تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,137,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,180,451 |
اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر تربیت معلم | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، شهریور 1392، صفحه 14-25 اصل مقاله (212.86 K) | ||
نویسندگان | ||
سارا شکوهی فرد* ؛ نجمه حمید؛ منصور سودانی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای سرسختی روانشناختی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر تربیت معلم حضرت فاطمه زهرا(س) اهواز بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان دختر تربیت معلم حضرت فاطمه زهرا(س) اهواز و نمونۀ این پژوهش شامل60 نفر از دانشجویان این جامعه بودند که به روش داوطلبانه شرکت کردند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامۀ26 سؤالی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1994) بود.گروه آزمایش 9 جلسۀ90 دقیقهای آموزش سرسختی روانشناختی را دریافت کردند. اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام برنامۀ آموزشی از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد؛ سپس آزمون پیگیری (یک ماه پس از اجرای پسآزمون) به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری آشکار ساخت که میانگین گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری بیشتر بود و میان گروه آزمایش و گواه از لحاظ کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد ( 0001/0 P < ) . بهطور کلی، آموزش سرسختی روانشناختی بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان در پسآزمون و پیگیری مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرسختی روانشناختی؛ کیفیت زندگی؛ دانشجویان دختر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 519 |