محیط مدرسه، بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی های روانی- اجتماعی؛ برنامه تلفیقی؛ یادگیری اجتماعی – هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,066 |