تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,753 |
بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 122-134 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پیرکمالی* 1؛ حسین مومنی مهموئی2؛ مجید پاکدامن3 | ||
11دانشجوی علوم تربیتی،قائنات، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران | ||
22استادیارگروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
33استادیار گروه علوم تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با استفاده از روش تحقیق همبستگی، پرداخته است. بدین منظور، از میان 223 معلم پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر زاهدان، نمونهای به تعداد80 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شد، سپس بر مبنای سطح خودکارآمدی به سه گروه تقسیم شدند. از هر گروه 5 معلم به روش تصادفی ساده انتخاب و از کلاس هر یک از معلمان نمونه به طور میانگین تعداد 20 دانشآموز، در مجموع 300 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق؛ خودکارآمدی معلمان، انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، به ترتیب پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شانن ـ مورن (Tschannen-Moran 2002)، پرسشنامه انگیزش گاردنر (Gardner,1986) ، پرسشنامه سنجش نگرش (McCoach & Siegll,2003؛ به نقل از سیف، 1389) و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه و ضریب همبستگی پبرسون استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که خودکارآمدی معلمان در سطح انگیزش تحصیلی، نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش دارد. همچنین بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ خودکارآمدی معلم؛ انگیزش؛ نگرش؛ پیشرفت تحصیلی آموزش رسمی؛ مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |