تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,552 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,542,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,578,501 |
رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسأله ریاضی در میان دانشجویان | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 25، فروردین 1389، صفحه 101-130 | ||
نویسندگان | ||
بهمن اکبری؛ محمد احمدی دهقطبالدینی* | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسألۀ ریاضی دانشجویان انجام گرفت. به این منظور از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد و دادههای مورد نیاز دربارۀ راهبردهای عمقی، راهبردهای سطحی، اهداف تسلط، اهداف عملکرد ـ گرایش، اهداف عملکرد ـ اجتناب و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده با استفاده از پرسشنامههای هدف پیشرفت الیوت و چرچ و فرایندهای مطالعۀ بیگز از بین 427 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای جمعآوری شد. نتایج نشان داد رابطۀ اهداف تسلط با راهبردهای عمقی و توانایی حل مسألۀ ریاضی مثبت و معنادار، اما رابطۀ اهداف عملکرد ـ گرایش و اجتناب با توانایی حل مسألۀ ریاضی معنادار نمیباشد. رابطۀ راهبردهای عمقی با توانایی حل مسألۀ ریاضی مثبت و معنادار و رابطۀ راهبردهای سطحی با توانایی حل مسألۀ ریاضی معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که اهداف تسلط مهمترین عامل اثرگذار بر توانایی حل مسألۀ ریاضی است و پسران اهداف عملکرد ـ گرایش را بیشتر از دختران بهکار میگیرند و دانشجویان متعلق به طبقۀ پایین جامعه نسبت به دانشجویان طبقۀ بالای جامعه اهداف تسلط را بیشتر بهکار میگیرند. بین راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسألۀ ریاضی دانشجویان برحسب جنسیت و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده تفاوتی وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف پیشرفت؛ راهبردهای یادگیری؛ توانایی حل مسألۀ ریاضی؛ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 |