تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,137,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,180,455 |
اثربخشی آموزش گروهی شناختی-رفتاری عزت نفس براضطراب اجتماعی وسلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، شهریور 1392، صفحه 26-37 اصل مقاله (251.69 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی حسنوند عموزاده* ؛ مهدی عقیلی؛ معصومه حسنوندعموزاده | ||
ا | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری عزتنفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی پایههای دوم و سوم دبیرستانی در سال تحصیلی 90ـ1389 بود. این پژوهش از نوع آزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون است که 240دانشآموز پسر با نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و پس از اجرای اولیۀ سیاهۀ هراس اجتماعی، 30 نفر که دارای بالاترین نمره بودند، بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 پسر) و گواه (15 پسر) قرار گرفتند . سیاهۀ هراس اجتماعی ( SPIN ) (کانور و همکاران، 2000) و پرسشنامۀ سلامت عمومی ( GHQ ) (گلدبرگ و هیلر، 1979) در پیشآزمون در مورد همۀ شرکتکنندگان اجرا شد. آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری عزتنفس در 13 جلسه یک و نیمساعته، هفتهای دو بار به گروه آزمایشی آموزش داده شد. تحلیل آماری نشان داد، میانگین نمرات گروه آزمایش در اضطراب اجتماعی پس از دریافت آموزش گروهی عزتنفس، در مقایسه با میانگین نمرات پیشآزمون و در مقایسه با گروه گواه، کاهش معناداری داشته است (001/0> P ). همچنین، آزمون من ـ ویتنی تفاوت میانگین رتبههای دو گروه را در همۀ زیرمقیاسهای سلامت روان بجز نشانههای جسمانی را در پسآزمون معنیدار نشان داد (05/0> P ). یافتههای این مطالعه نشان داد که آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری عزتنفس میتواند بهعنوان روشی معنیدار و مؤثر برای افزایش سلامت روان و کاهش اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عزت نفس؛ اضطراب اجتماعی؛ سلامت روان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,060 |