تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,137,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,180,625 |
نقش ابعاد کمال گرایی و جهت گیری هدف در پیش بینی خودتنظیمی دانشجویان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، شهریور 1392، صفحه 100-108 اصل مقاله (208.56 K) | ||
نویسندگان | ||
مصطفی عطاردی* ؛ حسین کارشکی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ هوشهیجانی و سبکهای هویت در زنان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و زنان عادی انجام گرفت. در یک پژوهش پسرویدادی 120 زن (60 نفر افسرده و 60 نفر عادی) از میان زنان مراجعهکننده به یک مرکز مشاوره در سال 1390 افسرده تشخیص داده شده بودند و همچنین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (که بهعنوان افسرده تشخیص داده نشده بودند) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش هیجانی (بار-آن، 1997) و پرسشنامۀ گسترشیافتۀ سنجش عینی پایگاه هویت من (بنیون وآدامز، 198 6 ) بود . تحلیل یافتهها با ضریب همبستگی پیرسون و MANOVA نشان داد؛ بین زنان افسرده و عادی در سطوح هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد ( 001/0 P < ) و بین سبک هویت زنان افسرده و عادی نیز تفاوت معناداری مشاهده گردید (0 01/0 P < ) . همچنین، بین هوش هیجانی و سبک هویت در زنان افسرده و عادی، بهصورت جداگانه، ارتباط معنیداری وجود داشت (0 01/0 P < ) . این پژوهش حاکی از ارتباط و اهمیت هوش هیجانی و سبک هویت در تبیین افسردگی است که نتایج آن در برنامههای پیشگیرانه و درمانی قابل استفاده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتنظیمی؛ کمال گرایی؛ جهت گیری هدف؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |