تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,529 |
بررسی محتوای کتب درسی دوره ی راهنمایی تحصیلی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 99-107 اصل مقاله (754.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن شهرکی پور* | ||
عضو هیات علمی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتب درسی (فارسی، فرهنگ اسلامی، تعلیمات دینی، تعلیمات اجتماعی و تاریخ) دوره راهنمایی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از نظر معلمان در سال تحصیلی 91 ـ90 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است و جامعه آماری را کلیه معلمان دوره راهنمایی شهرستان نیشابور، که تعدادشان 826 نفر است، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان crèche & Morgan تعداد 262 نفر از معلمان به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 37 گویه در 5 طیف است که روایی آن توسط کارشناسان آموزشی و معلمان تأیید و آماده اجرا و پایایی آن بر مبنای آلفای کرنباخ(957/0) محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که محتوای کتب درسی دوره راهنمایی با استفاد از آزمون T در درونی نمودن فرهنگ ایثار و شهادت، افزایش اعتقاد دانشآموزان به ارزشهای دفاع مقدس، احترام به اقشار ایثارگران (جانبازان، آزادگان، و خانواده شاهد)، آشنایی دانشآموزان و ویژگیهای شهدای دانشآموز وتبلیغ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس نقش داشته است. برای رتبه بندی خرده مقیاسها آزمون فریدمن مورد استفاده قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
محتوای کتب درسی دوره راهنمایی؛ فرهنگ ایثار و شهادت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 415 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |