تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,701 |
اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی بر رشد اجتماعی کودکان و خودکارآمدی والدین آنان | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 30، مهر 1390، صفحه 39-47 اصل مقاله (427.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نازفر مقتدری* ؛ ژاله رفاهی | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی در رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی و خودکارآمدی والدین آنها بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود . جامعۀ آماری همۀ کودکان پیشدبستانی بودند که در سال 1389 در مهدکودکهای تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز مشغول بودند. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 351 کودک انتخاب، و پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند برای کودکان و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز برای والدین آنان اجرا گردید. بعد از تکمیل پرسشنامهها، 30 نفر از افرادی که از حد نصاب نمره پایینتر بودند، بهصورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسۀ 2 ساعته تحت آموزش ارزشهای زندگی قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شد . نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و گواه از نظر میزان رشد اجتماعی کودکان (002/0 P ≤ ) و خودکارآمدی والدین آنها (02/0 P ≤ ) به سطح معنادار رسیده است. اثر آموزش به ترتیب 30 و 18 درصد بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشهای زندگی؛ رشد اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |