تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,545,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,616,474 |
تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 166-178 اصل مقاله (954.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره کرمی* 1؛ پژمان اسد بیگی2؛ مهدی کرمی3 | ||
11کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران | ||
22کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی، | ||
3کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، آموزش و پرورش استان همدان، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن و تصاویر کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه سال 1390 بر اساس تکنیک ویلیام رومی و همچنین تحلیل بخشهای تمرین در کلاس، فعالیت و مسائل درس بر اساس حیطه شناختی بلوم و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب ریاضی اول متوسطه سال 1390 بود. یافتههای تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، 53/0 است که نشان میدهد متن کتاب ریاضی 1 اول متوسطه به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 2/1 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری میکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری، 75/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب، فعالیت محور است. در بخش تحلیل، بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که 81 درصد تمرینها، فعالیتها و مسائل کتاب در سطح درک و فهم است. این تحلیل نشان داد که در کتاب، تعداد تمرینها، فعالیتها و مسائل در سطوح بالای حیطه شناختی، بسیار اندک است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ تکنیک ویلیام رومی؛ حیطه شناختی بلوم؛ کتاب ریاضی اول متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,899 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,248 |