تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,624 |
مقایسۀ تأثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیقی سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 30، مهر 1390، صفحه 3-10 اصل مقاله (191.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره همدانی1؛ فریبا حقانی* 2؛ محمد جواد لیاقتدار3 | ||
1ناحیه 2 آموزش و پرورش اصفهان | ||
2دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
3دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیق سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ در پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی انجام گرفته است. روش تحقیق شبهتجربی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم رشتۀ علوم تجربی دورۀ متوسطۀ نظری شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387 بوده است . حجم نمونۀ تحقیق 68 نفر بود که 30 نفر در گروه آزمایش و 38 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. در گروه آزمایش تدریس به روش همیاری انجام شد و در گروه گواه، تدریس معمول در کلاسهای درس (تلفیقی از روش سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ) انجام گردید. ابزارهای تحقیق شامل متن درسی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی محققساخته بود که کلیۀ آزمونها از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی و مورد تأیید قرار گرفتند. پایایی آزمونها نیز با استفاده از روش دو نیمه کردن و تعیین ضرایب همبستگی و ضریب پایایی پیرسون تعیین گردید. نتایج نشان داد که در سطح 05/0 P £ میانگین تفاوت پیشآزمونها و پسآزمونها در گروه شاهد که تدریس با روش تلفیقی انجام شده بیشتر از گروه تجربی بود. بهعبارتی، تدریس با روش تلفیقی در مقایسه با روش همیاری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مؤثرتر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ روش یاددهی ـ یادگیری؛ زیستشناسی؛ یادگیری از طریق همیاری؛ همیاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |