تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,683 |
بررسی گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی به رویکردهای برنامه درسی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 108-121 اصل مقاله (935.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین جعفری ثانی1؛ حمیده پاک مهر* 2؛ حسن اسلامیان3 | ||
11دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
22دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
33کارشناس ارشد برنامه درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکردهای برنامه درسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی صورت گرفت. روش از حیث هدف، کاربردی و از جهت روش، توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88 ـ 89 بود (51 نفر). کلیه دانشجویان به روش سرشماری انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته رویکردها را تکمیل نمودند. این پرسشنامه بر اساس رویکردهای برنامه درسی ارنشتاین (رفتاری، سیستمی، مدیریتی، علمی، انسان گرایی و نو مفهوم گرایی) در قالب 30 گویه با یک مقیاس چهار گزینهای بر اساس طیف لیکرت بود. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد: 1 ـ غالبترین رویکرد دانشجویان، رویکرد انسان گرایی و کمترین میانگین مربوط به رویکرد رفتاری بود و به طور کلی، دانشجویان مورد بررسی به رویکرد غیر فنی، گرایش بیشتری داشتند. 2 ـ بین دانشجویان در رویکرد فنی و غیر فنی بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت 05/0p>. 3- بین دو مقطع تحصیلی در دو رویکرد فنی و غیر فنی تفاوت معنادار نبود 05/0p>. 4- بین سال ورود و گرایش به رویکرد غیر فنی دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت(05/0>p). با توجه به این که دانشجویان مورد بررسی به رویکرد غیر فنی، گرایش بیشتری داشتند؛ اینگونه استنباط میگردد که غالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی، با شیوههای آموزش و برنامههای درسی سنتی در چالش بوده، بیشتر با خط مشیهای تعلیم و تربیت جدید، هماهنگ و همسو هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ رویکرد برنامه درسی؛ رویکرد فنی؛ رویکرد غیر فنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |